Ventilatoren draaien door na uitzetten desktop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rony68

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2014
Berichten
112
Ik heb een pc, waar na het uitzetten de ventilatoren niet uitgaan maar door blijven draaien. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen en hoe hoe ik dit kan verhelpen. Het gaat om een Dell Optiplex 9020 Mt met een Intel core I7 4e gen, processor.
 
Instelling in het BIOS?
 
Waar moet ik dan opletten bij mijn instellingen in de Bios?
 
Het kan een instelling zijn? En zo niet kan je eens proberen of je je BIOS kan resetten?
En als dat niet helpt kan je eens kijken of het aan je voeding ligt. Of misschien aan je moederbord.
 
ik wil morgen even een andere voeding er in zetten, kijken of het daar aan ligt. Ik wil ook even aan de instellingen in de bios kijken, ik heb namelijk ook een Dell Optiplex 7020MT ik kan dan kijken of de bios de zelfde instellingen hebben.
Maar mijn vermoeden is, dat het aan het moederbord ligt, maar ik wil eerst andere dingen uitsluiten.
 
In de BIOS heet dat Power - nog iets. De standen zijn S1, S2, S3. Dit kan conflicten geven met Energiebeheer van Windows. Kijk ook meteen of aangepaste instellingen van de BIOS wel bewaard blijven na afsluiten, want anders is de knoopcel batterij leeg.
 
Spanning er even helemaal af, schakelaar achterop je voeding of stekker even uit het stopcontact.
 
De spanning heb ik er al afgehaald, dat is een van de eerste dingen die ik gedaan hebt.
 
Als je in de BIOS instellingen bent, let er dan ook op dat dit niet één van de weinige computers is die de fans een minuut aan kan laten, om onderdelen beter (af) te koelen. Een BIOS gaat naar standaard waarden wanneer de batterij leeg is of wanneer de BIOS een update heeft gekregen, wat bij een UEFI wel eens kan gebeuren. Dus ook de uitgavedatum van de BIOS kan gecontroleerd moeten worden. Ook de Power opties, in de BIOS of UEFI secure boot, kunnen veranderd zijn.

Op de pagina van de volgende link worden, in het Engels, alle mogelijke oplossingen behandeld. Kijk goed bij Energiebeheer, misschien doet de "aan/uit knop" de computer in standby gaan en je kan in het energiebeheer-schema uitsluiten dat dit komt doordat apparaten de computer uit slaapstand mogen halen.

https://thegeekpage.com/fan-and-lights-staying-on-even-after-shutdown/
 
Mss zit alles zo vol stof dat de koeling heel krap is en dus nog een tijd nakoelt (hoorbaar via de betrokken ventilator) om verder af te koelen.
Bij een auto is dat bij de meeste auto's in de zomer ook zo geregeld als je de uato parkeert en de motor nog te warm is. Zodra er onder de ingestelde temperatuur gekomen wordt slaat de ventilator vd auto af.
Verwijder iig eerst al die stof op de koeler vd CPU en kijk of dat helpt.
 
Als je in de BIOS instellingen bent, let er dan ook op dat dit niet één van de weinige computers is die de fans een minuut aan kan laten, om onderdelen beter (af) te koelen. Een BIOS gaat naar standaard waarden wanneer de batterij leeg is of wanneer de BIOS een update heeft gekregen, wat bij een UEFI wel eens kan gebeuren. Dus ook de uitgavedatum van de BIOS kan gecontroleerd moeten worden. Ook de Power opties, in de BIOS of UEFI secure boot, kunnen veranderd zijn.

Op de pagina van de volgende link worden, in het Engels, alle mogelijke oplossingen behandeld. Kijk goed bij Energiebeheer, misschien doet de "aan/uit knop" de computer in standby gaan en je kan in het energiebeheer-schema uitsluiten dat dit komt doordat apparaten de computer uit slaapstand mogen halen.

https://thegeekpage.com/fan-and-lights-staying-on-even-after-shutdown/

Even voor de duidelijkheid, toen ik de pc opstartte afgelopen donderdag was de moest ik de knoopcelbatterij vervangen omdat die leeg was, tevens moest ik in de Bios de tijd opnieuw instellen. Ik ga zo eerst even naar de biosinstellingen kijken. Helaas ben ik niet zo bekend met de Bios. Maar ik wil de bios instellingen vergelijken met de Dell Optiplex 7020.

Ik heb de computer al een tijdje en van iemand gekregen, met de melding dat de computer niet uit ging. Daar merkte ik eerst niks van, maar het valt ook niet direct op dat de ventilators doordraaien en niet uit gaan.
 
Indien dezelfde aansluitingen van de voeding probeer die van 7020 in de 9020, tis vaak een voedingsprobleem indien de ventilatoren blijven draaien, kun je in de Dell bios bij meestal "Power Management" instellen maar ze moeten sowieso uit zijn als de power off is gebruikt.
 
Even een kleine update. ik heb beide computers naast elkaar gezet. De Optiplex 7020 en 9020.
De Optiplex 7020 gaat makkelijk aan en er brand een groen lampje van de voeding.

De optiplex 9020 start niet op, de aan/ uit knop brand niet, maar de fans draaien wel zowel van de voeding als van de koeler. Ook het lampje van de voeding brand niet.

Ik wil de voeding van de 7020 in 9020 gaan zetten, en kijken of de 9020 het wel goed doet, en dat de fans niet door blijven draaien.
 
Daar zat ik zelf ook aan te denken, dat las ik ook ergens anders, met iemand met het zelfde probleem, maar ik ga morgen even testen, ik ga dan de voedingen verwisselen, de voeding van de Optiplex 7020 ga ik in de Optiplex 9020
zetten, dan kom ik er snel achter, ik hoop idd dat het de voeding is, want daar heb ik er nog wel een paar van liggen, hopelijk kan ik er dan daarvan een gebruiken.
 
Dus de ventilatoren gaan al werken wanneer je de stekker van de computer er in doet? Dan kan het alleen de voeding zijn of er is iets met het moederbord of een ventilator stekkertje zit los. Eén van de drie pennen zorgt voor de besturing van hoe hard de fan draait. Zit er een ventilator in met een twee polige stekker op die van drie pennen? Nadat de batterij werd vervangen, bent u toen al verder geweest dan de BIOS?
 
Dank voor het meedenken Alfred, ik ga er morgen mee aan de slag, ik heb nu niet echt de energie voor, om dit even uit te zoeken. Wat denk jij wat ik als eerste kan doen? De ventilatoren omwisselen?
 
Nee, de ventilatoren zelf daar mankeert het niet aan, dus hoef je niet aan de processor te trekken en als je de twee polige aansluit punten gebruikt, voor de case, dan is er geen snelheidsregeling bij betrokken. Mijn gedachte is alleen dat het niet gebruiken of contact maken van de derde kleine pen de ventilator wel eens constant kan laten draaien. Er zijn natuurlijk computers met een case fan op de processor en deze zit dan op een twee polige aansluiting. Kijk ook wat er bij Fan Speed staat. Een temperatuursensor die stuk gaat geeft vaak het maximale aan, wat honderd graden is en ook dat is in de BIOS te zien want de temperaturen worden daar vaak weergegeven. Mijn computer zou de ventilator dan wel uit doen maar ik gebruik in ieder geval nooit slaapstand en heb ook geen Dell computer.
 
@Alfred2, het begin kan ik je nog volgen, vanaf dit punt ben ik je kwijt:
Mijn gedachte is alleen dat het niet gebruiken of contact maken van de derde kleine pen de ventilator wel eens constant kan laten draaien.
De pc heeft nl eerst toch met dezelfde aansluitingen gewerkt? Kan je gedachte dus niet volgen.
 
Het was ook bij de aanschaf tweedehands al zo. Zo worden ze niet gebouwd dus dat er een andere fan/koel element in gezet werd is toch mogelijk.

Ik heb de computer al een tijdje en van iemand gekregen, met de melding dat de computer niet uit ging. Daar merkte ik eerst niks van, maar het valt ook niet direct op dat de ventilators doordraaien en niet uit gaan.

De derde pen is om het toerental door te geven. Krijgt de computer geen informatie over de snelheid, dan kan een veiligheidsvoorziening in werking treden. Sommige computers staken dan de werking en Dell ontwerpt computers, dus zou voor iets anders kunnen hebben gekozen. Een draadje doorgesleten of gebroken door klem zitten kan trouwens ook.

Een voorziening van een minuut blijven koelen zou een stand kunnen hebben van 10 minuten of altijd blijven koelen. Ik heb zoiets in de BIOS denk ik nog niet gezien. Ken het wel ergens van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan