Eigen server maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjornbos

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2009
Hallo allemaal,

Ik heb thuis nog een 2 tal echte servers staan die ik graag wil gebruiken. Ze zijn van een bedrijf geweest waarvan het systeem werd ge-upgraded en vandaar dat ik de oude servers mocht hebben. Nu wil ik de beste gebruiken (andere komt later wel) alleen die is helemaal leeg.

Nu moet daar dus een nieuw besturingssysteem op geïnstalleert worden en ik wil hem als een echte server gaan gebruiken. Ik wil er op afstand bestanden van af kunnen halen (bijvoorbeeld vanaf school of vriendin) en ik wil er later ook een site op kunnen laten werken.

Vergeet dat van die site even, want dat komt toch later pas.

Nu wil ik graag alles gratis, als het even kan. Ik zou graag stap voor stap willen weten hoe ik te werk moet gaan. Nu is het zo dat ik het wachtwoord van mijn modem niet weet... (althans, mijn ouders niet). Heb ik deze verplicht nodig, of gaat dat gewoon vanuit de server zelf?

Nogmaals, ik zou graag stap voor stap willen weten hoe ik te werk moet gaan. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Met vriendelijke groeten,

Björn Bos

Freenas is ook erg simpel. Ver kan je als je student bent gratis bij surfspot of slim.nl een account maken waarmee je gratis een account bij microsoft dreamspark kan maken waar je gratis windows server 2003, 2008 en 2008 r2 kan downloaden (legaal).

gebruik ubuntu 10.10 je hebt dan 1 probleem je hebt geen gui.(als dat ook daadwerkelijk een probleem is) en als je alles wilt weten daar over kijk hier effe naar. is van mij en ik ben hier echt een leek in. weet niet of dat je voldoende gaat helpen zo niet kan je daar gewoon een topic aan maken.

Hallo ben ik weer!

Ik heb net mijn server van zolder getilt, wat een ongelofelijk zwaar ding joh!:p Het is trouwens een Compaq proliant ML350! Hij ziet er oud uit, maar goed, hij zal vast moeten kunnen werken!

En nu is het dus zo dat ik inderdaad dat wachtwoord niet weet... Hoe kom ik daar achter? Want ik moet er blijkbaar dus wel in kunnen... En dat kan nu niet! Help?

Groetjes,

Björn

Zit trouwens een 2.2 Ghz processor in, 3x 18 Gig schijven en 1x 72. nogwat Gig schijf.
Werkgeheugen is 512Mb (kan ik uitbreiden).
Zal dit genoeg zijn?

Er is overigens nog plek voor 1 extra processor, alleen dan moet ik zo'n hele speciale kopen, tis een beetje een apart geval.

Eventjes in het boekje kijken? Of even resetten en je provider bellen?

Nee dat is voldoende mijn nas heeft maar 1,6 Ghz en 256 MB dat is echt meer dan voldoende

Laatst bewerkt:
Ooh okee, dan zal dat wel voldoende zijn. Is mijn servertje trouwens een beetje goed, of niet?

En ik heb net een oude computer open gehaald, daar zaten nog 3 geheugenkaartjes in. In mijn server zat deze:

512Mb, DDR, 266Mhz, cl2.5, ECC

Degene die ik uit die computer heb gehaald zijn deze:

DDR-333 512mb
& 2x: KVR400X64C25/266 Kinston

Werken deze?

Bovendien, ik hoorde net iemand over 64bit versie, is de processor in mijn server 64bit? Er staat op:

2.2Ghz, 512K, PROC
(301019-001)

En wat betreft de modum ga ik tegen een groot probleem aan lopen denk ik, maar ik zal even kijken.

Groetjes,

Björn Bos

Laatst bewerkt:
Ik weet niet je moederbord moet het ondersteunen. Naja al weet je het wachtwoord niet kan je ook niet in de router of modem of wat het ook is, je porten open zetten dit betekend dat je alleen toegang heb in je eigen netwerk.

Ik weet niet je moederbord moet het ondersteunen. Naja al weet je het wachtwoord niet kan je ook niet in de router of modem of wat het ook is, je porten open zetten dit betekend dat je alleen toegang heb in je eigen netwerk.

En weet jij toevallig ook niet aan de hand van de andere geheugenkaart of deze erin passen?

En als ik dus achter het wachtwoord wil komen, moet ik dan mijn provider bellen? Want ik kan me vaag iets herinneren over dat wij ooit onze provider hebben gebeld en dat die het niet wisten...

neej meestal heb je standaard wachtwoord.
weet je welk router/modem je hebt?
typ typenummer en merk in google met daar achter standaard wachtwoord en je komt een heel eind.

neej meestal heb je standaard wachtwoord.
weet je welk router/modem je hebt?
typ typenummer en merk in google met daar achter standaard wachtwoord en je komt een heel eind.

En als mijn vader in het ergste geval dat wachtwoord veranderd had en hem niet meer weet? (zie ik hem zo voor aan) Is het dan een questie van resetten dat tie dan weer het standaard wachtwoord heeft?

En áls ik hem moet resetten, hoe zorg ik ervoor dat alles dan weer werkt, of gaat dat vanzelf? Als ik de boel verneuk hier dan pakt me pa namelijk ze riat gun uit zijn kast en dan ben ik echt letterlijk het haasje:(

als het goed is doet daarna alles het weer. de eerst volgende keer dat je er dan op inlogt, vraagt ie of hij de settings automatisch zal toepassen.
daarna kan je het router naar eigen smaak aanpassen.:p

En weet jij toevallig ook niet aan de hand van de andere geheugenkaart of deze erin passen?

Nee een server - deze dus ook - gebruikt ECC geheugen (error correction, voor de betrouwbaarheid). Dat is niet uitwisselbaar met gewoon geheugen voor zo ver ik weet.
Trouwens, deze server heeft jaren (?) naar tevredenheid gedraaid met het geheugen en de harde schijven die er in zitten. Is voor een server ook ok!
Servers als deze zijn gebouwd op veel IO, en minder op berekeningen. Parallel aanvragen behandelen en doorvoersnelheid zijn belangrijker dan rekenkracht, is niet te vergelijken.
Zoals je hebt kunnen lezen; een NAS heeft ook een processor van 500 (die van mij!) tot 1000-1200 MHz en een intern geheugen van 512K...

Gewoon proberen en zien hoe hij presteert! :-D

als het goed is doet daarna alles het weer. de eerst volgende keer dat je er dan op inlogt, vraagt ie of hij de settings automatisch zal toepassen.
daarna kan je het router naar eigen smaak aanpassen.:p

Oh oke, naja ik heb hier de gegevens:

Thomson
Speedtouch 510
Tcm: 35720490

Belkin
Wireless G Router
f5d7230-4

Alleen die router is voor het draadloze gebeuren en dat is op mijn server niet van toepassing, dus gebruik ik de modem. Ik ga nu even opzoek naar het standaard wachtwoord! Even een domme vraag: Hoe kom ik ookal weer in mijn modem? Sorry, maar het is voor mij een lange tijd geleden dat ik hier mee bezig ben geweest! Moest ergens IP intikken in browser, maar ik ben het ff kwijt:P

En weet je zeker dat het na het resetten weer OK is? Als ik dood ben is het jouw schuld:o.

Nee een server - deze dus ook - gebruikt ECC geheugen (error correction, voor de betrouwbaarheid). Dat is niet uitwisselbaar met gewoon geheugen voor zo ver ik weet.
Trouwens, deze server heeft jaren (?) naar tevredenheid gedraaid met het geheugen en de harde schijven die er in zitten. Is voor een server ook ok!
Servers als deze zijn gebouwd op veel IO, en minder op berekeningen. Parallel aanvragen behandelen en doorvoersnelheid zijn belangrijker dan rekenkracht, is niet te vergelijken.
Zoals je hebt kunnen lezen; een NAS heeft ook een processor van 500 (die van mij!) tot 1000-1200 MHz en een intern geheugen van 512K...

Gewoon proberen en zien hoe hij presteert! :-D

Ah oke, dan laat ik die geheugenstrips er maar gewoon uit en zie ik wel hoe hij het doet. Bedankt!

Groetjes,

Björn Bos

gelukig ben ik via helpmij niet aansprakelijk. :o:P (grapje er kan niet heel veel fout gaan)
anyway dat is inderdaad een ip adres in vullen meestal is het 192.168.0.1 of 192.168.1.1

gelukig ben ik via helpmij niet aansprakelijk. :o:P (grapje er kan niet heel veel fout gaan)
anyway dat is inderdaad een ip adres in vullen meestal is het 192.168.0.1 of 192.168.1.1

Haha, das dan weer jammer :P
Oh oke, maakt het ook uit op welke computer in dit huis je zit? Ik zit de tweede zegmaar.

Ok, ik zat bij het inlogscherm, maar aangezien het wachtwoord niet de naam is van onze overleden hond zal ik hem moeten resetten... Ik ga de gok wagen, sta mij bij, amen.

Ik laat zo even horen hoe het is gegaan!

Groetjes,

Björn Bos

Goed, ik heb hem ge-reset. Hij zou geen standaard wachtwoord moeten hebben nu, maar hij doet het niet...

Uhm, help? :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan