Windows vista freeze

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hoi :) ik had naar aanleiding van mijn eigen topic ( klik ) windows vista geheel opnieuw geinstalleerd op mijn pc. alles er netjes opgezet, zelfs alle drivers up to date, en windows zelf ook helemaal, prima dus :). Althans dat dacht ik, want ik word regelmatig geteisterd dat windows vista ( premium ) spontaan bevriest, en ik geen enkele andere noodzaak vind dan de pc uit te drukken, en opnieuw aan te zetten.

dit gebeurt 1 keer per dag, of soms om de dag, er zit geen structuur in verder. Soms gebeurt dit tijdens gamen ( niet zware games ) en soms tijdens een simpele chat op facebook. Het volgende heb ik al gedaan:

Temperaturen gecheckt temperatuur van de cpu is rondom 44 graden, andere temperatuurweergaven zijn 36, 25 en 43. ( normaliter is de cpu temp lager, maar op een warme dag zoals vandaag, is hij hoger dan normaal )

pc gecheckt op stof, is recent nog onder handen genomen.

drivers gecheckt, allen up to date ( recent bijgewerkt )

Vista premium up to date.

pc specs zelf:

Acer aspire T671
Intel pentium dual core 2X 2.80GHZ
4GB ram, 250 GB sata harde schijf
Windows vista premium 32bit

mochten er meer vragen zijn, of mocht ik iets hebben vergeten, dan hoor ik het graag :).

Ik heb dit toen eerder gehad, maar later was het verdwenen door een handeling waar ik nog steeds niet achter ben.. ik heb voor de zekerheid een ubuntu cd gedownload als eventuele alternatief, want ik word toch wel erg geirriteerd hiervan.. :P maar hoop samen met jullie achter dit euvel te komen en op te lossen :)

Misschien ligt het eraan dat je een 32 bit systeem hebt terwijl je 4 GB ram hebt. Een 32 bit systeem ondersteund max. 3 GB ram.

die reactie verwachtte ik al :D

maar ik had hetzelfde probleem dus toen deze pc eerste instantie 1 GB ram had, naar mate heb ik er 3 gb ingezet, eigenlijk toen pas verdween het " freeze " probleem wat ik toen had. ik weet dat een 32 bits maar 3 GB accepteerd. Maar ik ben 100% overtuigd dat dit geen RAM probleem is.

Hoi,
ik zie nu dat je een oude bekende bent. :D
heb je al eens in de logboeken (eventvwr.msc) gekeken of je daar wat vindt?

hallo weer :D

heb geen idee wat ik daarin kan vinden, waar moet ik op letten / bij kijken ? heb het logboek wel opgestart, zie het voor me as we speak :)

Onder system en onder software kijken of je geen foutmeldingen/waarschuwingen o.i.d. tegenkomt ten tijde v.d. freeze.

ik kom 1 opmerkelijke steeds tegen van rondom de crash:

Kan geen compatibel TPM (Trusted Platform Module)-beveiligingsapparaat op deze computer vinden. Kan TBS niet starten.

Hier is een artikel voor je (Eng) van Microsoft Technet.
Ik heb er zelf geen ervaring mee dus ik kan er ook niet veel over zeggen. Je hebt niets in het Bios veranderd neem ik aan, want als je een hardwarematige chip aan boord hebt kun je ook in het Bios instellingen veranderen.
Nog wat leesvoer.

Laatst bewerkt:
ik zal het eens rustig doorlezen, bedankt voor de moeite :thumb: .
Kwa dat bios betreft; aleen de opstartvolgorde veranderd ( tijdelijk ) om op te starten via cdrom/dvd drive om vista te herstellen ( vanwege het andere probbleem in mijn andere topic ), dat is inmiddels dus weer terug als normaal, verder heb ik er niet aan gezeten, heb er ook weinig te zoeken :P

dat is een tijdje geleden :D .

Maar sinds ik windows opnieuw heb geinstalleerd, is er verder niks van acer zelf erop gekomen, dus e-data en dergelijke zit er niet meer op :). kwa betreft je linkje van technet van microsoft, ga ik eens kijken bij de eerstvolgende opstart in de bios om TPM aan te zetten, want als ik " tpm.msc " open, zegt hij dat tpm zich niet op deze pc bevind of uit staat en dat ik het via bios moet checken. Ik laat weten hoe dit afloopt :).

goed, het vervolg; In het BIOS kan ik niks vinden wat enigzins te maken had met het TPM. M.a.w het zit niet op mijn pc ( of het zit erg goed verstopt ergens ).

vandaag kreeg ik wederom 2 keer een feeze te voorduren, in het logboek word ik zelf ook niet veel wijzer van dat moment:

De vorige afsluiting van het systeem om 3:45:33 op 10-5-2011 is onverwacht gebeurd.

en na de her-opstart:

Crashdumpinitialisatie is mislukt!

Eerlijk gezegd kan de oorzaak van alles zijn, persoonlijk denk ik aan iets hardwarematigs, geheugen, voeding o.i.d.
Wat ik in dit geval zou doen is de zijkant v.d. kast eens verwijderen en een tijdje met de open kast draaien, om in geval v.e. freeze meteen te kunnen controleren of er niet een fan even blijft hangen o.i.d.
Wat je ook eens kunt proberen om d.m.v. SpeedFan je temps in de gaten houden. Zoal gezegd het kan een korte piek zijn. Soms duurt het even voordat je de oorzaak kunt achterhalen.

stomste is dus, dat het later verdween ( toen de pc pas nieuw was ), nu bij een herinstallatie, is het weer net zo hard terug, dus weet zeker dat het ergens in vista zit..

kwa speedfan betreft, de temperaturen blijven laag, hoger dan 51 graden kwam hij niet ( ik deed een spel terwijl het hier erg warm was.). Mocht de temperatuur hoger worden, dan maakt de CPU fan automatisch meer toeren voor meer koeling om onder de 50 te blijven. Op een dag zoals nu, met kamertemperatuur van 22 a 23 graden, is de cpu temperatuur nu ( met alleen webbrowser open ) 27 graden, en met het spelen van een spel niet verder dan 40. Mijn pc bevat in totaal 3 fans, en alle 3 werken ze uitstekend. Hoewel speedfan hier toch wel een aantal bugs bevat, in nieuwere versies heb ik spontaan 5 fans erbij gekregen, en is 1 temperatuur wel heel erg aan de hoge kant:

r09m4h.jpg

anyway, vandaag kwam ik tot een vage ontdekking, toen er wederom een freeze kwam. ik hield de aan/uit knop ingedrukt om de pc uit te schakelen omdat er geen andere optie was.. een halve seconde VOORDAT de pc afsloot, kwam er opeens weer beweging in ( ik bewoog met het muispijltje ), alleen tja toen schakelde hij dus uit. dit vind ik dus redelijk vaag. langer wachten om uit te schakelen helpt niet, hij " unfreeze " als het ware een halve seconde voordat ie uitschakeld.

Laatst bewerkt:
Hoi,
wat me opvalt bij de specs van je pc is dit:
Power Supply: Industry Standard 250 Watt
Dat vind ik toch wel erg weinig en eigenlijk niet van deze tijd, zelfs niet van de tijd toen je pc werd gemaakt! Voor +/- € 50 en minder heb je al voedingen van 500 watt.
Omdat je pc al werd geleverd met die, eigenlijk ondermaatse voeding, zou dat wel eens het probleem kunnen zijn.
Power Supplies hebben niet het eeuwige leven.

Laatst bewerkt:
dan is het toch raar dat mijn pc dit eerst lang heeft gedaan, dan gaat het 2 jaar prima, en dan na een herinstallatie dat alles net zo hard weer terug komt :confused:

maargoed omdat we het over voedingen hebben, een goede vriend van me, heeft een voeding voor me van rond de 600 watt ( weet niet precies het juiste aantal, maar het is in ieder geval hoger dan 500 ) wat ik zo kan hebben, geen idee of het ook past maar dan zou ik het eerst zelf moeten zien :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Normaal gesproken hebben de meeste voedingen een standaardnorm qua afmetingen, op een paar uitzonderingen na (bedrijfspc's e.d.).
Of het je probleem oplost kan ik niet garanderen maar het viel me direct op, dat van die voeding.
Is buiten je RAM je wisselbestand groot genoeg? (wintoets + pause/break>geavanceerde systeeminstellingen>prestaties>geavanceerd>virtueel geheugen).

dan zal hij wel passen dan omdat ik namelijk ook een videokaart krijg, en ik weet dat sommige niet genoegen nemen met een standaard voeding als het om een zwaardere videokaart gaat, dus vandaar dat ik de voeding erbij krijg.

daarnaast heb ik even gekeken, hij zegt dat er momenteel 3369mb is toegewezen ( staat op automatisch beheren ).

Laatst bewerkt door een moderator:
Dan heb ik min of meer een tweak voor je, defragmenteer je schijf evt. d.m.v. defraggler die een grafische interface heeft in tegenstelling tot de ingebouwde defragtool van Vista. Dus kun je naderhand zien hoe je schijf er uitziet in tegenstelling tot Vista. Defragmenteer, zonder wisselbestand (optie aanvinken "geen wisselbestand" pc herstarten), desnoods een paar keer tot alle bestanden zo'n beetje aaneengesloten staan. Als je daar mee klaar bent maak je een nieuw vast wisselbestand aan, de beginwaarde gelijk aan de eindwaarde. Je krijgt nu een vast aaneengesloten wisselbestand dat niet groter of kleiner wordt en op een vaste plaats staat op de schijf en niet afhankelijk is van allerlei andere bestanden zodat het kan worden versnipperd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan