• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleuren tellen als?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo?
Code:
=AANTAL.ALS(H8:H11;G14)-ColorFunction($A$1;H8:H11;"False")

Hoi plongske,

Dank voor de vlotte reactie. Nee, helaas dat werkt niet. Kopieer de opmaak vanuit cel A1 of A2 maar eens naar iemand die een "VB" heeft staan. Dan verandert ook het totaal ingepland van "LB"

@lommer, ik krijg overal #REF! waarschijnlijk kent mijn versie =GET.CELL() niet.

Als alternatief. Pas de UDF aan naar dat wat je nodig hebt.
Code:
Function VenA(r1 As Range, r2 As Range, Optional r3 As Range) As Long
  For Each cl In r2
    If r3 Is Nothing Then VenA = VenA + Abs(cl.Interior.ColorIndex = r1.Interior.ColorIndex) Else VenA = VenA + (cl.Value = r3.Value) * (cl.Interior.ColorIndex = r1.Interior.ColorIndex)
  Next cl
End Function

Edit GET.CELL() bestaat wel, ook in oudere versies, maar ben ik nog nooit tegengekomen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi VenA,

dat werkt gedeeltelijk maar wel heel goed. Maar stel dat ik alles geel maak dan verandert er niets.

Aantal VB is feitelijk het aantal keer dat VB wordt genoemd minus die keren dat VB een celkleur heeft die gelijk is aan A1 of A2.
Zo ook voor het aantal LB. Dat is het aantal keer dat LB in het bereik wordt genoemd minus de keren dat LB een celkleur heeft die gelijk is aan A1 of A2.

Lijkt mij logisch omdat er naar A1 verwezen wordt. Dus of de UDF aanpassen zodat er meer kleuren gezocht worden of de formule aanpassen zodat je toch het juiste resultaat krijgt.

@lommer, ik krijg overal #REF! waarschijnlijk kent mijn versie =GET.CELL() niet.

Edit GET.CELL() bestaat wel, ook in oudere versies, maar ben ik nog nooit tegengekomen.
De formule is afhankelijk van welke taalversie je gebruikt. In de Engelse versie moet 'ie zo:
Code:
=GET.CELL(63;INDIRECT("R[COLOR="#FF0000"]C[/COLOR][-1]";FALSE))

Laatst bewerkt:
@Timshel, Bedankt voor de aanvulling (al had ik het zelf ook al werkend gekregen). Bijzondere dingen die allemaal mogelijk zijn in de 'name manager'

Beste VenA,

Het ligt ongetwijfeld aan mij. Wat ik ook probeer in de UDF (voor zover ik dat snap) of in de formule: ik krijg e.e.a. niet werkend :shocked:. Kan je mij een voorzetje doen?

Hoi Lommer,

bedankt ook voor je meedenken. Wordt gewaardeerd. Het is de oplossing echter niet.

Aantal VB (in cel a13) is feitelijk het aantal keer dat VB wordt genoemd minus die keren dat VB een celkleur heeft die gelijk is aan A1 of A2.
Zo ook voor het aantal LB (in a14). Dat is het aantal keer dat LB in het bereik wordt genoemd minus de keren dat LB een celkleur heeft die gelijk is aan A1 of A2.

Dat lukt me nog helaas niet om met jullie oplossingen te bewerkstelligen.

U verwijst naar de cellen a13 en a14, maar daar staat niets.
kijk eens naar 'Voorbeeld gewenste situatie", daar staan de codes van VenA.

Lommer,

excuus. een typefout. Dat moet zijn H13 en H14.

Dus

Aantal VB (in cel H13) is feitelijk het aantal keer dat VB wordt genoemd (in het bereik H8:H11) minus die keren dat VB een celkleur heeft die gelijk is aan A1 of A2.
Zo ook voor het aantal LB (in H14). Dat is het aantal keer dat LB in het bereik wordt genoemd minus de keren dat LB een celkleur heeft die gelijk is aan A1 of A2.

@Cobbe,
ook dank voor de reactie. Gelet op bovenstaande zie ik ook met jouw idee nog geen oplossing.

het klopt niet met de redenatie die ik in eerdere berichten heb gezet.

In het geval van jouw laatst geplaatste bestand:

In het bereik D8t/mD11 staat 2 keer het argument "VB" daarvan is er een geel gekleurd. Dan zou ik graag hebben dat er in D13 een 1 kwam te staan.
Zo ook voor de waarde in D14. In het bereik D8t/mD11 staat een keer "LB" genoemd welke geel is gekleurd. Wenselijk is dat er in D14 dan nu een 0 had gestaan.

Laatst bewerkt:
En wat staat er nu dan als resultaat, je hebt mijn bestand niet geopend denk ik zo.

cobbe_2017-10-28.png

dat is een verkeerde aanname en zou bovendien geen eer aan jouw inspanningen doen

Kan het wellicht met de excel versie te maken hebben? Zodra ik op "enable editing" en vervolgens op "enable content" dan staan er bij mij echt andere waarden in de cellen H13 en H14.

schermafbeelding.jpg

Bij voorkeur zoek ik wel een oplossing waarbij er geen extra kolom hoeft te worden gebruikt. Het originele bestand kent ongeveer 125 kolommen. Tussen iedere kolom een tussenkolom plaatsen levert in excel weer een aantal beperkingen op. Daar en tegen zou ik al erg blij zijn omdat gene van jou te kunnen reproduceren.

Mea culpa!! Ik heb iets belangrijks vergeten te vermelden.
Je moet een naambereik 'kleur' definiëren met volgende formule:
Code:
=CEL.LEZEN(63;VERSCHUIVING(INDIRECT("RK";ONWAAR);;-1))

en dan kan je de kleur bepalen van elke cel links van '=kleur'

zie jpg
cobbe_2017-10-28.png

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan