• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verdeling kosten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nick90

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2013
Ik heb een bestand gemaakt waarin het verschil wordt berekend tussen twee getallen (Dit verschil kan negatief of positief zijn)
Bijvoorbeeld

A1: -350000
A2: -80000
A3: 60000
A4: 1200
A5: -22000

Hierover moet ik een bedrag (bijv. 80.000) gaan delen op een bepaalde verdeling waardoor de negatieven iets bij moeten gaan betalen en positieven geld gaan ontvangen waardoor het resultaat van deze eindafrekening gelijk is aan deze 80.000

Ik ben al eventjes bezig en ik kom er werkelijk niet uit.

Ik denk dat ik te moeilijk aan het denken ben waardoor ik er niet uitkom. Alle hulp is welkom!

Ik denk ook niet dat dit voldoende informatie is voor derden om een oplossing te geven.

Neem in ieder geval het verschil tussen de hoogste en de laagste waarde als 100% (= 80.000), ik denk dat je daarvandaan verder kunt gaan.
Zoals ik het lees moeten de negatieve getallen zodanig veel opleveren dat de positieve getallen 80.000 kunnen ontvangen maar ik kan het heel goed verkeerd lezen.
Misschien wordt er ook bedoelt dat de som van het ontvangen en uit te keren bedrag 80.000 is.

Wat meer duidelijkheid (en eventuele verhoudingen of verdeelsleutels) zou prettig zijn.

Bedoel je zoiets.
Plaats anders eens een bestandje met het "hoe" en "wat".

Bijlagen

Hallo,

Ik heb inmiddels een voorbeeldbestand gestuurd.

Toch bedankt voor de reactie. Dit kreeg ik dus ook telkens weer.
Het is alleen zo dat de negatieve bedragen juist moeten gaan bijbetalen ( dus als verschil een negatief bedrag moet komen), zie het voorbeeldbestand.

De verdeelsleutel moet (denk ik) dus rekening houden met positieve en negatieve verschillen.

Mvg Nick

De getallen met -1 vermenigvuldigen

dan wordt het resultaat onder de streep -80.000 ipv 80.000

Dan vermenigvuldig je die toch ook met -1

Het min teken is een definitie van 'ontvangen bedrag' of 'betalingsbedrag'.
Dus je kunt ook zeggen in plaats van
Het is alleen zo dat de negatieve bedragen juist moeten gaan bijbetalen

Het is alleen zo dat de positieve bedragen juist moeten gaan bijbetalen
of
Het is alleen zo dat de negatieve bedragen juist moeten gaan terug ontvangen

Het is dus maar hoe je het formuleert

Nee dit klopt niet.

Ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen, dus nog 1 poging. Er zijn 5 deelnemers, zij hebben een verschil in bedrag. Deze deelnemers hebben recht op een gezamenlijke verdeling van 80.000 met een verdeling op basis van de verschillen.

Het totaalbedrag dat uitbetaald kan worden is 80.000. Degenen die echter een negatief verschil hebben, hebben geen recht op een uitbetaling en moeten juist naar rato gaan bijbetalen, waardoor de deelnemers die hun streven wel gehaald hebben meer gaan ontvangen. Resultaat van deze verschillende betalingen blijft altijd die vooraf vastgestelde 80.000

Degene met het hoogste positieve verschil moet veel ontvangen (bijv. 200.000) en degene met het hoogste negatieve verschil moet relatief veel bijbetalen (bijv. 120.000) waardoor het resultaat is dat in totaal 80.000 uitbetaald kan worden. In mijn voorbeeldbestand heb ik dit proberen weer te geven met de kolom vb. eindafrekening. Hoewel de bedragen niet kloppen zal het ongeveer zo uit gaan zien verwacht ik

Ik begrijp niet hoe je aan de bedragen komt in kolom K ten opzichte van de bedragen in kolommen C,G en E en die 80000

Dat klopt, in mijn voorgaande post heb ik daarom ook vermeld dat hierbij de bedragen niet kloppen maar dit wel een inschatting is van hoe de bedragen ongeveer uit moeten zien, ik dacht dat dit misschien meer verheldering gaf van hetgeen ik bedoel.

Zelfs met die inschattingsfout kom ik er niet uit
Waarom krijgt nr 3 (200000) bv ruim 6 keer zoveel als nr 4 (32000)

Oke, die 80.000 mag dus verdeeld worden onder A3 en A4.

Wat is het maximale totaal bedrag dat de negatieven opbrengen ? is dit die 80.000 of is dit een ander bedrag ?
En moet het ontvangen bedrag bij die 80.000 opgeteld gaan worden alvorens het verdeeld wordt ?
Of ga je er van uit dat alle bedragen tezamen (positief en negatief) 100% vormen, het percentage berekend wordt van de positieve bedragen welk omgezet wordt in 80.000 om het percentage van de negatieve bedragen vervolgens om te rekenen naar een evenredige betaling ?

A1..A5 = 513.200 = 100%
A3 + A4 = 61.200 = 11,9 % van 513.200 = 80.000 => 100% = 762.268 (totaal te betalen bedrag)
A1 = 350.000; 350.000/513.200 *100 = 68,2% => te betalen 68,2% van 762.268 = 519.863

En zo verder voor de rest :)

Dit is puur (een heel slechte) inschatting. Het ging er mij meer om om duidelijk te krijgen dat de uit te betalen en de nog te ontvangen bedragen ruim boven de 80.000 konden liggen. Het resultaat van deze bedragen onder de streep moet in ieder geval op 80.000 blijven. Vergeet deze kolom aub.

Ik zoek een verdeelsleutel waarmee ik dergelijke gegevens zou kunnen benaderen.

Hier stop het toch echt voor mij
De hele logica hier ontbreekt.
Negatieve getallen ga je bij elkaar optellen en maak je een positief getal van
Positieve getallen ga je bij elkaar optellen
En dan ga je deze weer bij elkaar optellen????

Volgens mij is dat appels met peren vergelijken

Succes verder.

Hallo,

Het spijt mij als het echt zo onduidelijk is. Ik ben ervan overtuigd dat het geen eenvoudig vraagstuk is anders had ik het echt niet gepost.

De oplossing van gast0158 komt al een heel eind in de richting als ik het projecteer op mijn bestand. Alleen wijkt het eindbedrag steeds iets af van het beoogde maximum resultaat voor de eindafrekening.
Een vraag, waarom wordt gebruik gemaakt van de absolute waarde van a1 tot a5?

Nick,
heeft het begingetal invloed op de verdeling van de "pot"?
of wordt de verdeelsleutel alleen uit het behaalde winstpercentage gehaald?

Hallo Sylvester,

Ik begrijp niet direct goed wat je vraagt.

De verdeling van de "pot" wordt gedaan o.b.v. de verschillen er wordt dus geen rekening gehouden met de beginsituatie (1) als dat is wat je bedoeld?

Nick,

Op zich is de verdeling redelijk simpel, wat het lastig maakt is dat een aantal van deze getallen negatief zijn.
Het totaal van al deze vijf getallen is -390.800 neem nu de verhouding tussen de individuele bedragen en het totaal
en vermenigvuldig dit met -80.000 bijvoorbeeld voor nummer A1 -350.000 / -390.800 x -80.000 = 71.647,90.
Neem deze voor alle waarden en het totaal van al deze berekeningen (o wonder) is -80.000, zie daar je verdeling.

Veel Succes.

@elsendoorn

We zijn weer terug bij af want dit staat ook al in #4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan