• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak van formule uitkomsten veranderd als ik plak in doelcel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Emelkert

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2016
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik heb in een blad (test blad) allemaal formules gemaakt met de volgende code.
Code:
=ZOEKEN($A14;'Konnect Lijst'!$A:$A;'Konnect Lijst'!D:D)

Hierbij veranderd de $A14 en D:D per rij en/of kolom.

De uitkomst van alle formules zijn 1 van de volgende tijden: 0:00; 07:15; 08:15; 13:30; 18:15.
Wanneer de uitkomst van een formule op 07:15 is, kleurt de cel oranje. Bij 13:30 kleurt ie geel. Bij 0:00 kleurt het lettertype wit. Dit werkt perfect.

Echter, wanneer ik in 'Konnect Lijst' een nieuwe lijst plak waar de waardes hetzelfde zijn (deed ik als test), werken de formules correct, maar de opmaak slaat vast en doet helemaal niets meer.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een nieuwe lijst in 'Konnect Lijst' kan plakken en dat alles (formules en voorwaardelijke opmaak) in het 'Test blad' goed blijft functioneren? De nieuwe waardes eronder plakken en de rijen erboven verwijderen heb ik al geprobeerd. Dit werkte niet. Evenals automatisch berekenen uitzetten en handmatig berekenen wanneer ik de cellen heb gekopieerd.

Ik hoor het graag.

U hoort het graag en wij zien graag een voorbeeldbestand.

Ik snap eigenlijks niets van het probleem, kan het niet reproduceren. "de opmaak slaat vast"... wat bedoel je hiermee?

Ik snap eigenlijks niets van het probleem, kan het niet reproduceren. "de opmaak slaat vast"... wat bedoel je hiermee?

Zie probleemomschrijving in eerste bericht.
De cellen worden opgemaakt a.d.h.v. de waardes die het laat zien. Echter, door middel van kopiëren en plakken in het doel werkblad, worden de waardes aangepast, maar de cellen worden niet meer opgemaakt a.d.h.v. de waardes erin.

Ik zoek een oplossing waarbij door middel van kopiëren en plakken, de cellen alsnog worden opgemaakt door de "voorwaardelijke opmaak".

Wat gebeurt er met de formule van de voorwaardelijke opmaak in sheet "Test lijst'? Bij mij blijft deze, ook na kopieren, hetzelfde en veranderen de regels voor de voorwaardelijke opmaak dus ook niet.

Wat gebeurt er met de formule van de voorwaardelijke opmaak in sheet "Test lijst'? Bij mij blijft deze, ook na kopieren, hetzelfde en veranderen de regels voor de voorwaardelijke opmaak dus ook niet.

Voor zover ik weet veranderd er met de formules van de voorwaardelijke opmaak niets. Hij stopt enkel op onverklaarbare reden met functioneren. Wanneer ik de waardes in "konnect lijst" handmatig aan pas (de tijden van kinderen), functioneert alles naar behoren. Het gaat er enkel om dat hij stopt met functioneren wanneer ik een (of dezelfde) lijst plak in het werkblad "konnect lijst".

Daar zoek ik een oplossing voor.

Het toekomstbeeld is dat ik enkel een nieuwe lijst met namen van kinderen en tijden in het werkblad "konnect lijst" hoef te plakken. De pagina "test lijst" doet vervolgens zijn "ding". Dit bespaart erg veel tijd en energie.

"Zie probleemomschrijving in eerste bericht." Zou ik dit niet gelezen hebben denk je?

Nogmaals: ik kan het niet reproduceren, en gezien het bericht hierboven van TMD ben ik niet de enige.

Dus aanvullende informatie is benodigd. Wat doe je precies, en wat gaat er fout. Upload eens een bestand met "geplakte gegevens" waarin de VO is "vastgeslagen"

Een aantal cellen hebben al een kleurtje en blijven dus gekleurd onafhankelijk van de inhoud.
Is dat misschien het probleem?
Kijk eens naar cellen: B8:K14

De geplakte waarden zijn geen tijden, daarom gaat het fout. Ze zien er wel zo uit, maar feitelijk is het gewoon tekst.

Verander je formule eens in:
Code:
=TIJDWAARDE(ZOEKEN($A14;'Konnect Lijst'!$A:$A;'Konnect Lijst'!D:D))

Laatst bewerkt:
Een aantal cellen hebben al een kleurtje en blijven dus gekleurd onafhankelijk van de inhoud.
Is dat misschien het probleem?
Kijk eens naar cellen: B8:K14

Over welk werkblad heb je het? Ik heb bij beide werkbladen gekeken en bij beide werkbladen geen vast kleurtje gezien. In werkblad 'test lijst' zag ik echter dat er cellen tussen b8 en k14 van kleur zijn veranderd. Indien het om de cellen zelf gaat, is dit een schoonheidsfoutje. Maar ik vermoed niet dat dat de oorzaak is.

De geplakte waarden zijn geen tijden, daarom gaat het fout. Ze zien er wel zo uit, maar feitelijk is het gewoon tekst.

Verander je formule eens in:
Code:
=TIJDWAARDE(ZOEKEN($A14;'Konnect Lijst'!$A:$A;'Konnect Lijst'!D:D))

Ik krijg "#Waarde" als resultaat wanneer ik een cel in "test lijst" aan pas. Zelf al geprobeerd te achterhalen wat het kan zijn, maar kom er niet uit.

Waarde krijg je als er geen tijd gevonden kan worden. Kun je ondervangen met een ALS.FOUT functie.
Code:
ALS.FOUT(TIJDWAARDE(ZOEKEN($A4;'Konnect Lijst'!$A:$A;'Konnect Lijst'!D:D));"")
Zie ook bijlage.

Bijlagen

Over welk werkblad heb je het
Maar 1 werkblad heeft kleurtjes en voorwaardelijke opmaak dus het lijkt mij niet zo moeilijk welke ik bedoel

Verwijder alle voorwaardelijke opmaak eens uit werkblad Test lijst en je ziet wat ik bedoel.

Verander de celweergave maar eens in getal, zonder verder iets te doen... je zult zien dat de notatie niet wijzigt. Iets wat je wel verwacht bij een tijd, en de reden waarom de VO niet werkt.

Je moet eerst op ENTER drukken voordat het een tijd wordt. En dat is wat veel werk voor de gehele tabel.

Laatst bewerkt:
Enorm bedankt allemaal. Ik ga het vanavond testen. Moet nu werken. Jullie krijgen zsm een update.

de notatie niet wijzigt

Bij mij krijg ik keurig een getal te zien met 2 cijfers achter de komma.
Ook als ik de notatie verander naar uu:mm:ss krijg ik een tijdnotatie te zien met seconden.

Bijzonder, ik niet... Zie screenshot: normaal gesproken als je een tijdnotatie wijzigt in getalnotatie komen er in de rode cirkel cijfers te staan. Hier blijft de "tijd" gewoon staan.
screenshot.jpg

Ook als ik ter controle de functie ISTEKST(D3) gebruik krijg ik WAAR als uitkomst. Na een ENTER in cel D3 wijzigt dit in ONWAAR.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan