Eerste lege regel in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peterjur

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2011
Hallo,heb deze regel gevonden die de eerste lege regel in de lijst met gegevens op zoekt.

HTML:
Row = Sheets("Blad1").Cells(Rows.Count, ActiveCell.Column).End(xlUp).Offset(1, 0).Select
HTML:

Maar ik krijg het niet voor elkaar,is het eigelijk wel mogelijk?? met vrgr.peter

iets makkelijker lege cel zoeken

1e regel = kolomnamen
dus tellen vanaf 2e regel

For i = 2 To 100
If Len(Cells(i, 1)) = 0 Then Exit For
Next

Laatst bewerkt:
Iets anders.
Code:
For i = 1 To ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
   If Len(Cells(i, ActiveCell.Column)) = 0 Then
    Application.Goto Cells(i, ActiveCell.Column)
   Exit For
  End If
 Next

Willemwes,dank voor de reactie,Heb de oplossing van U uitgeprobeerd,doet niet wat ik wil Ik zoek echt naar de eerste lege regel
aan de onderkant van een lijst.

HSV Uw oplossing werkt na diverse pogingen ook niet,ben er van overtuigd dat het aan mij ligt,het resutaat van het prog is dat
de curser midden in mijn lijst op 10A gaat staan het is de bedoeling dat onderaan de lijs een totaal regel komt te staan.
zou U er nog even naar willen kijken bvd Peter

Peter,

Nee, met de door mij aangereikte code gaat dat niet.

Doe er een bestandje bij; Ik kan een hoop verzinnen, maar dan is het net weer niet goed genoeg.

1. Gebruik voor je variabelen geen woorden die eigen zijn aan XL, dus ipv Row gebruik je bv Lastrow of LRow of id.

2. aangezien je een getal wil voor je variabele Row gebruik je achteraan geen Select maar Row om het rijnummer van de eerstvolgende lege rij weer te geven.

Code:
lRow = Sheets("Blad1").Cells(Rows.Count, ActiveCell.Column).End(xlUp).Offset(1, 0).Row

Laatst bewerkt:
Warme bakkertje,Ik schaam mij dood,maar Uw oplossing doet bij mij helemaal niets???

HSV,Ik heb geprobeerd een bestandje hier neer te zetten maar dat lukt mij maar niet,ook na het volgen van Uw instructies wil het
me niet lukken.Heb wel een bestandje kunnen comprimeren maar kan dat vervolgens niet copieren naar hier.

Ik dank U en de Uwe voor de reacties.En verblijf met vrgr.Peter

Via de paperclip naast de smiley bij het plaatsten van een bericht kun je een bestandje uploaden Peter.

Maar wat wil je nu eigenlijk bereiken ?
De code die jij hebt gepresenteert kent enkel een waarde toe aan de variabele Row, dus is het normaal dat je niets ziet gebeuren. Nu moet je verder in je macro deze waarde gebruiken om een bepaalde bewerking uit te voeren. Dat is uiteindelijk de bedoeling van de door jou gevonden code.

Ben bexig een gecomprimeerd voorbeeldje hier zichtbaar te maken.het komt er hierop neer dat ik een lijst met gegevens heb waaronder
een regel met totalen moet komen en idere maand na gegevens van die maand weer een regel met totalen.

Omdat er geen enkele regel even lang zis kan ik niet met excel naar een kolom kijken maar naar de hele regel.en dat is het probleem.

met vrgr peter

Bekijk bijlage ADMI1.zip

Is het nu gelukt of niet?zo ja dan moet regel 10 bij iedere aanvulling onder de lijst komen

mischien dat het niet kan omdat met xlup naar een alleen naar een kolom wordt gekeken?

vrgr.Peter

Nieuwe poging.
Zet gelijk de formule =SOM er neer.

Code:
Sub laatste_rij()
  Dim j As Long  
 With Sheets("Blad1")
   rij = .Range("A1").CurrentRegion.Rows.Count + 1
     For j = 2 To 14
      Cells(rij, j).Formula = "=SUM(" & Cells(3, (j)).Address & ":" & Cells(rij - 1, (j)).Address & ")"
    Next j
   Cells(rij, 11).ClearContents
 End With
End Sub

HSV,Dat is hem bijna,maar niet helemaal.De rij zit prima op de juiste plaats.

De bedoeling is zoals rij 10 in het voorbeeltje

De subtotalen van kolom B t/m G moeten worden opgeteld in kolom H.

De subtotalen van kolom I en J moeten samen met kolom H worden opgeteld in kolom K

De subtotalen van kolom L en M moeten worden samen worden opgeteld met kolommen H,I,J,K, In kolom N.
Na iedere maand komt dan de subtotalen en de opgetelde Subtotalen onder de bedragen van die maand mvr gr Peter

Code:
Sub laatste_rij()
  Dim j As Long
  With Sheets("Blad1")
     For j = 2 To 13
      Cells(rij, j).Formula = "=SUM(" & Cells(3, (j)).Address & ":" & Cells(rij - 1, (j)).Address & ")"
    Next j
   Cells(rij, 8).Formula = "=SUM(" & Cells(rij, 2).Address & ":" & Cells(rij, 7).Address & ")"
   Cells(rij, 11).Formula = "=SUM(" & Cells(rij, 8).Address & ":" & Cells(rij, 10).Address & ")"
   Cells(rij, 14).Formula = "=SUM(" & Cells(rij, 8).Address & ":" & Cells(rij, 13).Address & ")"
 End With
End Sub

Laatst bewerkt:
VSH,Zo bedoelde ik het,geweldig dank dank.Is het ook mogelijk dat de regel alleen de nieuwe maand telt nu telt hij al de bovenliggende
maande en dat zijn dan geen SubTotalen ???Deze woordspeling is van Excel.Tussen twee haakjes,dank nog voor de les in het Comprimere
dat kreek ik nooid voor elkaar en zie het werkt nu ook bij mij.Dank voor alles.Met VrGr.Peter.

rujreteP, (geintje)

Bedoel je het zo?

Code "laatste_rij" staat in module 6.
Type in cel A1 een datum waarvan je de maand wil zien, en run de code.
Bv. in A1: 1-1-2011 of 1-2-2011.

Bijlagen

HSV,Ik heb gedaan wat U mij aanraden maar hoe ik ook probeer te snppen wat ik verkeerd doe het progje doet niets.
Ik heb 3 boeken over VBA en niet eens van de goedkoopste maar de mogelijkheden die ik van U en de mede Uwen krijg
die kan ik in die boeken niet terug vinden en dat is zeer frustrerend.Graag zou ik tog wel een begin van snappen willen
ervaren.

Misschien weet U een boek dat mij die dingen een beetje bij kan brengen? Wand gekke vragen is moeilijk te beandwoorden.
Kort om wat moet dit Program doen zelfs dat zie ik niet,wat een miserre wat een miserre.ik geloof dat ik mijn naam maar in rujreteP Ga
veranderen.Mvrgr.Retep.

Een andere aanpak. Pas autofilter toe in A3 en bekijk dan de cijfers in Rij1.

Bijlagen

Hallo Peter,

Type in cel A1 een datum (het gaat om de maand dus, kan wel veranderd worden naar een getal tussen 1 t/m 12), dat in Januari of Februari ligt (meerdere maanden staan niet in kolom A).
Dan de code "laatste_rij" laten lopen.
Meer niet.
Dan moet je toch de som zien over de desbetreffende maand op rij 10.

Rudi heeft ook een bijdrage die je misschien beter bevalt.

Ik verneem het wel.

Ps. Helaas kan ik je geen boek aanraden, ik heb er nl. zelf nog nooit één gezien.
Op Helpmij.nl staat veel aan informatie.
Inzicht en creativiteit doet al een hoop.

Laatst bewerkt:
Hallo HSV.Heb wat meer inzicht in Uw program eerste_rij gekregen,loop daar bij tegen het volgende probleem aan.
(((Sub laatste_rij()
Dim j As Long, rij As Long, laatsterij As Integer
With Sheets("Blad1")
Cells(rij, 1) = DateAdd("m", 1, Cells(rij - 1, 1))
Application.Goto reference:="begin"=================== 'DIT GEEFT DE FOUT ONGELDIGE VERWIJZING !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!???
Range("A2").FormulaArray = ActiveWorkbook.Names("laatste")
laatsterij = Range("A2")
For j = 2 To 13
Cells(rij, j).Formula = "=SUM(" & Cells(ActiveCell.Row, (j)).Address & ":" & Cells(laatsterij, (j)).Address & ")"
Next j
Cells(rij, 8).Formula = "=SUM(" & Cells(rij, 2).Address & ":" & Cells(rij, 7).Address & ")"
Cells(rij, 11).Formula = "=SUM(" & Cells(rij, 8).Address & ":" & Cells(rij, 10).Address & ")"
Cells(rij, 14).Formula = "=SUM(" & Cells(rij, 8).Address & ":" & Cells(rij, 13).Address & ")"
End With
Range("A2").ClearContents
Cells(rij, 1).ClearContents
End Sub)))
dAT IS WEL HEEL ERG KNAP ZONDER BOEK!!!Ik geloof wdat mijn creativiteit te wensen overlaat maar heb tog 74 jaar geleden een
Moeder gehad.Rudi ?? nooit van gehoord Mvrgr ook voor Rudi peter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan