• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Groeperen werkt niet bij de 5e groep

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glexaeon

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2013
Hallo,

Ik ben een stuklijst aan het maken voor mijn stage, in het product zitten samenstellingen verwerkt. Deze samenstellingen bevatten weer onderdelen, deze onderdelen wil ik niet in een lange lijst hebben staan maar meer in een uitklapbare lijst. Ik ben groeperen gaan gebruiken en dit werkte goed tot nu, als ik nu een 5e groep wil aanmaken dan komt er wel een 5e rij bij, maar geen + of - teken.

-Is er een (makkelijke) mogelijkheid om een regel aan te klikken en dan de onderdelen van die samenstelling te laten zien? (let op dat er ook een samenstelling in een samenstelling kan zitten en dit dus tot 3+ samenstellingen in een samenstelling kan uitlopen)
-Waarom werkt het groeperen niet in mijn geval?

Bekijk bijlage probleem.xlsx

In de bijlagen heb ik de tabellen gekopiert en de gegevens eruit gehaald. Het oranje gedeelte staat voor een samenstelling, geel en groen zijn componenten. De bedoeling is dat als ik op het oranje ding klik of net wat dat dan de onderdelen uitklappen. Groeperen is hiervoor een oké optie maar niet geweldig omdat je met veel in en uit klap dingen werkt en deze staan ook niet op gelijke hoogte met de regel. Ik kan het in en uit klap teken ook niet op gelijke hoogte zetten omdat in dat geval ook de regel weggaat met de samenstelling erin, deze wil ik laten staan omdat je dan alle samenstellingen en onderdelen kunt zien die in het hoogdonderdeel zitten. Vandaar mijn vraag of er een makkelijkere in en uit klap mogelijkheid bestaat.

In het bestand ziet u dat ik zo ver als mogelijk is de in en uitklap opties heb toegevoegd aleen als ik deze ook op het oranje gedeelte wil toepassen dan verschijnt het teken niet, echter komt er wel een 5e rij bij te staan.

Gr Tim

stel alles staat open geklapt.
1) je dubbelklikt op bruin (daar onder staan witte cellen) moet bruin dan inklappen tot de volgende bruine?
2) en omgekeerd.

3) je dubbelklikt op groen(daar onder staan gele cellen) moeten dan alle gele cellen verborgen worden? (dan is het moeilijk te zien dat het nog verder uitgeklapt kan worden.)

4) en wat als je ergens in een uitgeklapt gebied klikt ?? moet dat gebied dan weer verborgen worden?

Laatst bewerkt:
Ik heb even een video gemaakt van het probleem. [video=youtube;nn9EsvRWL2E]https://www.youtube.com/watch?v=nn9EsvRWL2E[/video]

Als ik dus mijn hele tabel vol met samenstellingen (en dus groepen) probeer te groeperen dan komt er een rij bij aan de linkerkant, maar er komt verder geen extra optie om het in en uit te klappen en alles werkt nogal gek?

Overigens werkt het bestand dat u gemaakt heeft goed, erg handig dat je op de regel kunt klikken ipv het bijbehorende + of - teken zoeken als het niet recht naast de regel staat. Is er een mogelijkheid om dit te doen met de groeperen tabel verborgen?

Tim

1) je dubbelklikt op bruin (daar onder staan witte cellen) moet bruin dan inklappen tot de volgende bruine? Bruin/oranje is een samenstelling, deze samenstelling bevat onderdelen, groen en geel zijn bijde onderdelen en moeten bijde ingeklapt zijn met bruin/oranje nog zichtbaar.
2) en omgekeerd.

3) je dubbelklikt op groen(daar onder staan gele cellen) moeten dan alle gele cellen verborgen worden? (dan is het moeilijk te zien dat het nog verder uitgeklapt kan worden.) Nee want groen en geel hebben dezelfde "rank" het gaat hier puur om een andere productvorm en is dus niet van belang bij dit probleem.

4) en wat als je ergens in een uitgeklapt gebied klikt ?? moet dat gebied dan weer verborgen worden?
Ik had graag alleen de bruin/oranje balk en de onderliggende componenten (groen en geel die bij die balk horen) als selectievak voor het in en uit klappen.

Edit: Ik heb net even de code en notities bekeken van het bestand ik snap er alleen niet veel van, hier zit ik totaal niet in. Als ik het goed begrijp dan is het een vrij algemene code die werkt voor elke cel, dus als ik op geel klik dan klikt geel eronder ook in. Zoals u nu misschien begrijpt is dit niet de bedoeling. Het idee is om een soort selectievak ed. Als ik dan op de oranje balk klik dan klapen de componenten uit, klik ik dan nogmaals op de balk, of op de componenten dan klapt deze hele tabel weer in.

Laatst bewerkt:
Hallo Tim,
dat probeerseltje (macrootje) werkt onafhankelijk van groeperingen (die heb je niet nodig)
de macro kan zo aangepast worden als jij wil.
je kan zorgen dat hij alleen op bepaalde kleuren reageert, of dat hij niet reageert als je midden in een gebied dubbel klikt. enz enz

graag een lijstje met wenzen. het hoeft niet te rijmen.

Ik heb hier een stuk of 6 tabbladen, het komt volgensmij enkele keren voor dat er 2 samenstellingen zitten als je telt vanuit de start samenstelling. Dus hoofdonderdeel > samenstelling > samenstelling.

Ik zou graag willen dat je door op een samenstelling te klikken de onderdelen in die samenstelling (een van de onderdelen kan dus weer een samenstelling zijn) uitklappen, en als het dan is uitgeklapt kun je het terug inklappen door ergens op de onderdelen of weer op diezelfde samenstelling te klikken, let wel op dat het mogelijk moet zijn om meerdere samenstellingen tegelijk open te hebben.

Als het kan en niet teveel werk is dan zou het handig zijn als de + en - aan de linkerkant van groeperen gelijk staat met de samenstelling die die uit of inklapt, deze zit er nu een regel onder omdat die anders ook de samenstelling inklapt en je dan niet meer kunt zien wat je uitklapt, mocht dit niet kunnen kan de samenstellingsbalk dan weg? Anders laten we het zoals het is.

Hoe kan ik dalijk dit script toepassen op mijn bladen? Als het nodig is kan ik eventueel het bestand privé opsturen als dat nodig is, ik heb namelijk 0 ervaring met het toepassen of schrijven van deze scripten.

Mvg Tim

oh ja, geef ook aan welke kleuren mogen verdwijnen en welke niet.
en hoe je aan wil geven dat er nog wat open te klappen valt als een kleur verstopt is.

maak eens een klein voorbeeldje met een samenstelling in een samenstelling.
dan begrijp ik beter hoe je de kleuren gaat toe passen.
ik zie nu allemaal groene cellen onder elkaar staan.
begint een samenstelling altijd met groen? en gaat dan over in geel?
staat er altijd ergens tekst in de gekleurde eenheden? of zijn ze wel een helemaal leeg?
ik dacht nl om de tekst te onderstrepen als uitklappen mogelijk is. maar als er bv geen tekst aanwezig is?

ps die code heb je gevonden. (het is gewoon tekst. )
dus je weet waar hij staat.
je kan de code kopieeren en ( even parkeren in je kladblok )
en daarna plakken in je eigen bestand op de plekken waar je het nodig hebt.
dat is bij ieder blad waar je het nodig hebt. (in jouw geval in ongeveer 6 bladen)

Laatst bewerkt:
http://puu.sh/d4MVp.png
Dit is een samenstelling in een samenstelling, links is nog een deel oranje te zien, deze is uitgeklapt en heeft 2 nieuwe oranje (in het midden van de screenshot) gemaakt, deze 2 nieuwe oranje openen dan weer met daarin de onderdelen.
Groen en geel zijn maak en koop onderdelen, dat maakt voor dit niets uit, het mag als een kleur gezien worden.

De oranje geven de samenstelling aan, daarin ziten dan de geel en groene onderdelen. Het is dus de bedoeling dat oranje altijd blijft staan en de groen en geel weggaat. Dit geld echter aleen als het groen en geel in een samenstelling zit en niet deel uitmaakt van het hoofdonderdeel, bijvoorbeeld:

Hoofsonderdeel S000 <- hoofdonderdeel
S001 <- oranje samenstelling
S002 <-samenstelling met onderdelen die je pas ziet als je op de naam klikt
->koop
koop
S003 <- samenstelling met daarin een samenstelling, de samenstelling in de samenstelling (s010) moet pas zichtbaar zijn als ik op s003 klik, de onderdelen in s010 zie ik pas als ik op s010 klik
->S010
-> maak
koop
maak
koop
koop
koop
maak
maak

http://puu.sh/d4NgN.png

Waar de rode pijlen beginnen is een onderdeel van het hoofdonderdeel.
Dit is een samenstelling. Deze samenstelling klapt open en er komen 3 "onderdelen" uit. Zie rode pijlen, S005 S006 en onderdelen.
S005 en S006 zijn weer samenstellingen, deze kappen weer open en er komen onderdelen uit.

Edit http://puu.sh/d4Nv5.png

Laatst bewerkt:
Het verschil is koop en maak onderdelen, dit heeft verder geen invloed op de werking van het excel bestand, groen en geel zijn hetzelfde, we werken maar met 2 groepen, oranje en groen/geel.

Het bestand klopt bijna helemaal, als ik op de samenstelling onder het hoofdonderdeel (rood) klik dan gebeurt er verder niets behalve dat die verdwijnt. De optie om op het hoofdonderdeel te klikken mag eigelijk wel weg tenzij het net zo makkelijk is om hiermee alles te laten inklappen (dus dan heb je aleen rood over en verder niets)

Is er ook een mogelijkheid om iedere keer met alles dicht te beginnen bij het openen van het bestand? of een alles dicht en open knop?

Gr Tim

Is er ook een mogelijkheid om iedere keer met alles dicht te beginnen bij het openen van het bestand? of een alles dicht en open knop?
alleen als je het bestand opent? of ook als je van blad wisselt?
(tot later ik moet weg)

of ?

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Target.Interior.ColorIndex = -4142 Or Target.Interior.ColorIndex = 6 Then Exit Sub
    If Intersect(Target, UsedRange) Is Nothing Then Exit Sub
    If Target.Offset(1).Interior.ColorIndex = Target.Interior.ColorIndex Then Exit Sub

For j = 1 To UsedRange.Rows.Count - Target.Row
       If Target.Offset(j).Interior.ColorIndex <> Target.Offset(1).Interior.ColorIndex Then Exit For
    Next

Target.Offset(1).Resize(j - 1).EntireRow.Hidden = True
End Sub

Ik hbe zojuist het bestand gewijzigt naar exel met macro's (xlsm) en vervolgens de code in visual basic geplakt, deze heb ik toen opgeslagen. Hoe kan ik nu het script werkend krijgen? Als ik dubbelklik op een regel gebeurt er namelijk nog niets.

Gr Tim

Ben al een stap verder (denk ik) nadat ik een macro naam had aangemaakt werd de code gevraagt (dus niet de code zomaar plakken wat ik deed) ik heb toen de code geplakt maar krijg vervolgens deze melding http://puu.sh/d52et.png Ik heb er toen zelf die 2e End Sub neergezet maar ik blijf de melding houden

Laatst bewerkt:
Heb je de code achter het blad geplaatst?
Hij hoort niet in een Module thuis.

Laatst bewerkt:
nog een vraagje:
heb jij zo'n breed scherm? waarom overlappen die gebieden elkaar niet? (in de breedte)
een kleine verspringing van 1 of 2 kolommen is toch geeft visueel genoeg duidelijkheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan