Krijg geen geluid uit mijn Logitech 5.1 surround Het is de Z-906

Ardilez99

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2025
Beste Lezer;

Hier de gegevens van mijn pc;

16gb ram
snelheid 2400 MHz

cpu: Intel(R)Core(TM)
i7-7700 3.60GHz

NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB

Opslag 1.14 TB en 238GB SSD

windows 10 home versie 2009
Installatiedatum 15-2-2023

Nu heb ik het volgende probleem. Ik krijg geen geluid (behalve een soort gebrom) uit mijn surround speakers
Het betreft de Logitech Z-906 met subwoofer. van de sufwoofer loopt een draad die gesplits wordt in drie gekleurde pluggen van 3mm. In de ingebouwde Realtek high definition geluidskaart zijn er 5 verschillende kleuren; blauw, groen, oranje, roze en zwart. Vanaf de Logitecht subwoofer (met ingebouwde versterker) heb ik dus maar drie verschillende kleuren ; groen , oranje en zwart. Bij mijn vorige computer hoefde ik gek genoeg de zwarte plug niet in de geluidskaart in te pluggen. Toch kwam er geluid uit de center speaker en subwoofer.

Ik heb nu het geluid van het geluid van de LG TV gekozen. Ik kijk nl tv via de computer. Echter de tv heeft een waardeloze blikkerige geluid vergeleken met de dolby surround 5.1

Wie oh wie kan me helpen.
By the way ; hiervoor (paar dagen gelden) had ik nog een oudere pc en daar deden alle logitecht speakers het perfect !

Ik hoor het graag, wanneer iemand van jullie tijd heeft.

bij voorbaat dank

Ik zou als eerste toch de beschrijving van het moederbord erbij pakken om te kijken welke aansluitingen je moet hebben. Er vanuit gaande dat je geluidskaart 5.1 ondersteunt :).

Ik heb nu het geluid van het geluid van de LG TV gekozen. Ik kijk nl tv via de computer. Echter de tv heeft een waardeloze blikkerige geluid vergeleken met de dolby surround 5.1

Hoe komt je geluid van de tv dan binnen? Beetje verwarrend omschreven hierboven.
Via lijn in op de pc of direct op de logitech?
Zou de logitech conform de manual aansluiten op de pc, en daarin bij de instellingen de boel regelen hoe de uitvoer moet gaan worden. Tegenwoordig heb je alleen nog maar minimaal 5.1 geluidskaarten al dan niet onboard. Zou dan ook de juiste en nieuwste drivers ervan installeren om vandaaruit de juiste settings te kunnen regelen. Mede omdat je verteld dat dit niet dezelfde pc is dan waar het wel eerst goed op werkte.

Je moet de onboard geluidskaart nog vertellen dat deze geluid moet uitvoeren via 5.1, dit kun je toewijzen in het configuratiescherm (van je onboard geluidskaart)
Dan pas worden alle kanalen toegewezen en aangestuurd.
Bij je vorige(oude) PC is dit wél goed gebeurd(en aangesloten) en ondervond je daar geen problemen

Je moet de onboard geluidskaart nog vertellen dat deze geluid moet uitvoeren via 5.1, dit kun je toewijzen in het configuratiescherm (van je onboard geluidskaart)
Dan pas worden alle kanalen toegewezen en aangestuurd.
Bij je vorige(oude) PC is dit wél goed gebeurd(en aangesloten) en ondervond je daar geen problemen
Kun je me dan aub stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet doen aub

Hoe komt je geluid van de tv dan binnen? Beetje verwarrend omschreven hierboven.
Zou de logitech conform de manual aansluiten op de pc, en daarin bij de instellingen de boel regelen hoe de uitvoer moet gaan worden. Tegenwoordig heb je alleen nog maar minimaal 5.1 geluidskaarten al dan niet onboard. Zou dan ook de juiste en nieuwste drivers ervan installeren om vandaaruit de juiste settings te kunnen regelen. Mede omdat je verteld dat dit niet dezelfde pc is dan waar het wel eerst goed op werkte.
gewoon een HDMI kabel ah achterkant van mijn pc ingeplugd

waarom nieuwe drivers installeren als ik bij eigenschappen bij de onboard kaart (dus Realtek High Definition) zie staan: dit apparaat werkt correct.

Waarom nieuwe drivers?
Bedoel eigenlijk eerder originele realtek drivers ipv die windows troep.

Welk merk/type moederbord heb je ?

Manual weg?

Waarom nieuwe drivers?
Bedoel eigenlijk eerder originele realtek drivers ipv die windows troep.
ben naar de website gegaan en meerdere keren de driver geprobeerd te downloaden. Dit gaat echt zo traag (19.8Kb/s) dat het telkens mislukt. En dat terwijl mijn downlaod snelheid gemiddeld tussen de 760 en 795 MB ligt !

Bijlagen

• moederbord speccy.jpg
    moederbord speccy.jpg
    364 KB · Weergaven: 13
Je moet de onboard geluidskaart nog vertellen dat deze geluid moet uitvoeren via 5.1, dit kun je toewijzen in het configuratiescherm
Ik ga ervan uit dat dit in Windows niet heel veel anders gaat dan in Linux (anders graag even aanwijzingen geven om @Ardilez99 op weg te helpen).
Druk op het luidspreker icoontje om te kijken of je een andere uitvoerapparaat voor audio kan selecteren. De kans is groot dat de juiste drivers gewoon aanwezig zijn maar het geluid standaard via hdmi wordt doorgegeven.

gooi je alles weg ofzo?
Een iets vriendelijkere toon maakt het forum stukken mooier. Als iedereen alles weet en perfect is zou een forum zoals deze niet nodig zijn.

Ik weet niet wat er met de link van Langepier aan de hand is, ik krijg niets bruikbaars voor terug:
Hieronder de Nederlandse gebruiksaanwijzing, op pagina 23 en 24 staan de diverse geluidsaansluitmogelijkheden...

EDIT :

Klik met de rechtermuisknop op het geluidsicoontje rechtsonder in beeld, kies geluidsinstellingen.
vervolgens kun je bij uitvoer kiezen via welke geluidsinstellingen je wilt afspelen áls je alles goed hebt aangesloten ..

Laatst bewerkt:
Ik ga ervan uit dat dit in Windows niet heel veel anders gaat dan in Linux (anders graag even aanwijzingen geven om @Ardilez99 op weg te helpen).
Druk op het luidspreker icoontje om te kijken of je een andere uitvoerapparaat voor audio kan selecteren. De kans is groot dat de juiste drivers gewoon aanwezig zijn maar het geluid standaard via hdmi wordt doorgegeven.

Een iets vriendelijkere toon maakt het forum stukken mooier. Als iedereen alles weet en perfect is zou een forum zoals deze niet nodig zijn.
Bedankt voor jouw vriendelijkheid, wordt door mij zeer gewaardeerd.
Ik heb inmiddels bij geluidsinstellingen de LGTV uitgeschakeld en mijn Logitech speakers ingeschakeld.
Echter er zijn zoveel mogelijkheiden op die kleine logitech versterker.
Ik denk dat ik alle mogelijke opties heb geprobeerd.
Ook heb ik de drie gekleurde pluggen in verschillende kleuren geprobeerd.
Bij één van de instellingen op de versterker krijg ik alleen geluid bij de achter speakers. links en rechts. maar het is het soort ruis/gebrom maar niet het geluid van de film.
Ik heb voor de zekerheid een bestand bijgevoegd van mijn invoer - en uitvoerapparaten en de apparaten die staan uitgeschakeld.
Je linkt exact dezelfde link, die van mij doet het hier gewoon.
Bij van jullie links werken niet. helaas
Toch bedankt voor de moeite en tijd die jullie investeren

Bijlagen

• sound.jpeg
    sound.jpeg
    190,7 KB · Weergaven: 11
@ gouwepeer; Ik heb een HDMI van mijn pc naar mijn tv lopen omdat ik dat al jaren zo doe. Ik kijk nl. zelden tv maar alleen youtube en films. En het is altijd goed gegaan bij mijn oude pc. Ik heb nu een iets nieuwere model. En nu lukt het me opeens niet om de 5.1 speakers aan te sluiten. Heel vreemd.

Ik heb voor de zekerheid een bestand bijgevoegd van mijn invoer - en uitvoerapparaten en de apparaten die staan uitgeschakeld.
Ik zie in jouw screenshot dat de Realtec Digital Uitput is ingeschakeld. Daaronder staan de uitgeschakelde opties. Probeer daarbij Realtec High Defenition Audio eens, hopelijk kan je daarmee de analoge uitgang activeren.

Terug
Bovenaan Onderaan