• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Op datum sorteren in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maysun

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2014
Als ik sorteer van A naar Z, sorteert hij alleen op de dag, niet op de hele datum, zie bijlage. Wat kan ik hieraan doen? Heb het type wel op datum staan.

Bijlagen

Kies > Aangepast sorteren... > Kolom A

Het komt omdat de inhoud lijkt op een datum maar is gewoon tekst dus gaat de sortering op de eerste getallen.

Excel 365 optie:
Code:
=SORTEREN(ALS.FOUT(DATUMWAARDE(Tabel1[Kolom1]);"");;1)
Kan ook nog met Power Query indien gewenst.

Hallo,

Bijlage is helaas niet te openen.

Nee, dat is een afbeelding en daar kunnen we niets mee.

Dat klopt.
Maar jouw datum is tekst en geen getal.
Zie hiervoor de aanwijzingen van AlexCEL, Popipipo en Senso.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kies > Aangepast sorteren... > Kolom A

Dit helpt, als ik dan idd kies voor 1e optie 'alles wat op een getal lijkt'...

Blijft wel de vraag hoe ik iets op datum krijg als het al op datum staat (zie de jpeg afbeelding).

Je luistert of leest niet. Jouw data is opgeslagen als TEKST en niet als DATUM. Het ziet er misschien uit als een datum maar het is dus tekst. Dit betekent dat het eerst weer een getal moet worden voordat je op datum kunt sorteren (met PQ, functie datumwaarde, plakken speciaal, converteren o.i.d.)

Laatst bewerkt:
Lezen, luisteren of begrijpen? Kijk als de datumnotatie overeenkomt met de keuze kan het wel, dus 01/01/22 anders kiezen voor > Aangepast

Je luistert of leest niet. Jouw data is opgeslagen als TEKST en niet als DATUM. Het ziet er misschien uit als een datum maar het is dus tekst. Dit betekent dat het eerst weer een getal moet worden voordat je op datum kunt sorteren (met PQ, functie datumwaarde, plakken speciaal, converteren o.i.d.)

Ik lees wel degelijk maar snap niet hoe het kan dat Excel iets in tekst opslaat en als tekst ziet ook al heb ik het expliciet als 'korte datumnotatie' ingesteld. En al net zo vreemd: als Excel een datum als 01/01/2022 wél herkent als datum en 01-01-2022 niet, waarom staat dat laatste als voorbeeldje aangegeven bij het knopje waarmee je het type cel aangeeft? (zie bijlage in deze post)

Voor de helderheid: ik heb iets gekopieerd en geplakt wat Excel herkent als tekst. Daarna selecteer ik de kolom en zet dit op type 'korte datumnotatie'. In de balk bovenin staat alles daarmee ook als 'datum'. Op iedere cel die ik klik, bovenaan staat netjes 'datum'. Bovendien staat het als 01-01-2022 zoals aangegeven in de bijlage bij deze post. Waar zit dan de logica dat Excel tóch denkt: nee hoor, het is tekst? En hoe moet ik als leek dat snappen?

Bijlagen

• datum.jpg
    datum.jpg
    32,6 KB · Weergaven: 17
De kolom heeft een keer op tekst gestaan en dan kan je in de eigenschap de notatie op datum, getal of standaard zetten tot je een ons weegt, maar dat helpt niet.

Methode:

Zet ergens in een cel een 1 en kopieer die.
Selecteer de gegevens in kolom A en dan Plakken Speciaal → Waarden → Vermenigvuldigen → Ok.

Sorteren maar.

Methode twee.

Selecteer de gegevens in kolom A.
Menu Gegevens → Tekst naar Kolommen → 3x Volgende en Voltooien.

Klaar.

En hoe moet ik als leek dat snappen?
Dat weet ik niet. Een professional zal het ook wel niet snappen. Maar goed. Harry legt het netjes uit. Ik ga me er verder niet druk om maken.

Hoe Excel werkt kun je als leek niet snappen. Dat geldt voor auto's ook zo.
Daarvoor heb je cursussen, rijlessen, handboeken en handleidingen.
Allemaal hulpmiddelen voor een leek om die te transformeren naar ....

Dat de cellen links uitgelijnd zijn is al een indicatie dat er wellicht iets niet in de haak is met die "datums".

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan