additionele SSD plaatsen en werkend krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gethez

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
ok, ik zou dus graag mijn nieuwe SSD willen plaatsen die ik net bij azerty heb aangekocht, samen met een 30 Cm SATA kabeltje (3.0, 6gb/s , 7 pin to 7 pin) en een mounting kit.

De gegevens van de SSD zijn : samsung SSD 850 EVO (1TB) en hier wat gegevens van mijn aangekochte desktop: http://www.mediamarkt.be/nl/product/_extremegamer-xgledv100-intel-core-i5-4690k-1529967.html

er zit dus al een SSD (120GB) in en een HDD van 1TB. Ik zou dus nu willen extra geheugen willen toevoegen voor gamedata te kunnen op plaatsen...

ik weet al waar de ssd moet terechtkomen, maar waar vind ik de voeding en sata aansluiting op mijn mobo en ik zou willen vragen welke stappen ik zou moeten nemen en in welke volgorde...

(een stap voor stap tutorial link zou ook al zeer handig zijn...) ik neem aan dat NTFS moet geformateerd worden hiervoor. Hoe moet ik daarna booten??

Als er vragen moesten zijn die nodig zijn voor de installatie, shoot...

alvast bedankt,

gethez

ps moet raid worden ingeschakeld hiervoor?? en win 10 is hier reeds op geinstalled op mijn 120gb ssd...

Laatst bewerkt:
Op je mobo aansluiten middels de satakabeltje, de voedingskabel is meestal al sata, anders moet je een verloopje halen van molex naar sata.
Je hebt al een ssd er inzitten dus een goed voorbeeld hoe en waar welke aansluitingen zitten. Alle aansluitingen passen slechts op 1 manier, dus daarin kan je geen fout maken.
Pc start op en de nieuwe ssd zal als extra schijf worden geinstalleerd door windows 10.
Daarna formateren indien nodig.

nee, raid is niet nodig, das een heel ander onderwerp. Vraagje : hoe kom je aan die kreet in samenhang met de nieuw gekochte schijf?

Laatst bewerkt:
nee, raid is niet nodig, das een heel ander onderwerp. Vraagje : hoe kom je aan die kreet in samenhang met de nieuw gekochte schijf?

wat bedoel je ?? ik kom hier zelf omdat ik er niks van weet... lol .

bedoel je ahci settings ofzoiets????

Hang hem er gewoon bij en ga naar schijfbeheer en deel hem naar wens in met primaire partities, je wilt hem als data schijf gebruiken?

Ontgaat mij alleen de reden met al een terabyte harde schijf ervoor.

is gewoon futureproof zeker??? misschien wat overkill, maar wil dat m'n persoonlijke foto's, videos en dergelijke goed gestockeerd worden en ook de snelheid van de SSD voor gaming...

Ik ga al m'n windows folders hier parkeren (zoals afbeeldingen, videos , downloads enz.)

wat bedoel je ?? ik kom hier zelf omdat ik er niks van weet... lol .

bedoel je ahci settings ofzoiets????
Ik bedoel / vraag wat je met die kreet bedoelt? Waarom noem je het woord Raid / waar haal je dat vandaan en wat heeft 't met je nieuwe harde schijf te maken?

Laatst bewerkt:
"Vrougah" moest je de sata in de bios inschakelen door de raid in te schakelen op sommige chipsets/moederborden in de bios.
Vraag mij wel af waarom de ts denkt dat games op/vanaf een ssd "sneller" zou gaan.
Zoiets met een een nieuwe accu gaat de auto sneller......

Precies! "Vrougah", vandaar dat ik nieuwsgierig ben waar TS de kreet vandaan heeft (in samenhang met zijn aankoop)

"Vrougah" moest je de sata in de bios inschakelen door de raid in te schakelen op sommige chipsets/moederborden in de bios.
Vraag mij wel af waarom de ts denkt dat games op/vanaf een ssd "sneller" zou gaan.
Zoiets met een een nieuwe accu gaat de auto sneller......

Sommigen zeggen dat ne Rum-cola met goede rum zonde is, als ge toch in de vergelijkingen wilt gaan, voor mij smaakt dat des te meer...

Precies! "Vrougah", vandaar dat ik nieuwsgierig ben waar TS de kreet vandaan heeft (in samenhang met zijn aankoop)

ik ben een noob, dus duw mij nog wat meer in de noob-corner, ik geef er toch geen moer om... waarom denken jullie dat ik het hier kom vragen??

En ik dacht, weeral door mijn noobigheid, dat een raid nodig was om de schijven met elkaar onderling te kunnen laten communiceren, communicerende vaten zeg maar... ik weet nog altijd niet voor wat het dient eigenlijk, maar ik dacht dus dat het nodig was bij het plaatsen van meerdere schijven...

Tedju, domme ik zeg... (of denk maar binnensmonds: domme Belg toch :P)

Uitleg van wat RAID precies inhoudt hier...
Het ligt er aan met welk doel je een RAID-configuratie aanmaakt, maar in het verhaal van de link hierboven wordt dat haarfijn uitgelegd...:thumb:

thx, is dus inderdaad niet echt van toepassing hier. Wordt dat dan nog gebruikt eigenlijk? Gezien de HD's meer betrouwbaar en betaalbaar en groter als "vrougah" zijn geworden...

Daarover zijn de meningen zo nu en dan wat verdeeld. Als je een paar conventionele 5400 RPM disks hebt en het moederbord kan het aan én je zit krap bij kas zodat je de disks niet kunt vervangen voor SSD's, dan zou het een optie kunnen zijn. (softwarematige Raid0). Afhankelijk van de soort van programma's die op die disks komen te staan, zal de snelheidswinst ergens tussen de 5 en 35% liggen.
Koop je echter een hardwarematige raid controller dan wordt de snelheidswinst aanzienlijk groter, maar ja die dingen kosten dan ook weer een paar centen.
Raid (anders dan raid 0) wordt vaak ook door bedrijven gebruikt om hun data veilig te stellen en om bij een hdd drash snel weer 'online' te zijn. Zij gebruiken dan een andere array dan de 0 want de 0 is eigenlijk een heel onveilige. Als één van de twee disks in 0 defect raakt dan ben je je data ook kwijt, hetzelfde djus als wanneer je geen raid zou hebben en maar 1 disk. De data op een 2e in Raid 0 staande disk is niet meer te benaderen als de 1e disk defect raakt.
Raid 0 is (of misschien "was") voor particulieren de eenvoudigste en goedkoopste wijze om de performance van relatief trage conventionele hdd's wat op te schroeven.

Laatst bewerkt:
Voor 99% van de computerbezitters die Raid ooit eens als kreet voorbij heeft zien komen, is Raid 0 (zoals ik in mijn vorig bericht beschreef) dé manier. Jouw toevoeging is een hele waardevolle als dit het WindowsTech forum, of misschien een technisch subforum van Tweakers zou zijn geweest, maar de meerwaarde hier in dit topic waarin TS schrijft dat 'ie leek is, ontgaat mij even?
Stel dat TS zou gaan zoeken op Raid 0. Dan vindt íe talloze berichten over wat Raid 0 is. Da's toch vreemd voor iets dat niet zou bestaan, toch?
Kijk bijv. hier eens naar de eerste 'hits' in de reeks van 38.100.000. Vreemd voor iets dat niet bestaat?

Daarnaast: heb je mijn posting goed gelezen? Ik denk het niet, kijk eens naar de 5e en 6e regel. In die zin snap ik de 2e regel van jouw laatste bericht dus niet echt..............

Laatst bewerkt:
Dat zal de reden zijn dat er 38.100.00 berichten over Raid 0 zijn geschreven ;)

Ach, kijk eens hoeveel mensen in een god geloven, als je het gelooft is het zo......
Gewoon lekker vol blijven houden terwijl het technisch onmogelijk is, ga zo door.

Denk je dat het TS boeit of techneuten in de wereld discussiëren over het woord redundant, raid 0 en de definitie ervan? Ik denk dat ik het antwoord wel weet......... ;)

Laatst bewerkt:
Op je mobo aansluiten middels de satakabeltje, de voedingskabel is meestal al sata, anders moet je een verloopje halen van molex naar sata.
Je hebt al een ssd er inzitten dus een goed voorbeeld hoe en waar welke aansluitingen zitten. Alle aansluitingen passen slechts op 1 manier, dus daarin kan je geen fout maken.
Pc start op en de nieuwe ssd zal als extra schijf worden geinstalleerd door windows 10.
Daarna formateren indien nodig.

wat is die molex eigenlijk?? ik heb hem net geplaatst en djeezus, wat een werkske in een midi tower... zo prutsen en doen... SATA kabel zelf was maar 15 cm en was juist gepast, mocht geen 2 cm korter zijn of het ging niet...

ik heb wel wat schrik van die power voeding voor de SSD... ik heb deze aangesloten op een power kabel waar reeds 2 schijven op aangesloten waren omdat dit de meest praktische oplossing was gezien de cable management... dus nu zijn er 3 schijven op 1 kabel... kan dit problemen geven????

ik had gelezen dat je meerdere power plugs kon aansluiten op 1 voedingskabel (met dus meerdere pluggen/aparaten per voedingskabel, toch heh?)

ik heb nog niet geboot, de data kabel is mijns inziens ook goed ingeklikt... morgen zullen we het resultaat zien zeker als alles goed steekt...

gewoon booten dus ...?

Denk je dat het TS boeit of techneuten in de wereld discussiëren over het woord redundant, raid 0 en de definitie ervan? Ik denk dat ik het antwoord wel weet......... ;)

is niet van toepassing hier dus discussie ergens anders voeren aub... nee grapje... ik versta de helft toch niet van wat jullie aan het zeggen zijn ze ...:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan