Opgelost Partitie opeens niet meer zichtbaar

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Marleen77

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2024
Beste helpers,

Vanmiddag zette ik mijn computer aan en tot mijn afschuw zie ik dat mijn D:schijf niet meer wordt herkend. De laatste keer dat ik de computer gebruikte was er niets geks aan de hand. Ik heb geen gekke dingen gedaan (naar mijn weten) en kreeg geen rare meldingen, etc.

Ik heb Windows 11 Pro en heb maar 1 SSD schijf. Daar heb ik destijds zelf een partitie op gemaakt, wat dus de D:schijf is geworden. Nooit problemen mee gehad, tot vandaag.

Dit zegt mijn Schijfbeheer:

1724773049028.png

Ik hoop enorm dat iemand mij kan helpen!!

Alvast ontzettend bedankt...

Als er belangrijke bestanden op die schijf stonden en er geen backup is, dan deze computer zo snel mogelijk uitzetten en niet meer gebruiken. Beste advies is om dan een datarecoverybedrijf in te schakelen en niet zelf te proberen. Kans dat je meer stuk maakt is zeer groot, en daarmee wordt de kans op herstel weer kleiner.

Eerst maar eens achterhalen wat hier precies is gebeurd. Eerlijk is eerlijk (en ik loop al een 30 jaar in de ICT), dit heb ik nog nooit gezien. Een partitie zou corrupt kunnen raken, maar dan zou je een gat moeten zien het screenshot met een RAW partitie. Dus zeer onwaarschijnlijk geen corrupte partitietabel.

Partitie samenvoegen is niet een handeling die je even per ongeluk kunt aanklikken. Zou ook een hele tijd moeten duren, omdat er data verplaatst moet worden. Had je waarschijnlijk wel gemerkt. Dus die vink ik ook af.

Weet je heel zeker dat er geen 2e schijf in de pc zit?

Zo te zien is het een 2 TB SSD
Klopt dat?
En hoe groot was die D-partitie?
Als het een 2TB SSD is, dan is er geen ruimte voor een D-partitie.
En ik kan me geen proces voorstellen waarbij de C-partitie zichzelf zo maar vergroot tot 1862 GB

Klopt, het is een 2 TB SSD en er zit zeker weten geen 2e schijf in de pc.

Ik weet helaas niet meer hoe groot de D partitie was, ik gebruikte de C alleen voor Windows dus ik zal de D zeker 3/4e van de 2 TB hebben gemaakt.

Ik heb gezocht naar een aantal bestanden die op de D stonden maar die kan hij niet vinden... Hij geeft in de snelkoppelingen wel een aantal bestanden aan en ook de snelkoppeling naar de D maar dan geeft hij aan dat het pad niet meer bestaat of niet meer zichtbaar is oid (heb de computer op Ron's advies uitgezet dus kan het ook niet nakijken).

Ik ben momenteel maar op zoek naar een Recovery bedrijf wat me geen 1000 euro gaat kosten :(

Lijkt mij sterk dat Windows een logisch station laat verdwijnen en die bij de C: plaatst.

Geen systeemherstel uitgevoerd op een datum naar voor de aanpassing naar het maken van die D:?

Zat er geen USB stick in die de D: was?

Laatst bewerkt:
Nee ik heb echt 0,0 gekke dingen gedaan. Ik hem em van de week afgesloten en toen was er niets aan de hand, vanmiddag opgestart en poef, weg was de d:schijf. Ik heb nog nooit een systeemherstel gedaan, deze partitie bestond al sinds december vorig jaar. En nee natuurlijk was het geen usb stick. Ik heb de partitie zelf gemaakt.

Ik zal eens naar die video kijken, dank.

In mijn 40 jarige ervaring met Windows is dit de eerste keer, tis gewoon onmogelijk dat Windows zelf zoiets doet.

Kan het zijn dat iemand anders uw pc gebruikt heeft?
In de tijd dat ik pc's repareerde en ik te maken had met een pc die op 'merkwaardige" wijze het niet meer goed deed, bleek dat in veel van die gevallen de kinderen of kleinkinderen aan de pc hadden gezeten.

Laatst bewerkt:
Nou echt, schiet mij maar lek. Ik heb die video bekeken en twee dingen geprobeerd: met de power knop uitgezet (was een suggestie in de opmerkingen van iemand anders). Dat deed ogenschijnlijk niets. Toen de schijven gescand, dat deed ogenschijnlijk ook niets. Eerlijk gezegd weet ik even niet wat ik aan het doen was, gewoon een beetje aan het kijken her en der en ineens zie ik daar een raar icoontje staan met mijn naam, ik klik erop en hoppa, daar zat ik in mijn D:schijf. En ineens opent daar een nieuw scherm en staat daar in de verkenner gewoon weer de D:schijf. Ook mijn schijfbeheer staat weer zoals eerst:

1724788419576.png

De E: schijf is een externe harde schijf want gelijk backup aan het maken :)

Bizar toch???? Ik heb de indruk dat het met een Windows update te maken heeft, want alles ziet er anders uit dan voorheen. En ik zie op het internet veel meldingen van mensen met soortgelijke problemen na een update.

Hoe dan ook, opgelost! Bedankt voor het meedenken en de suggesties. Dit is er weer eentje in het rijtje van de mysteries, denk ik....

Laatst bewerkt:
Wij schieten niet iemand lek! Het is ook niet opgelost. Eerst moet iemand die er verstand van heeft de laatste screenshot van schijfbeheer beoordelen.

Je hebt gelijk, het is nog niet opgelost. Hij blijft raar doen. Ik heb hem net opnieuw opgestart en ik heb weer hetzelfde probleem. Ik kan hem nu wel terugvinden, hij staat onder de C:schijf:

1724790257014.png

Als ik dan op "Marleen" klik, dan voegt hij hem weer toe aan de verkenner.

Alle icoontjes die naar de D:schijf verwijzen (zie werkbalk), blijven wit.

Wat is er aan de hand? Hoe kan ik dit permanent oplossen?

Ga eerst na of één van de hier genoemde redenen speelt:
Dat wil zeggen; aansluiting gebrekkig, inclusief onvoldoende spanning. Schijfletter in gebruik in het netwerk, als virtuele drive of hoe dan ook. Driver of stuurprogramma problemen (zie ook Apparaatbeheer en onderzoek of er updates zijn voor alles wat betrekking heeft op de SSD). Start de computer op zonder slaapstand of fast boot. Kijk bij anti-virus oplossingen of de D partitie daar niet is geblokkeerd.

Geef de Windows repartieopdracht voor beveiligde systeembestanden sfc /scannow

Tenslotte, maak de partitie leeg en formatteer deze opnieuw. Dit is, evenals reparatie bij schijfcontrole, met het risico op geen toegang meer. Helaas, dat komt voor bij geheugen sticks of SSD's. Partities en mappen kunnen de schade bij fouten beperken. Partities heeft u nu dus eigenlijk nog minimaal in aantal. Ik zou er gelijk meer maken.

In uw begin bericht zegt u dat er maar 1 SSD (van 2TB) in zit, maar in het laatste overzicht zie ik de D-partitie als een 2e fysieke SSD/HD ?????
Dat doet mij vermoeden dat er wel degelijk 2 SSD's in zitten en dat die tweede (met de D-partitie) een slecht contact heeft waardoor die soms wel en soms niet te zien is.
Maak de pc eens open en kijk of dat zo is en als dat zo is, druk dan de kabeltjes van de SSD eens goed aan.

Ik ga straks weer even verder puzzelen

En nee, het is er echt maar 1. Zie hier de specs:

Bijlagen

• Screenshot_20240828_082306_Gmail.jpg
    Screenshot_20240828_082306_Gmail.jpg
    277,1 KB · Weergaven: 12
Als de 2e SSD niet goed is aangesloten zal ie ook niet op een overzicht verschijnen.
De enige manier om dit zeker te weten si de kast open maken en kijken wat er in zit.
En kijk ook of er geen M.2-reepje in zit. Toont zich in een overzicht als een SSD, maar ziet er fysiek uit als een geheugen reepje.

Laatst bewerkt:
Te hopen dat er firmware updates zijn voor de Corsair ssd?

Bijlagen

• IMG_0957.jpeg
    IMG_0957.jpeg
    38,6 KB · Weergaven: 4
Alsof de duivel er mee speelt!
Een uur geleden start mijn vrouw haar pc....boot device ontbreekt.
Blijkt de M.2-reep van het ene moment op het andere kapot te zijn en wordt ook niet meer gezien door het systeem. Reserve SSD erin en backup terug gezet en werken maar weer.
Maar zo ziet u, een SSD of M.2 kunnen van het ene moment op het andere de geest geven.
Het bijhouden van een backup van het systeem en de data is dan ok essentieel.

Wat een warrig verhaal, beweren dat er maar 1 schijf inzat en dat daar een D: op zou zijn gemaakt en nu blijkt dat er nog een schijf inzit die de D: is, pfffff.
Breng dat ding naar een PC winkel, de aansluitingen moeten worden nagekeken.

Lange Pier, hoe kom je er nou bij dat er een 2e SSD in zit... die zit er niet in. Het is 1 SSD, zie ook de specs! Ik heb een partitie gemaakt en dat is de D: schijf en die ziet hij pas weer als partitie als ik hem aanklik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan