Zware overhitting CPU

Status
Niet open voor verdere reacties.

KillerRu

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2009
Hallo,

Ik heb momenteel een probleem bij mijn CPU die zwaar overhit geraakt bij bepaalde games (Dead Island, Starcraft 2, Burnout Paradise, ...)

Hij begint eerst heel luid te draaien (koeler) en na een tijdje riek je zelfs verbrand stof...

Iemand hier eventueel een verklaring voor? Ik heb alvast even mijn DXdiag toegevoegd!

DXdiag

Hoi....

Kast al eens losgehaald en gekeken hoe stoffig het is van binnen??

Laatst bewerkt:
jawel, helemaal uitgeblazen, en gestofzuigd... En niets gekort...

Mvg

Hoi,

Alsa je dat gedaan hebt begrijp ik deze niet in eerste bericht :en na een tijdje riek je zelfs verbrand stof... koeler los gehad soms? temp hoe hoog?

Voeding vergeten???
Als je iemand weet met een persluchtcompressor blaas de koelribben van het de processor koelblok en voeding schoon.

Jah dat had ik ook al door... Maar weet niet waarom... Hij springt ook op Blue screen als hij te lang "kookt"

Je kan overwegen om een waterkoeling-systeem aan te schaffen.

Dat is bijna duurder dan een heel nieuw systeem... Is het niet gewoon beter een nieuw systeem aan te schaffen? De processor is toch al 2 jaar oud ondertussen dus...

Hallo

Je vermeld niet of er heel veel stof aanwezig was toen je het ganse systeem grondig hebt zuiver gemaakt.

Zoals reeds eerder aangehaald , gaat dit vlot met een luchtdrukcompressor.

Mits dit systeem nog steeds te heet wordt , vermoed ik dat de thermalpad tussen de c.p.u. en koelblok is weggesmolten , of de thermisch geleidende pasta is versteend en gekrompen.

Dit vervangen door nieuwe is de enige mogelijkheid.

Na vervangen uiteraard opnieuw de temperaturen controleren.

Indien deze p.c./c.p.u. niet te lang zonder voldoende koeling heeft gewerkt , zal er (hopelijk) geen permanente schade zijn.

Peter

- Hoe zit het met de airflow van je kast? Gaat de warme lucht er snel uit en komt er voldoende koude lucht in via fans?
- Heb je je koelpasta al een keer vervangen?
- Heb je met perslucht de koelersblokken en fans al schoongemaakt?
- Heb je je cpu overgeklokt?
- Welke koeler heb je er op? De standaard koeler of een andere?

Flow is op gelet ja, koeling pasta heb ik nog niet bij stilgestaan? Zou niet weten waar deze aan te brengen... Ben niet echt een PC expert...
Is goed uitgeblazen geweest... En het is raar dat hij anders gewoon draait en enkel bij bepaalde games... Als het echt aan het stof lag zou hij regelmatiger overtoeren draaien niet?

En met overklokken hou ik me niet bezig... Zijn enkel maar meer risico's aan verbonden...

Mvg

Hoi,

Het lijkt toch echt op een niet zo goede luchtflow en zou toch maar eens je koelpasta vervangen voor een goede nieuwe . en ja als je gaat gamen dan zal alles er harder moeten trekken wat warmte met zich mee geeft daarom luchtflow van belang welke kast heb je en hoeveel fan's heb je er in?

MS-TECH LC402 met 3 extra fans, grote vooraan één kleintje achter en één klein opzij. Grafische kaart is voorzien van 2 grote fans en deze wordt niet echt warmer dan 40°C meestal. Het is enkel de CPU die echt overtoeren draait.

En aanvulling op modag:
Hoe staan je fans in de kast? Als er op plekken waar de veel warmte is(videokaart, cpu), dan moet hij naar buiten blazen.
Vaak is aan de voorkant de beste plek om koele lucht naar binnen te laten gaan.

Ik zou als ik jouw was ook de koelpasta vervangen of laten vervangen.
Die 100+ graden voor je cpu, zal binnenkort je pc slopen als dit zolang nog door gaat.

_____________________________________________________________________________________________________________
- De fan aan de voorkant zou ik lucht naar binnen laten blazen
- De fan in het midden(op het panneel, in het logo?) zou ik ook naar binnen laten blazen.
- Aan de achterkant zou ik een zo groot als mogelijke fan naar buiten laten blazen. Een kleine is niet voldoende.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Kijk inderdaad hoe de fans blazen zoals Woutertjuh88 aangeeft en als je nu toch nieuwe koelpasta moet plaatsen zou misschien deze ook een optie zijn.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan