Je tabelnamen zijn (in mijn ogen) redelijk vreemd; een tabel tblTelefoonboek? En daar zet je de huurdersgegevens in? En dan de tabel tblHuurders om de huurgegevens in op te slaan? Ik moet er niet aan denken dat ik ooit een database zou moeten overnemen met deze naamgevingen... Ik zou ter plekke gek worden

. Namen van tabellen moeten vooral logisch zijn, en beschrijvend voor wat je er in
opslaat. Een tabel tblHuurders bevat dus de
huurdergegevens en een tabel tblTelefoonboek? Juist: het telefoonboek! (voor zover je dat nodig hebt, want daar heb je natuurlijk een website voor).
Zodra je tabellen hebt gekoppeld, hoef je alleen het koppelveld op te slaan. Dus (ik ga dus gewoon door met logische tabelnamen, want er zijn meer mensen die deze draadjes lezen) in de tabel tblVerhuur sla je het Huurder uit tblHuurders op, VHE uit de tabel tblHuurder_Eenheid, Begindatum huur en (als de huur is beëindigd) de Einddatum. Eventueel nog hoe er betaald wordt (maand, week, 4 weken, jaar etc) en wat je nog meer bedenkt wat belangrijk is
voor het verhuurrecord. Maar dus
niet nog een keer de naam, adres etc. want die weet je al op het moment dat je een HuurderID invoert. Die gegevens staan namelijk in de tabel tblHuurders.
In de tabel tblBetalingen maak je een koppeling met tblHuurders op basis van HuurderID, betaaldatum, Bedrag etc. Kortom: alle gegevens die betrekking hebben op de betaling. Dus met een keuzelijst geef je dan de termijn aan waarvoor de betaling bedoeld is. Een lijst met Maanden als het een maandelijkse termijn is, en met Weeknummers als het om een wekelijkse huur gaat. Je gaat zeker geen 12 velden maken voor de betaling, want elke betaling is een eigen record, dus wat moet je dan met de overige 11 velden? Als het goed is krijg je namelijk 12 aparte records voor de 12 betalingen.