Blikseminslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

dafje95

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2008
Hallo,

Heeft iemand van jullie ervaring met blikseminslag?
Een tijdje geleden is bij mij de bliksem ingeslagen, ofja eigenlijk bij de buren, maar het is via de koper(telefoon en internet)lijn naar mij gekomen. Dit had behoorlijk gevolgen, waar die koperlijn binnenkwam was de isra van KPN van de muur af geknald, de Experiabox(modem) was ook helemaal open gesprongen, deze was ook helemaal zwart van binnen. Vanuit die Experiabox gingen twee internet kabels: een naar de Linksys router, en een naar de PC van mijn ouders. Met de Linksys en alles wat erachter hing was niks aan de hand, maar met de PC van mijn ouders en alles wat daar achter hing was het gedaan.

Maar valt er nog iets uit deze pc te redden? De pc is naar iemand geweest voor taxatie voor de verzekering. Deze man zei dat alles kapot was, maar toen ik eens wat ging proberen bleken de videokaart en de harde schijf nog gewoon te werken. De andere onderdelen kan ik niet testen omdat ik dan een ander mobo nodig heb. De voeding is wel kapot, en zo goed als zeker het mobo ook, dit denk ik omdat toen we de pc voor het eerst na die bliksem opstarten en opendraaide het mobo gloeiend heet was.
Mijn vraag is nu: Kan het zijn dat de CPU(i7-870) en het geheugen(DDR3) nog werken? Ik dacht eerst ook dat het ding er was geweest, maar omdat de videokaart en de harde schijf het nog doen ben ik toch wel benieuwd geworden, vooral omdat de CPU nog niet zo oud en redelijk snel is.

Mvg Mike

Er zijn PSU's die ingebouwde preventie hebben. Deze zouden in theorie "Doorslaan (zoals een stop)" om de rest van je systeem te redden.

Ook zijn dit soort apparaatjes te koop voor uw stopcontact (waarbij de garantie vaak tot 10.000 euro dekt). zeker een aanrader voor als dit nog eens gaat gebeuren.

[edit] even gekeken op mijn bon hoe zo iets nou precies heet en het blijkt "overspanningsbeveiliging" te heten [/edit]
Let wel het zijn geen supermiddeltjes en soms zal er toch iets kapotslaan! maar beter dan dat alles eruitvliegt.

Ik zou alles gewoon testen (ook het mobo).

Je krijgt een nieuwe pc (van de verzerking). Daar zit een voeding in (mag ik hopen). Die kan je altijd in de andere pc zetten en kijken wat hij doet.
Geheugen kan je wss ook wel testen aangezien geheugen op meerdere types/merken moederborden past.
Test het dan wel grondig!

Laatst bewerkt:
Mijn ouders hebben allang een nieuwe pc gekregen van de verzekering, maar dat was de vraag ook niet :P

Het ging erom of iemand dit ook al eens had meegemaakt en wat zijn ervaringen waren, ik was laatst aan het testen en toen deden de HDD en de videokaart het wel, terwijl de man van een of andere winkel had gezegd dat ze kapot waren. Maar ik moet een ander mobo kopen omdat ik zelf geen socket 1156 heb. Dus is dit de moeite, of kan ik gewoon alles beter wegdoen?

terwijl de man van een of andere winkel had gezegd dat ze kapot waren.
Als jij in die winkel zou werken, wat zou jij dan zeggen? Kijk als jij onderdelen hebt die werken dan gebruik je ze gewoon. En als het in verhouding veel geld kost dan gooit je de rotzooi weg en koop wat nieuws. Als je eenmaal aan het prutsen bent dan blijf je prutsen. Of je moet van prutsen houden.

En in die gekregen pc? zit daar toevallig 1156?

Ik doelde erop om de voeding uit de gekregen pc te halen en in de "kapotte" pc te zetten, kijken wat er gebeurt.

je geheugen kan je testen op elk moederbord (of serie) die DDR3 geheugen ondersteund, dit zou ik dus zoizo niet wegdoen maar eerst testen.
Een HDD kan je eigenlijk bijna altijd bijzetten in een pc (1 sata kabeltje kopen + 1 sata power kabeltje van je voeding aansluiten)
Je videokaart past ook in bijna iedere pc met een pci-e 16x (lengte) slot of een 8x(open-end) slot.

Ik zou voor het meoderbord eens marktplaats afspeuren. een goedkoop (nieuw) bord kost in de winkel nog geen 60 euro.

Als je geheugen werkt (en dus de videokaart + HDD) is er ook een goede kans dat je CPU werkt. werkt je cpu niet kan je nog altijd je moederbord terugsturen. In dat geval kost het je alleen 2 x verzendkosten.

Als jij in die winkel zou werken, wat zou jij dan zeggen? Kijk als jij onderdelen hebt die werken dan gebruik je ze gewoon. En als het in verhouding veel geld kost dan gooit je de rotzooi weg en koop wat nieuws. Als je eenmaal aan het prutsen bent dan blijf je prutsen. Of je moet van prutsen houden.

Eerlijkheid duurt het langst...

Als de TS er nu achter komt dat die man het mis had (en vrijwel alles dus nog werkt) zal hij/zij daar niet snel terugkomen voor advies, laat staan om iets te kopen...

"Prutsen" (zoals jij het noemt) is een goed iets. een pc weggooien omdat je een nieuwe koopt is het domste wat iemand kan doen...

je kan je pc gebruiken als

1: firewall
2: file server
3: multimedia pc
4: control station (voor zaken als elektrische ramen, rolluiken, etc, etc)

En zelfs als je dan je pc als "rotzooi" beschouwt kan je hem doneren aan je lokale school. Zij moeten het veelal hebben van giften.
Maar denk ook eens aan het buurthuis? de naschoolse opvang? de kerk?

Nee ik heb het moederbord al aan mijn eigen pc gehangen en het reageert niet, dus ik denk dat het moederbord zoiezo kapot is.
De nieuwe pc is een nieuwere serie, een 1155, dus dat past niet jammer genoeg :(
Die nieuwe pc van mn ouders is tevens de enige pc in huis met DDR3, mijn pc is een socket 775 met ddr2 en een core 2 extreme, dus dat gaat ook al niet werken, maar als ik ergens een goedkoop mobo op de kop kan tikken kan ik het geheugen ook daarop testen.
Ik zal eens wat gaan proberen :P

Een 1155 serie pakt DDR3 ram :)

Je zou simpelweg daar even het geheugen kunnen uithalen en je "kapotte" gehuegen in testen.

Vergeet dan niet het geheugen te testen met programma's als memtest & Prime 95.

Ja, dat ZOU kunnen :P
Het enige probleem is dan nog mijn ouders. Die PC is ook voor hun bedrijf dus ze zijn er nogal voorzichtig mee. Ik denk dus dat ik even iemand anders moet zoeken waar ik het mee kan testen.

Groot gelijk :)

Succes ermee. Vergeet niet ook de cpu eruit te halen mocht je nog een goedkoop bordje vinden.

het bordje koop ik eigenlijk puur voor de cpu te testen :P DDR3 kan ik ook wel ergens anders regelen, het enige probleem is dat ik niks heb van 1156 of 1155 waarmee ik kan testen

Je zou altijd de lokale pc boer kunnen proberen, misschien heeft hij nog iets ouds liggen (1156 is niet zo populair nu :P)

Mijn neef heeft ook een eigen internet bedrijfje, maar hij had niks meer liggen, en in het dorp waar ik woon ligt niet echt iets waar ik dat kan halen :(

Ik zou voor het meoderbord eens marktplaats afspeuren. een goedkoop (nieuw) bord kost in de winkel nog geen 60 euro.

Ik persoonlijk kijk altijd op Tweakers.net , is naar mijn mening beter en er zitten mensen die tenminste een beetje verstand hebben van computers, maar op deze site zijn er 2e hands geen goedkoop te krijgen, en een nieuwe kost meteen 60 euro, is me toch een beetje teveel als ik weet dat de cpu waarschijnlijk kapot is, en verder heb ik niks aan een 1156 bordje :P

Edit: Marktplaats ook niks goedkoop

Maar als je hem niet 2e hands koopt (nieuw) kost het bij 4launch.nl 66euro (incl verzenden).

Werkt het niet dan stuur je hem terug :) kost je nog eens 6 euro maar je krijgt je 60 terug.

Owja, je hebt nog zoiets als een wet die internet kopers beschermt, binnen 7 dagen kan je terugsturen ofzo :D

Ik heb het verkeerde geheugen ooit na 2 weken nog teruggestuurd :)

maar dat was toen alles nog door elkaar stond in de webshop (ddr1 en ddr2 bij elkaar). Dus misschien dat ze alleen daarom zeiden het kan nog wel.
Nu is zo'n fout eigenlijk niet te maken, daar je eerst ddr2 of ddr3 moet klikken.

Ik heb even nagekeken, en iets in deze trant staat in de Nederlandse wet:

Een particuliere klant is verplicht de producten onmiddellijk na ontvangst nauwkeurig te (doen) inspecteren. De klant heeft het recht zonder opgaaf van redenen een herroepingsrecht uit te oefenen van veertien (14) dagen na aflevering van het product in kwestie. Van dit herroepingsrecht zijn uitgezonderd software of andere producten waarvan de verzegeling (seal) is verbroken, of andere gepersonifieerde producten. Zakelijke aankopen komen niet in aanmerking voor het herroepingsrecht.

Dus ik kan het even proberen, en dan daarna weer terugsturen mocht de CPU niet werken :D

Kan je meteen je dd3 geheugen ook mee testen :thumb:

En mocht het allemaal werken dan heb je een mooi 2de pc'tje

Ik ben al een tijdje van plan om een Servertje te bouwen, alleen heb ik daar maar de helft van de onderdelen voor.
Dus als dit werkt stuur ik het mobo terug en koop een eentje waar ook crossfire op kan en dan vervang ik die met mijn huidige CPU die ik dan vervolgens weer in die server doe :D

Nu dus alleen nog maar hopen dat alles het doet XD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan