Een zwaardere processor plaatsen op hetzelfde MB.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Eerstdaags ga ik een zwaardere Intel processor plaatsen op mijn huidige Moederbord MSI H81M-P33, (dit moederbord kan beide processors aan)

Er is nu geplaatst een Intel Celeron G1840 en het wordt een Intel i3 4150. (of 4160 ik weet nu niet precies de kloksnelheid)

Nu is de vraag: moet ik dan Win10 helemaal opnieuw installeren, of wordt dit na een paar automatische aanpassingen voor de rest gewoon geaccepteerd door het systeem?

OS = Win10 Prof x64 NL

Met vriendelijke groet
Dukkel

Je gaat Windows 10 helemaal niet opnieuw kunnen installeren. Voor Microsoft is dit een nieuwe machine waarvoor geen Windows 10 licentie is verleend (tenzij je beschikt over een Win 10 retail installatie medium)

Laatst bewerkt:
Ik heb proeven gedaan met wat er zoal aan hardware wijzigingen geaccepteerd wordt door Windows 10.
Uit die proeven bleek dat je alle hardware kunt veranderen zonder dat win10 opnieuw geinstalleerd hoeft te worden.

Geloof dat we discussie al eens hebben gehad srpchulp, is zeer willekeurig helaas en ik denk dat je altijd mazzel hebt gehad. Hier weigert zo'n 2 op de 5 PC's het. De rest gaat vlekkeloos. Ik zou het risico niet nemen, zeker niet (met alle respect) je nog niet geheel thuis bent in deze wereld van activaties.

Hallo Allemaal,

Eerstdaags ga ik een zwaardere Intel processor plaatsen op mijn huidige Moederbord MSI H81M-P33, (dit moederbord kan beide processors aan)

Er is nu geplaatst een Intel Celeron G1840 en het wordt een Intel i3 4150. (of 4160 ik weet nu niet precies de kloksnelheid)

Nu is de vraag: moet ik dan Win10 helemaal opnieuw installeren, of wordt dit na een paar automatische aanpassingen voor de rest gewoon geaccepteerd door het systeem?

OS = Win10 Prof x64 NL

Met vriendelijke groet
Dukkel
Waarom? je schiet er nauwelijks wat mee op, zet er dan een i5 in.

En van het verwisselen van een processor zal Windows niet van schrikken, bij een moederbord met een andere chipset en bios/uefi is het een ander verhaal.
Heb uit proeven ondervonden dat het alleen mogelijk is bij dezelfde chipset of die eerst is gedeïnstalleerd en erna dien je toch weer te activeren, de bios/uefi waar windows naar kijkt is anders.

Mocht het wel zo zou zijn dat je windows opnieuw moet installeren, wat is daarvan het probleem?
Indien die er al opstond is die al geactiveerd.

Geloof dat we discussie al eens hebben gehad srpchulp, is zeer willekeurig helaas en ik denk dat je altijd mazzel hebt gehad. Hier weigert zo'n 2 op de 5 PC's het. De rest gaat vlekkeloos. Ik zou het risico niet nemen, zeker niet (met alle respect) je nog niet geheel thuis bent in deze wereld van activaties.

Sluit mij hier bij aan.
Techzine heeft een poosje geleden een artikel geplaatst. Met name het woordje "kan" doet vermoeden dat het niet altijd fout / goed hoeft te gaan. Een stukje hieruit :

Het vervangen van een harde schijf of videokaart moet vlekkeloos verlopen, maar zodra de gebruiker besluit zijn moederbord of processor te upgraden kan de Windows 10-licentie ineens niet meer geldig zijn. Windows 10 ziet het systeem dan als een nieuw systeem en daarvoor dient een nieuwe licentie aangeschaft te worden.

Een echte oplossing is hier niet voor, behalve dat je op dat moment contact op kan nemen met de klantenservice van Microsoft en het probleem kan uitleggen. De klantenservice-medewerker kan dan beslissen dat je recht hebt op een geldige licentie en kan dan alsnog een geldige licentie toekennen. Het is hiervoor van belang dat je altijd inlogt met dezelfde Microsoft-account, op die manier kan de klantenservice de specificaties van je systeem vergelijken. Of je als gebruiker ook een licentie krijgt toegewezen hangt af van de wijziging in je systeem en de medewerking van de klantenservice.

Laatst bewerkt:
Geloof dat we discussie al eens hebben gehad srpchulp, is zeer willekeurig helaas en ik denk dat je altijd mazzel hebt gehad. Hier weigert zo'n 2 op de 5 PC's het. De rest gaat vlekkeloos.

Het is natuurlijk mogelijk dat dit alleen maar lukt onder bepaalde omstandigheden. Ik denk niet dat "geluk" er veel mee te maken heeft, maar de soort Windows (licentie) en nog wat andere factoren.
In januari ga ik een werkend Win10 systeem overzetten naar een totaal nieuw PC-systeem (mobo, mem, cpu, hd). Ik ben benieuwd of de truc weer gaat lukken :-).
Zo niet, dan installeer ik de boel gewoon opnieuw (zoals Lange Pier ook al zegt).
Ik zal het resultaat hier laten weten.

Waarom? je schiet er nauwelijks wat mee op, zet er dan een i5 in.

Hallo Lange Pier,

Ik denk dat je weer eens gelijk hebt.
Het verschil tussen een Intel i3 en i5 is groot o.a. De L3 Cache bij I3= 4MB en bij een i5= 6MB
Daarintegen zou de Intel i5 niet over HyperThreading beschikken, wat mij vreemd voorkomt. (De Intel I3 zou dat wel hebben)
Ook zou de kloksnelheid van de I3 groter zijn dan die van de I5 (3.50Ghz tegen over 3.20Ghz)

Informatie heb ik bij Informatique vandaan.
Fabrikantcode I3 BX80646134150
Fabrikantcode 15 BX80646154460

Ik weet niet wat voor invloed van die HyperThreading is

Met vriendelijke groet
Dukkel

Het is natuurlijk mogelijk dat dit alleen maar lukt onder bepaalde omstandigheden. Ik denk niet dat "geluk" er veel mee te maken heeft, maar de soort Windows (licentie) en nog wat andere factoren.

Hallo srpchulp

Ik ben benieuwd

MVG
Dukkel

Laatst bewerkt door een moderator:
Laat weten of het gelukt is, want juist de activering zou het probleem kunnen worden bij een nieuwe installatie. Er is idd. weinig mis met een geheel verse Windows installatie, behalve als de activering niet meer wil, maar dan kun je voor een kleine € 100,-- altijd weer een licentie kopen. :evil:

Laatst bewerkt:
Hallo Lange Pier

Hier heb ik tenminste wat aan. Ik ben erg blij met deze gegevens

Met de vriendelijke groeten
Dukkel

Dukkel, ik ben blij dat ook jij nu beseft dat een Fiat Panda met een 1 liter motor idd. trager is dan een Volkswagen Golf met een 1.6 motor, of wist je dit misschien al wel een poosje.... ;)

Laatst bewerkt:
Hallo gast0225,

Ik heb een autobedrijf in 1980 tot 1995 gehad, dus die vergelijking ken ik.
Door dat autobedrijf had ik al in 1981 een computer en een jaar later zelfs een bescheiden netwerkje (3 computers aan elkaar) met MSDOS
Maar het is sinds die tijd zo enorm snel veranderd, dat het voor mij soms moeilijk bij te benen is. Afin dat weet je

MVG
Dukkel

Was ook meer als grapje bedoeld, maar eerlijk is eerlijk, een snelheidsvergelijking tussen een I3 en een I5 is natuurlijk een heel klein beetje een open deur intrappen.

Een Pentium is per definitie trager dan een I? etc. etc. da's toch geen nieuws? Jij doet het in bericht 13 voorkomen alsof je het 'licht' hebt gezien, maar da's toch (met alle respect) een klein beetje flauwekul? Ook jij kunt in Google de verschillen tussen Pentiumprocessors, I3's I5, etc. etc. vinden, toch?

Laatst bewerkt:
Hallo gast0225,

Waar denk je dat ik "dat licht" vandaan heb, van de Intel Core i5-4460 Processor (6M Cache, up to 3.40GHz)
en van de Intel Core i3-4160 Processor (3M Cache, 3.60 GHz)

M.a.w. van Intel zelf dus,

Mvg
Dukkel

https://en.wikipedia.org/wiki/Haswell_(microarchitecture)
https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2230&cmp[]=2252

Een proc met 4 kernen is altijd sneller dan eentje met 2 en 2 hyperthreading op dezelfde clock, laatste is tegenwoordig niet meer het belangrijkste, dat is de IPS die nooit wordt opgegeven helaas.

Hallo Lange Pier

In dit bericht spreek je van IPS (die nooit wordt opgegeven)

Nu heb ik de sheets van Intel Celeron G1840, i3-4160 en i5-4460 gedownload en nagesnuffeld, maar ik kan nergens dat door jou bedoelde IPS vinden.

Wat is dat ??

MVG
Dukkel

Je stelt een terechte vraag. Daar wordt echter niet op gereageerd. Laat ik proberen je vraag te beantwoorden: Klik -> IPS

Vergeet 't verder, want het is voor 99% van de users / gebruikers totaal oninteressant.

Laatst bewerkt:
Laat weten of het gelukt is, want juist de activering zou het probleem kunnen worden bij een nieuwe installatie. Er is idd. weinig mis met een geheel verse Windows installatie, behalve als de activering niet meer wil, maar dan kun je voor een kleine € 100,-- altijd weer een licentie kopen. :evil:

Hallo gast0225,

En inderdaad is de vervanging gelukt, terwijl Win10 geactiveerd is gebleven.
Ik heb ondertussen contact gehad met Microsoft, en die beweren dat alleen bij vervanging van en moederbord Win10 opnieuw geactiveerd dient te worden.
Ok dat zal ik eerstdaags controleren, want ik ga bij die computer waar nu een Intel I5-4460 in zit ook nog een Samsung EVO 850 250Gb hardeschijf (SSD) in zetten.
Dus dat wordt dan wel opnieuw activeren.
Ik zou het je melden, van daar dit bericht.
Met vriendelijke groet
Dukkel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan