• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rijlabel ophalen uit draaitabel

• Onderwerp starter Onderwerp starter omdl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

omdl

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2020
Hallo allemaal!

Ik heb een draaitabel gemaakt en ik wil uit die draaitabel gegevens ophalen.
Nu kan dat met de functie draaitabel ophalen maar dat kan alleen als je gegevens uit de tabel haalt.
Ik zou graag een rijlabel of kolomnaam ophalen.

Voorbeeld:
Draaitabel X Y Z
PROJECT A 40 41 42
PROJECT B 31 32 33
PROJECT C 22 23 34

Nu wil ik graag op een andere sheet ophalen uit de draaitabel

Project B en kolom Y

Als de draaitabel een regel naar beneden opschuift omdat er een week later nieuwe gegevens bijkomen mag dit natuulijk niet veranderen :)

Hopelijk kan iemand mij helpen

kan zo vlotjes met de door jou geciteerde "draaitabel ophalen"-functie waarin je dan de parameters "project B" en "kolom Y" meegeeft.

Nu met voorbeeld

Bij deze voeg ik een voorbeeld toe.

Wat ik graag zou willen maken zie je in kolom M.
Ik wil dus de werkzaamheden met de medewerkers uit de draaitabel maken met het aantal dagen.

Als ik nu de tabel dichtklap dan klopt de tabel niet meer.

1. Hoe kan ik dus bijvoorbeeld Xia uit de draaitabel ophalen?
2. Op het moment dat er ee nieuwe medewerker bij komt (bijvoorbeeld C) dan wil ik dat die ook zichtbaar wordt (indien mogelijk :) )

Hopelijk maakt dit voorbeeld het wat duidelijker :)

Bijlagen

Code:
=ALS.FOUT(DRAAITABEL.OPHALEN("Aantal dagen";$G$1;"Week";[COLOR="#FF0000"]N$1[/COLOR];"Medewerker";[COLOR="#FF0000"]$M3[/COLOR];"Werkzaam";[COLOR="#FF0000"]$M$2[/COLOR]);"-")
Die nieuwe medewerker, tja, dat zal met een matrixformule of zo moeten gebeuren, afhankelijk van wat er nog in je werkmap staat, moeilijk van hier te beoordelen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Getypt

Zoals ik het nu zie heeft u de letters A t/m E getypt maar die moeten juist opgehaald worden uit de draaitabel als de werkzaamheden Xia zijn ;)

dat wordt dus die matrixformule tenzij je met een recentere excel werkt. Dan wordt het een filter-functie.
Met mijn excel-2013 hou ik me even op de achtergrond.
Welke excel-versie heb je ?

Excel 2010 - Office 365 voor bedrijven.

Ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen.
Ik wil dus een rijlabel uit een draaitabel halen en dat deze ook blijft staan als de draaitabel dichtgeklapt wordt.
Dat gaat niet werken met een filter ben ik bang...

inderdaad, met dichtklappen ga je de mist in.
Waarom dan niet in die draaitabel, die welbepaalde kolommen verbergen of de kolombreedte heel minimaal make, desnoods via VBA ?

Omdat de draaitabel onderdeel is van een ander bestand waar ik de informatie nodig heb ;)

ja en ???
Een draaitabel gedraagt zich soms als een lomp ding.
Gooi die dan daarom in een verloren hoek ver uit het gezichtsveld en haal de essentiele info op met die "draaitabel.ophalen".
Dat is toch ook de basis van je huidige vraag, of niet soms ?

#8 #9 Een draaitabel kan je kopiëren. In de ene draaitabel verberg je de kolommen, in de andere niet.

Greetz/Excelbat

Is een andere (of een tweede) draaitabel dan geen oplossing?

[Edit] ondertussen #10 en #11 gemist...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Andere schrijfwijze van mijn #12:
"een andere (OF een tweede) draaitabel" (naar keuze van TS dus)

Bedankt voor jullie reacties!

Als ik de draaitabel kopieer en daaruit gegevens haal dan kan dat maar als dit verandert dan verandert dit niet meer in de gekopieerde tabel dus dat heeft geen zin.

Het gaat er dus om dat ik in Excel op blad 1 een sheet heb waar ik de gegevens uit de draaitabel nodig heb.
En dan gaat het met name om de rijlabels en dus niet de informatie die midden in de tabel staan.

Ik wil de informatie die ik eruit haal NIET in een draaitabel maar in een gewone cel (om het makkelijker te maken :) )

Vertel eens waarom je de suggestie uit #13 niet kunt/wil gebruiken.
Het is verstandiger het uiteindelijke doel te vermelden dan een vraag over een manier.

Laatst bewerkt:
de informatie komt in een hele grote planning te staan, daar is enkel alleen ruimte voor het rijlabel (het gaat om heel veel projecten)

Door middel van verbergen zou ik misschien wel een eind komen!

Maar dat betekent dat het dus niet mogelijk is om een rijlabel uit een tabel op te halen?

Laatst bewerkt:
Het bestand in #13 geeft toch exact waarom je vraagt in het bestand in #3 ?
Waarheen en hoe moet dat dan verder getransporteerd worden ?
Ben je bekend met VBA ?

Laatst bewerkt:
een geavanceerde filter of matrixformules leveren het gewenste

klopt maar #13 is in een draaitabel en dat wil ik juist niet, ik wil alleen het rijlabel overnemen uit de draaitabel op een ander blad.

Wat is VBA? Denk dat ik er niet bekend mee ben :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan