In Access een formulier openen onder voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1966

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2015
Hallo,

Ik heb een aantal formulieren gemaakt in Access, te weten 'persoonsgegevens', 'keuze camping en hotel', 'camping' en 'hotel'.
De gegevens uit deze formulieren worden allemaal geplaatst in één tabel.

Ik ben voor zover gekomen:
Als ik het eerste formulier 'persoonsgegevens' open dan kan ik met de button 'volgende' navigeren naar het volgende formulier 'keuze camping en hotel', 'persoonsgegevens' wordt dan weer automatisch gesloten.
In dit formulier staat een keuzelijst met daarin de mogelijk om een 'hotel' of een 'camping' te kiezen.

Als ik b.v. de keuze heb gemaakt voor een 'hotel' dan wil ik het graag zo hebben dat wanneer ik dan op 'volgende' klik ik het formulier 'hotel' wordt geopend.
Hetzelfde geldt voor de keuze 'camping', wanneer deze keuze wordt gemaakt dan moet het formulier 'camping worden geopend.

Ik ben er al een paar dagen mee bezig en heb heel internet afgestruind maar krijg het nog niet voor elkaar.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Als ik dit lees
De gegevens uit deze formulieren worden allemaal geplaatst in één tabel.
dan begint er bij mij van alles te rillen en staan alle haren overeind; ik ken je db uiteraard niet maar één tabel is op voorhand een heel slecht idee. En totaal niet geschikt voor een goed werkende database. Eén van de dingen waar je tegenaan gaat lopen met je verhaal is dat je dus blijkbaar met 3 verschillende formulieren tegelijk op hetzelfde record wilt gaan werken. Niet alleen kan dat niet, het levert allerlei vervelende zaken op. Op zijn minst verwacht ik in zo'n db 4 tabellen:
1. Tabel Persoonsgegevens
2. Tabel Boekingen
3. Tabel BoekingDetails_Camping
4. Tabel BoekingDetails_Hotel

En als ik even doordenk, komen er nog wel meer bij. Daarbij ken ik het boekingssysteem niet, maar ik zou eerst kijken of je wel aparte tabellen nodig hebt voor Camping en Hotel. Al is een campingplaats wellicht anders te beschrijven als een hotelkamer.
Op basis van die aparte tabellen maak je dan aparte formulieren. De tabellen BoekingDetails_Camping en BoekingDetails_Hotel verschijnen als subformuiler op Boeking, en maak je al dan niet zichtbaar op basis van de keuze Hotel of Camping. Moeilijker moet je het niet maken lijkt mij.

Hallo Octafish,

Je hebt hierin misschien wel gelijk, alleen dit was echter een voorbeeld zoals ik iets zou willen hebben.
Ik ben namelijk een beginner in Access

In werkelijkheid heb ik een bestand gemaakt wat niets te maken heeft met campings en hotels.
Ik ben bezig om een database op te zetten voor een uitvaartonderneming.
Hierbij heb je zoveel unieke gegevens per record dat deze in één tabel zouden moeten komen.
Ik was dan ook niet in de veronderstelling dat dit problemen zou geven.

Inderdaad maak ik dan gebruik van meerdere formulieren om deze tabellen te vullen.
Met een knop volgende en vorige kan ik navigeren door de formulieren waarbij het vorige formulier dan wordt gesloten.

Ik heb wel meer tabellen zoals adressen van crematoria en begraafplaatsen etc.

Nu wil ik bij het formulier waarin gevraagd word of het een begrafenis of een crematie moet worden, aan de hand van de gemaakte keuze naar het gekozen formulier gaan met de knop volgende.
Dus als ik een keuze heb gemaakt voor 'crematie' dan moet ik , wanneer ik op 'volgende' klik uitkomen op het formulier 'Opdracht tot cremeren- Locatie'

Wat nog wel belangrijk is om te weten, uiteindelijk moeten de ingevulde gegevens uit de tabel, in een word bestand overgenomen worden m.b.v. het samenvoegen van velden.
Dit word sowieso lastig als ik de gegevens (die in meerdere 'word documenten' moeten komen, zoals persoonsgegevens etc.) moet halen uit meerdere tabellen.

Ik zal een uitgeklede versie van het bestand als bijlage meesturen.
Misschien heb jij hier een heel ander idee over en heb je nog tips voor me.

Ik wacht je reactie af,

Gr. Gert-Jan

Bijlagen

Ik zal er vanavond / vandaag even naar kijken. Het heeft m.i. niet zoveel zin om vragen te stellen over situaties die niet van toepassing zijn. Dan krijg je namelijk verkeerde antwoorden en daar heb jij niks aan en wij hebben onze tijd nutteloos besteed :).

In werkelijkheid heb ik een bestand gemaakt wat niets te maken heeft met campings en hotels.
Ik ben bezig om een database op te zetten voor een uitvaartonderneming.
Is dat wel wat anders? In mijn ogen is een begraafplaats niet veel anders dan een camping waar de 'gasten' wat langer verblijven. En waar je geen bingo's hoeft te organiseren :)

Maar even zonder gekheid: ik heb al heel wat databases gemaakt, maar hier snap ik niets van:
Hierbij heb je zoveel unieke gegevens per record dat deze in één tabel zouden moeten komen.
Bij het maken van een database kijk je niet zozeer naar unieke gegevens, alswel naar gegevens die intrinsiek bij elkaar horen en exact één object uniek beschrijven. En dat is heel wat anders... Als je kijkt naar de objecten die je tegenkomt in een begraafonderneming, dan heb je dus op zijn minst klanten, dus persoonsgegevens. Daarnaast heb je begraafplaatsen met specifieke kenmerken, en crematoria met specifieke kenmerken. Maar veel daarvan zijn identiek, dus vermoedelijk kun je dat 'object' in één tabel kwijt. Daarnaast heb je leveranciers, en die hebben ook weer zo hun specifieke kenmerken.
En op die manier moet je dus naar je gegevens kijken: welke objecten heb ik in een database, en welke gegevens horen daar bij? En al die unieke objecten leveren dus eigen tabellen op. En als het goed is, zijn een hoop van die tabellen gerelateerd, en daar gebruik je dan koppeltabellen voor om ze te koppelen.

Overigens vind ik in je database noch een camping/hotel noch een begraafplaats terug. Ik ben dus benieuwd wat de vraag is die je met deze db beantwoord wilt zien, want ik zie eigenlijk geen vraag, laat staan een mogelijk antwoord :).

Hallo Octafish,

Je maakt er een grap van hahaha, maar dan zat ik toch niet gek met mijn voorbeeldje.(-;

Maar ehh...ik heb nog niet zozeer een probleem met de tabellen, ik ben hier nog mee bezig om dit uit te breiden.
Er moeten inderdaad nog tabellen komen met leveranciers en artikelen, kisten, etc.

Het punt waar ik tegen aan loop is het volgende:

Als je begint bij het formulier 'persoonsgegevens overledene' en je drukt op volgende dan kom ik in het formulier 'uitvaartonderneming' uit, als ik vervolgens weer op volgende druk dan kom ik uit in het formulier 'gegevens opdrachtgever', klik ik weer op volgende dan kom ik in het formulier 'factuuradres', en dan komt het......
Als ik dan weer op volgende klik, dan kom je in het formulier uit 'Crematie/ begrafenis'.
In dit formulier ga ik een keuze maken tussen een crematie of begrafenis. Met deze gemaakte keuze wil ik naar het formulier wat daarbij hoort, stel ik kies voor crematie dan moet het zo zijn dat wanneer ik dan op volgende klik, het formulier 'opdracht voor crematie- locatie' wordt geopend.

Dat is wat ik wil maar wat ik niet voor elkaar krijg.

Ik hoop dat je begrijp wat ik wil,

Groeten Gert-Jan

Hallo Gert-Jan,

Als je een goed voorbeeld had meegestuurd hadden we gerichter kunnen antwoorden.

Hieronder een principe code waarmee het zou kunnen. De code klopt niet omdat ik jouw benamingen niet heb.

Code:
If keuze = “Crematie” then
	Docmd.openform “Crematie”
Elseif keuze = “Begrafenis” then
	Docmd.openform “Begrafenis”
End if

Misschien heb je er iets aan.

Gr. Jan

Hallo Jan,

Ik heb een bijlage mee gestuurd in één van mijn eerdere reacties.

Gr. Gert-Jan

Die had ik gezien en daar zag ik niet de formulieren en knoppen die je in de vraag beschrijft. Ik kan nu niet veel omdat ik nu via de mobiel je reactie lees.

Maar ehh...ik heb nog niet zozeer een probleem met de tabellen, ik ben hier nog mee bezig om dit uit te breiden.
En toch al formulieren bouwen? Rare volgorde.... Een database bouw je a.d.h.v. een database model. Hierin leg je vast wat de db allemaal moet kunnen, en wat je daar aan output uit moet kunnen halen. Op basis van dit F(unctioneel) O(ontwerp) ga je tabellen maken en koppelen. Als dat werkt, ga je formulieren bouwen. En dan gegevens invoeren, en rapporten maken. Dat lijkt mij de logische volgorde.
Hier:
Als je begint bij het formulier 'persoonsgegevens overledene' en je drukt op volgende dan kom ik in het formulier 'uitvaartonderneming' uit, als ik vervolgens weer op volgende druk dan kom ik uit in het formulier 'gegevens opdrachtgever', klik ik weer op volgende dan kom ik in het formulier 'factuuradres', en als ik dan weer op volgende klik, dan kom je in het formulier uit 'Crematie/ begrafenis'.
Snap ik dus écht niks van.... Het aantal formulieren dat je opent zit nu al op 6! Ik zou daar met gemak één formulier voor kunnen maken; wat doe je in hemelsnaam op 6 formulieren dat niet op één formulier kan?

Hallo Octafish,

Ik denk als je alle formulieren in één zou proppen dan wordt het er niet overzichtelijker op.
Vandaar de keuze van meerdere formulieren.
Maar goed, het enige wat ik wil is dat ik aan de hand van de gemaakte keuze een formulier open met de knop 'volgende'.

Gr. Gert-Jan

Hallo JHDW,

Ik weet niet wat er bij jou mis gaat maar als ik mijn eigen PC de bijlage bekijk en dan formulier 'Persoonsgegevens overledene' open, ik zie dan écht de twee knoppen staan van volgende en vorige.
Volgens mij ben ik hier redelijk duidelijk geweest dat dit formulier eerst geopend moet worden. (-;

Maar ik hoor graag op je een oplossing hebt.

Gr. Gert-Jan

En de tegenvraag blijft: waarom zou je dat zo doen? Beschrijf je proces eens, want ik krijg sterk het gevoel dat je weinig notie hebt van wat je aan het doen bent. Ik hoop natuurlijk dat je precies weet wat je doet, want dat converseert een stuk makkelijker. Maar op basis van wat je nu geeft, zie ik nog steeds één, bijzonder overzichtelijk, (althans: als ik 'm zou moeten maken) formulier voor me. Hooguit twee, of één formulier met een of twee subformlieren. Ik blijf dus van mening dat je op een doodlopende weg zit, maar toch rechtdoor wilt rijden...

Hallo Octafish,

Wat uiteindelijk het uitgangspunt is wat ik wil, is een database op te bouwen van allerlei gegevens van overledenen, tevens wil ik diverse documenten in Word uitprinten.
Ik wil namelijk inzicht hebben in alle gegevens die naar diverse instantie zijn gestuurd.
Ook wil ik om andere redenen nog kunnen terugkijken in het 'dossier'.

Om dit te doen had ik gedacht om in Access een tabel te maken met alle gegevens die met de overleden te maken hebben.
Ik kan dan met deze gegevens een standaard Word document vullen waarbij dan alleen de variabelen worden veranderd.
Er zijn nogal wat documenten nodig, denk aan crematieformulieren, begraaf formulieren, rijwerkbonnen, ga zo maar even door.

Ik heb een test gedaan met een Word document, deze heb ik met het "samenvoegen van velden" heb gecreëerd, dit gaat prima.
In het totaal heb je voor een uitvaart ongeveer 10 A4-tjes uit te printen zodat de uitvaart vlekkeloos verloopt.
Helaas staan op alle 10 A4 veel dezelfde dingen zoals persoonsgegevens en opdrachtgever etc.

Ik kan met het "samenvoegen van velden" geen gegevens uit meerdere tabellen halen, het hele verhaal gaat dan om zeep.
Vandaar dat ik dacht ik doe alles in één tabel.
Andere gegevens, zoals adressen etc. haal ik wel uit tabellen.

Ik had gedacht dat ik op deze manier goed bezig zou zijn en het werkt ook zoals ik wil dat het werkt.
Nogmaals, ik ben een beginner op het gebied van Access en alle hulp is wat dat betreft welkom (-;

Gr. Gert-Jan

Ik lees hier zóveel denkfouten, dat ik je daar vanavond even rustig antwoord op ga geven....

Ik wacht je reactie af (-;
Alvast bedankt voor de moeite die je erin steekt! Top.

En volgens mij heb je Word ook helemaal niet nodig :).

Het zal wel aan het mooie weer liggen maar ik zie in het bestand van bericht 3 in de 2 formulieren "frmBestellingen" en "frmBestelregels Subformulier" geen knop "Volgende".

Nou dat dacht ik in het begin ook niet.:)
Ik ben er wel achter gekomen dat dit wel moet.
Ik zal een formulier in de bijlage zetten zoals een crematorium b.v. hebben zoals het er uit moet komen te zien.
Volgens mij kun je dit in Access niet zo krijgen.

Gr. Gert-Jan

Bijlagen

Hallo JHDW,

Het ligt aan mij..... stom stom stom.

Ocatafish heeft hem wel kunnen openen, tenminste die doet alsof hij het wel begrijpt.
Ik heb inderdaad een verkeerde bijlage meegestuurd.

Duizendmaal excuses hiervoor ik zal de juiste nu meesturen.:cool:

Gr. Gert-Jan

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan