• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

1 Cel selecteren, waarna hele regel tijdelijke opmaak krijgt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Hoi Allemaal,

Ik vraag me af of het mogelijk is om een cel te selecteren, en daarmee automatisch een tijdelijke opmaak te creëren voor de hele regel.

Bijvoorbeeld het bijgevoegde bestand. Is het mogelijk om cel E2 aan te klikken/te selecteren, waarna de hele regel 2 bijvoorbeeld lichtgrijs wordt (of geselecteerd wordt)? Zodra dan E3 aangeklikt wordt, moet de hele 3e regel geselecteerd worden natuurlijk.

Ik werk met lijsten met daarin honderden regels. Het zou dan makkelijk zijn als de regel een andere opmaak krijgt, zodra het vakje waar we een bestelling in moeten voeren geselecteerd is.

Alvast bedankt!

Groet,
Jelle

Bekijk bijlage test1.xlsx

Jelle87,

Dat is mogelijk, het namelijk al eens meer gevraagd.
Zoek eens met zoekmachine van Helpmij, bovenaan rechts, net boven de vragen.

@ExcelAmateur, bedankt voor je feedback. Ik heb een poosje zitten zoeken, maar kon niets vinden!

@Wieter, perfect! Helaas moet ik eerlijk bekennen dat ik nog niet bekend met het schrijven van deze codes. Weet je toevallig of daar iets van een legenda voor bestaat, zodat ik hem kan ontcijferen? Of zou je het uit kunnen leggen?
Daarnaast, als ik je bestand open, krijg ik de volgende foutmelding:
'Fout 91 tijdens uitvoering:
Objectvariabele of blokvariable With is niet ingesteld'

Enig idee wat dit is? Via foutopsporing geeft hij dit onderdeel van de code als fout: y = ActiveCell.Row

Wederom bedankt!

@wieter
Het komt heel erg in de buurt bij wat ik kan gebruiken! Het eerste dat me nu opvalt, is echter dat control + z (dus ongedaan maken), niet meer werkt, zodra deze code in het bestand gezet wordt. Weet je hoe dat kan?

@snb
Dit zou ook een optie kunnen zijn, bedankt. Is het ook mogelijk om dit alleen toe te passen op 1 kolom, en niet op alles? Dus wanneer ik in het volgende bestand (zie onder) in een van de cellen van kolom F sta, dat het dan zo geselecteerd wordt als in jouw voorbeeld bestand? En als ik dan in een andere kolom sta, dat er niets gebeurd?

Bekijk bijlage Bestellijst TESTFILE.xls

Wederom bedankt voor jullie hulp!

Wieter,
Jouw manier zou perfect kunnen werken. Ik heb er nog wat mee zitten vogelen, en ik heb eigenlijk nog 1 vraag;
Waarom werkt 'ongedaan maken' niet meer? Dus als ik ergens een getal invul, en dan 'Ctrl + z' intoets, gebeurt er niets.

Weet iemand hoe dit kan? En natuurlijk, hoe dit opgelost kan worden?

Zonder [ENTER] en dan Ctrl+z werkt wel.
Van zodra je [ENTER] gebruikt werkt Ctrl+z niet meer.
RAAR!
Heeft te maken met Selection_Change.
Ook toevoegen van de regel:
Code:
Application.OnKey "^c"
lost het probleem niet op.

Ik weet niet hoe dit moet opgelost worden.

Door gebruikt te maken van 'voorwaardelijke opmaak' ipv VBA kun je ook het probleem oplossen.

Bijlagen

Is het mogelijk om cel E2 aan te klikken/te selecteren, waarna de hele regel 2 bijvoorbeeld lichtgrijs wordt (of geselecteerd wordt)? Zodra dan E3 aangeklikt wordt, moet de hele 3e regel geselecteerd worden natuurlijk.
Je vraagt hier naar het grijs maken van een regel, alleen als een cel in kolom E wordt geselecteerd.
Dat gebeurt in de bijlage. Ctrl-z kun je in de andere kolommen (andere dan kolom G) nog gebruiken.

Laatst bewerkt:
@Popipipo;
Dat kan inderdaad ook wel eens werken :) Hoe heb je dit precies gedaan?

@zapatr;
Geweldig! Zou je me misschien iets meer uit kunnen leggen over hoe je dit gedaan hebt? Of in ieder geval, hoe ik bijvoorbeeld het bereik kan vergroten (1. meerdere regels instellen, en 2. in plaats van Kolom G een andere kolom instellen)

thanks!

Haha, dat had ik wel gelezen. Maar HOE heb je dat gedaan, via voorwaardelijke opmaak? Ik ken die regel namelijk niet..

Ik kan sinds de automatische upgrade maar IE11, geen bijlages maar openen.
Ik kan dus niet zien hoe Popipipo z'n oplossing werkt.

Zelf dan maar iets ineen geknutseld, zodat Ctrl+z wel nog werkt.

Formule in Voorwaardelijke opmaak:
Code:
=CEL("rij")=RIJ()
Er is nu wel nog één regeltje VBA nodig.

Bekijk bijlage Rij oplichten met VWO + macro.xlsm

Laatst bewerkt:
Ik kan sinds de automatische upgrade maar IE11, geen bijlages maar openen.
Willem,
Je gebruikt dezelfde VBO-regel als ik.
Is bij jou oplossing , de VBA-regel "calculate" niet nodig?
Volgens mij calculeert Excel niet bij een wijziging van de achtergrondkleur, en moet je dat opvangen met een Change-event.

Laatst bewerkt:
Ik inderdaad ook een change event er in zitten:
Code:
Application.ScreenUpdating = True

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan