Nieuwe laptop of geheugen bijplaatsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jessy27

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 okt 2000
Hallo,

Ik heb een ASUS laptop (K53S) met Windows 7 SP1, 64 bits.
6 GB geheugen en de volgende processor: Intel (R) Core(TM) i5-2450M CPU @ 2.50HGz.
Ik heb de laptop opnieuw geïnstalleerd omdat hij zo traag was maar dat heeft niks geholpen. Heeft het zin om geheugen bij te plaatsen (als dit kan bij deze laptop) of wordt het tijd om een nieuwe te kopen? En hoeveel geheugen dan eventueel?

Opnieuw geïnstalleerd... Hoe dan? Als je 'm teruggezet hebt naar fabriekswaarden via de Recovery opties van de fabrikant, dan houd je alle software van hun kant die je (mogelijk) niet nodig hebt en die (mogelijk) je pc vertragen.

Heb je een volledige herinstallatie gedaan (via DVD of USB stick) en het is nog steeds traag, dan zou ik persoonlijk denken aan het kopen van een SSD (120 GB+ of 250 GB+), maar dat is ook afhankelijk van wat je ermee doet.

Wat je ermee doet bepaalt ook een flink stuk hoe 'traag' de laptop is. Wordt er veel gebruik gemaakt van de harde schijf (foto's bewerken, renderen, transcoderen etc.) dan zou je met een SSD jezelf wat vooruit kunnen helpen.
6 GB is (behalve voor 'hongerige' zaken, zoals PhotoShop etc.) doorgaans genoeg intern geheugen.

Ik noem hier maar wat (volledig is het niet), maar helpt je dit een beetje.

Tijs.

Ik heb het idd via de recovery optie gedaan maar daarna wel alle overbodige software verwijderd. Bedoel je een SSD waar ik dan Windows op installeer en mijn huidige schijf voor data gebruik? Of past er maar één harde schijf in? Sorry heb hier niet veel verstand van.....

Jessy27, we zouden uren, zo niet dagen van 'gedachten kunnen wisselen' over je probleem, maar zonder te weten of de machine bij aflevering (toen je 'm dus net kreeg) wel snel was, of juist toen ook al niet, blijft het luchtfietsen.

Hij was in het begin wel snel ja maar hij is al 2,5 jaar oud......

Oké, dan is het plaatsen van meer geheugen en / of een ander soort hdd relatief gezien niet de oplossing voor hét probleem. Feit is dat die aanpassingen de machine in zijn geheel sneller maken, maar het is dus niet de oplossing voor je probleem. Jouw probleem zit 'm dus elders. Dat elders kan van alles zijn. Eén ding begrijp ik niet echt. Je schrijft dat je de machine hebt gerecovered naar de afleversituatie en dat je 'm nog steeds traag vindt. Aan de andere kant antwoord je op de vraag of de machine toen 'ie nieuw was, snel was, "Ja", dat was íe.
Dat is een tegenstrijdigheid. Als je 'm recentelijk hebt gerecovered naar de fabrieksinstellingen dan is 'ie dus net zo snel als toen 'ie nieuw was, ténzij er iets kapot is gegaan : een reepje geheugen ? Als de machine geen defecte onderdelen heeft (en ook niet intern een kilo stof of zo bevat) moet 'ie net zo snel zijn als bij aflevering.
Constateer je dat de machine traag is kort na de recovery? Begin dan eens met het testen van het geheugen.

Laatst bewerkt:
Na de recovery je windows bijgewerkt, alsmede alle laatste nw benodigde drivers? Daar hebben we je nog niet over gehoord of je dat ook allemaal hebt gedaan. Als je lappie al 2.5 jaar oud is, is de recovery dus ook zo oud als wat.

Het tooltje memtest kan het geheugen uitgebreid testen.
Dat stuurprogramma gedoe kán waar zijn, maar dat hoeft niet. Windows 'antwoordt' op basis van aangetroffen software op de hdd van je machine en / of de resultaten van een online zoekactie op hun servers naar drivers voor de hardware in jouw machine. Microsoft zioekt NIET bij ALLE computerfabrikanten op hun respectievelijke websites naar bijgewerkte drivers voor de hardware in JOUW machine. Dit laatste herbergt een valkuiltje : het is niet gezegd dat de 'maker' van jouw machine álle updates van de drivers t.b. heeft gesteld van Microsoft. Veel handiger (en verstandiger) is naar de website van Asus te gaan, jouw machine op te zoeken en eenmaal op de pagina waar jouw machine staat, naar de support / ondersteuning te gaan en dáár de laatste door Asus beschibaar gestelde drivers downloaden. Let wel even op de juiste Windows versie op de ondersteuningspagina........... ;)

Laatst bewerkt:
Met meer geheugen wordt niets sneller alleen minder langzaam als er niet hoeft te worden geswapt naar het wisselbestand op de harde schijf.

Kijk eens met Autoruns of er ook veel niet microsoft regels in login, explorer en services worden uitgevoerd.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx

Via start, zoeken en eventvwr.msc kun je ook bij de windows/system en toepassingen kunnen kijken of er problemen zijn.

Vraag mij alleen af waarom een geheugentest, maar goed, kwaad kan het niet, die je overigens beter v.a. een cd of stick kunt uitvoeren.
http://www.memtest.org/

Een laptop van ca. 2,5 jaar heeft een gigantisch aantal updates op te halen.
Als deze is ingesteld dat deze aut. worden geïnstalleerd, zou ik eens naar windows update gaan en laten zoeken.
Als er nog steeds updates gevonden worden, herhaal dat zoeken en installeren dan steeds tot er echt niets gevonden wordt.

Welke virusprotectie heb je er op?
Oude( mogelijk in image Asus) verwijderd alvorens nieuwe antivirus erop gezet te hebben?

Laatst bewerkt:
Het risico van een wat langer wordend draadje is dat wellicht sommige posters de oorspronkelijke vraag niet scherp hebben of misschien zelfs nooit gehad hebben......
Heel kort door de bocht ?
- Kwestie was een machine die NU traag is en bij aflevering 2,5 jaar geleden niet traag was.
- TS heeft de machine gerecovered naar de fabrieksinstellingen van 2,5 jaar geleden.

TS constateert dat de gerecoverde machine eigenlijk nog steeds traag is.
Dáár nu zit m.i. een inconsequentie : de machine was 2,5 jaar geleden snel, is traag geworden, vervolgens is een recovery gedaan naar 2,5 jaar geleden en de machine is .............. nog steeds / of weer traag.
Dat kan, zonder al teveel andere software geïnstalleerd te hebben na de recovery -en daar ga ik dan maar vanuit- , m.i. niet aan zo heel veel dingen liggen. Defect geheugenreepje zou er mogelijk één kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
20140916_122944.jpgIk heb het programma om het geheugen te testen op een usb-stick gezet maar nu kan ik in de bios weer niet vinden hoe ik de opstartvolgorde verander! Als ik in de bios naar "boot" ga krijg ik de opties in de bijlage.
Ik heb UEFI Boot op Enabled gezet, is dit juist? Maar ik zie nergens de optie om vanaf usb op te starten........

gast0225, die updates waren er niet 2,5 geleden!
En als mogelijke oorzaken niet of onvoldoende belicht worden, lijkt me het alleen positief dit te melden.
Dit heeft niets met de lengte van een item te maken, maar met de inhoud.

Eeehh... Leuk jullie discussie :-) Maar hoe start ik nu op vanaf de usb stick?

???? Heb je mijn bericht met de bijlage gelezen? Dat kan ik dus niet vinden.

Wat heb je zelf gedaan? De handleiding ( levert ASUS er altijd digitaal bij) bijv. gelezen?
Meestal ( uit mijn hoofd) bij opstarten F2 of Del.

Als je mijn bericht leest zie je dat ik al in de bios zit.........

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan