geen draadloze verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

ludlum14

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2013
Mijn pc heb ik 4 jaar lang gebruikt met een bedrade verbinding.
Nu moet de pc verhuizen.
Het draadloze netwerk werkt niet op deze pc.
De KPN Experia Box verzorgt keurig een draadloze verbinding met een andere computer.

De KPN Assistant vindt de SSID en het wachtwoord, maar detecteert de Experia Box niet.
Ik vond ergens de naam van de adapter (?): RTL8191 SU Wireless LAN 802.11 n USB 2.0
Deze adapter wordt kennelijk niet gevonden.
Bij de services is WLAN Autoconfig ingeschakeld.

Wie brengt licht in deze duisternis?

Mvg,
Ludlum

Je Experia Box zendt een SSID uit, die ken je blijkbaar al. Met de USB adapter kan je netwerken detecteren. Kies je eigen netwerk en voer de netwerksleutel in.
KPN assistant zegt mij niets. Voer je die op de pc uit of op de Xperia box?

Ga naar deze weblink
Vink RTL8191SU aan (bovenste?) en klik op Go.
Download de software die past bij jouw besturingssysteem (bovenste?)
Installeer niet alleen de driver maar ook de Utility. Maak draadloze verbinding (en sla het profiel van de verbinding op) m.b.v. de Utility (geldt ook voor andere draadloze netwerken in de toekomst).

Tijs.

helaas

Lutz: de KPN Assistant is bedoeld als hulpmiddel voor het instellen of herstellen van een internetverbinding. Het wordt uitgevoerd op de computer.

Het downloaden van de software gaat probleemloos. Het installeren loopt vast met de boodschap "bezig met installeren CISCO EAP FAST". :shocked:

Groet,
Ludlum

Zodra je het pakket hebt uitgepakt staat in de submap RTL8188_8191_8192_SU_WindowsDriver_1086.48.0809.2011.F0049_12.P0406_UI_1.00.0187.L\EAP de EAP extensie-software (3 modules).
EAP-FAST
EAP-LEAP
EAP-PEAP
Installeer die 3 extensions eens handmatig (=dubbelklikken)? En als dat gelukt is, daarna weer opnieuw de installatie starten van het 'hoofdpakket'?

Tijs.

Het installeren lukte met deze methode goed.
Voor zover ik kan zien heeft het geen gunstig gevolg.

De utility meldt: "niet gevonden REALTEK 11n USB Wireless LAN.
De KPN Assistant: "netwerkadapter niet gevonden".

Groet,
Ludlum

Je zult dan wel geen RTL8191SU hebben maar een andere (óf de USB poort doet het niet!)

Doe het even zo: Open Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ) en kijk of er apparaten staan met een geel uitroepteken ervoor óf uitgeschakeld (dan met een pijltje naar beneden ervoor).
Geef van alle apparaten met geel uitroepteken de volgende informatie:
Dubbelklik erop
Ga naar tabblad Details
Kies Hardware ID's uit het pulldown menu en geef ons (je kunt kopieren en plakken) de Hardware ID's die er genoemd worden.

Doe dat voor alle apparaten met zo'n geel uitroepteken.

Geef ons ook de Hardware ID van alle apparaten die onder Netwerkadapters te vinden zijn en ook hun naam zoals ze genoemd worden in Apparaatbeheer.
Doe dat ook voor evt. apparaten die als uitgeschakeld staan aangegeven.

Tijs.

Nergens in Apparaatbeheer staat een geel uitroepteken of een pijltje voor een item.

De adapter die wel wordt gezien: Realtek PCIe GBE Family Controller

Schermafdrukken meesturen, lukt me niet.

Groet,
Ludlum

Dat is geen wifi adapter. Dus de wifi adapter wordt in zijn geheel niet gezien door Windows.
Betekent dus een van de volgende 3 dingen, lijkt me:
a. De wifi adapter is niet aangesloten
b. De wifi adapter is kapot
c. De USB poort werkt niet of geeft geen stroom, dus wordt de wifi adapter niet gezien. Probeer een andere USB poort

Tijs.

Bij a en b: kan het ook zijn, dat de adapter niet wordt "gezien" door Windows?
Bij c : wat bedoel je daarmee? Hoe kan ik een andere USB-poort instellen?

Groet,
Ludlum

Als het apparaat (correct) werkt én aangesloten is op een poort die door Windows goed te gebruiken is, dan moet het apparaat zich laten zien in Apparaatbeheer (al dan niet met een geel uitroepteken, als "onbekend apparaat" etc., maar altijd zichtbaar in Apparaatbeheer op de een of andere manier).

Wat ik bedoelde met USB poort: Ik neem aan dat je meerdere USB poorten hebt op je computer/laptop. Sluit de wifi adapter eens aan op een andere USB poort dan waar je 'm nu in gestopt hebt. Liefst in een poort waarvan je weet dat die het goed doet (omdat je er eerder succesvol een memory-stick, usb toetsenbord aan gehad hebt en dat toen werkte).

Tijs.

We hebben een misverstand: er is geen losse wifi-adapter!
Ik ga er vanuit, dat de pc een ingebouwde wifi-adapter heeft...

Groet,
Ludlum

Die 8191SU die je noemde in de startposting is (zover ik kan nagaan) een USB wifi adapter. Dus dat apparaat heb je blijkbaar sowieso niet.

Dat betekent dat je zelf de pc moet gaan omdraaien om te zien of er een insteekkaart is (met een antenne eraan) die een wifi insteekkaart is. Is die er niet, dan heb je nu (nog) geen wifi adapter die je gebruiken kunt en dan zul je die moeten aanschaffen (hetzij een insteekkaart, hetzij een USB variant).

Natuurlijk kan het ook zijn dat KPN zo'n insteekkaart of USB variant heeft bijgeleverd, dan hoef je die alleen te plaatsen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het betreft een Medion Akoya P7330D, aangeschaft bij ALDI.
In het boekje en op de reclamefolder is er sprake van bijgeleverde, geïntegreerde WLAN ( ingebouwde module en antenne).
Daarom ga ik er nog steeds vanuit dat alles aanwezig is.

Groet,
Ludlum

Nogmaals: Staat er niets in Apparaatbeheer qua wlan, dan is er niets wat je binnen Windows aan kunt zetten daaromtrent.
Wat ik vond als mogelijke wifi adapter in jouw computer (ALS die fysiek aanwezig is) zou een DLink DWA-525 Wireless N 150 PCI insteekkaart moeten zijn (bron: deze link)

Dus toch nogmaals de suggestie om na te kijken hoeveel insteekkaarten er in jouw computer zitten en wat hun functie is. Bijv. zou 1 van die insteekkaarten je grafische kaart moeten zijn (Nvidia Geforce GT240), dus die valt dan af.

@m@rio: Het probleem lijkt te zijn dat die insteekkaart helemaal niet aanwezig is óf niet werkt.
Apparaatbeheer ziet niets wat lijkt op welke wifi netwerkkaart/usb-stick dan ook!

Tijs.

resize

Een foto van het apparaat.
Is een USB netwerkkaart (aangesloten IN de systeemkast, rechtstreeks op het moederbord) die verder niet aan de achterkant zichtbaar is, want volledig intern.
[Bevat RalinkTech RT2770/RT2720 chips, dus is al helemaal geen Realtek 8191SU.]

Dan moet (dus) de systeemkast open om te zien of (zie foto) aanwezig is én aangesloten is.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Via het MSN-nummer ontdekte ik, dat bij de betreffende pc (bij Medion) alleen een driver voor de LAN-kaart aanwezig is.
Dat wijst erop, dat er geen draadloze netwerkadapter in zit.
Ik heb nu Medion gemaild en om raad gevraagd.

Dat wil ik even afwachten.
Eventueel wordt het dan de aanschaf van een USB-stickje.
Je hoort er nog van...

Groet,
Ludlum

P.S. Ik waardeer je inspanningen zeer!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan