Brief versturen vanuit acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

ManuelBeauson

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2014
Is het mogelijk om via acces een word document te versturen, voorbeeld , ik wil een aanmaning versturen omwille dat de factuur niet is betaald

Dat kan, maar waarom zou je daar Word voor gebruiken? Dat kun je prima doen met een Access rapport. En dat is dan weer prima te mailen vanuit Access. Afdrukken kan natuurlijk ook.

Om te beginnen moet je een query maken die alle informatie bevat die je wilt zien. Daar maak je dan, bij voorkeur met de wizard een rapport van. Hierbij kun je de layout en de groepen alvast in orde maken. Als het rapport af is kun je gaan finetunen, want Microsoft heeft weinig kaas gegeten van layouten; de wizard rapporten zien er doorgaans belabberd uit. Maar het is nog altijd sneller om een basis rapport aan te passen, dan van scratch af te beginnen. Bovendien krijg je dan een idee van wat er mogelijk is.

In de query stel ik toch maar enkel de gegevens in van de persoon naar wie ik de brief wil sturen, contactgegevens, de referentie
Maar de brief op zich , de geschreven inhoud , waar zet ik die , maar ik een formulier waar de tekst in vermeld staat die ik dan samenvoeg met de contactgegevens, of zet ik de tekst rechtstreeks in het rapport

Alles wat in de brief moet, zet je in je rapport. Dus ook de gewone tekst. Daarbij kun je, als je opmaak wilt toepassen op vaste tekst, daar memovelden voor gebruiken. Je variablee gegevens haal je uiteraard uit je tabelvelden.

Mocht het je teveel werk zijn, kun je altijd een Afdruk samenvoegen gebruiken in Word.

Ik heb een query gemaakt op basis van contactgegevens , als ik de query bekijk dan zie ik alle huurders hierin staan.

Als ik een rapport maak dan krijg ik een overzicht van al de huurders. In de rapport sectie detail dien ik dan een tekstvak te maken en hierin de geschreven inhoud van de brief plaatsen, alleen dien ik te kunnen wijzen naar onbetaalde facturen , hoe doe ik dit

alleen dien ik te kunnen wijzen naar onbetaalde facturen
Bedoel je dat je wilt filteren op onbetaalde facturen? Want dat is simpel een kwestie van een criterium op het veld [Betaald] te zetten. Of welk veld je daar ook voor gebruikt.

Zo'n apart veld is heel simpel te maken... bijv met een vinkje... (hoeft dus niet eens tekst te zijn...)

Hoe snel even testen zonder macro of zo:
Als je dan uit wilt zoeken in het overzichtsformulier of zo... wie niet betaald heeft.... ga je op het veld met het vinkje staan R-muis en dan als zoek criterium kies je dan FALSE (weet niet wat de NL optie daarvoor is.....).
Dan zie je alle klanten die niet betaald hebben....
Werkt dat... dan maak je alles automatisch zoals al voorgesteld is...

Ik heb er een macro aan gehangen die meteen het document kan mailen als je zou willen (intern formulier voor mij).
(in dit geval met een vast mail adres)

... en dan als zoek criterium kies je dan FALSE (weet niet wat de NL optie daarvoor is.....)
Wat dacht je van FALSE? Of 0, of NO of Nee Of Onwaar.... mag allemaal.

ik heb een tabel met betalingen, hierin heb ik de velden betalingID - HuurderID - bedrag en datum van betaling. Deze tabel gebruik ik als subformulier in het formulier huurder.Als er in het subformulier geen betaling wordt ingegeven voor de betreffende maand wil ik hiervan een melding krijgen , nadat er twee of drie maanden geen huurgelden werden betaald wil ik een schrijven richten.
Ik heb nu geprobeerd om een standaard tekst te maken in een rapport met een tekstveld maar dit lukt niet

Wat dacht je van FALSE? Of 0, of NO of Nee Of Onwaar.... mag allemaal.
FALSE stond er al... wist alleen niet (als je altijd de ENG-versie gebruikt..) wat de NL uitdrukking was.. NO lijkt me geen NL.... ;) En dat (alleen) was de vraag/opmerking...

Het lukt me in de verste verte niet om een standaard brief te maken in acces . Wanneer ik in het rapport een tekstveld invoer en daar begin te typen zie ik deze tekst niet als ik afdrukvoorbeeld neem.
Ik heb een query gemaakt op basis van naam en adresregels , deze plaats ik in de rapport koptekst met datum en alles erbij maar de geschreven inhoud lukt niet.

Wanneer ik in het rapport een tekstveld invoer en daar begin te typen zie ik deze tekst niet als ik afdrukvoorbeeld neem.
Rapporten gebruiken gegevens die in een tabel staan. Of, als je losse tekst wilt invoeren, vanuit een formulier. In een rapport kun je nooit typen, want het is een eindproduct.

bedankt voor de nuttige informatie, samenvoegen met word lukt perfect, ga nu nog een beetje klussen om het in acces te laten lukken. Dien ik een tabel te maken met overzicht van welke brieven ik wil opstellen , briefID - omschrijving brief , op basis van deze tabel dan een formulier maken en een rapport.

Dien ik een tabel te maken met overzicht van welke brieven ik wil opstellen , briefID - omschrijving brief , op basis van deze tabel dan een formulier maken en een rapport.
Nee, gewoon een query gebruiken. De tabellen heb je tenslotte al.

Ik neem aan dat je de tabellen waarop je het rapport wilt baseren toch wel hebt? En die bron zou je ook voor je selectie moeten gebruiken, denk ik. Maar die tabellen zou je dus al moeten hebben.

Octafish , de tabellen , hoe dien ik deze op te stellen, ik heb een veld BriefID en een veld Brief Omschrijving , dien ik hier de velden naam - adres ook bij te voegen.

En hoe ga ik dan te werk met deze tabel , ik ben het spoor bijster :(

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan