• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Voorwaardelijke opmaak in combinatie met Kleinste, beste 4 uit 7 waarden

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

FerryW

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2013
Ik houd een scorebestand bij, waarin per wedstrijd een aantal punten gegeven worden.
Diegene met de Kleinste scorewaarde wint. Dit vind plaats over 7 wedstrijden.
De beste 4 (dus de kleinste 4) waarden uit deze 7 tellen mee voor het totaal.

Wat ik nu wil is dat deze beste 4 waarden voorwaardelijk een groene achtergrond krijgen, zodat je kunt zien welke 4 van de gespeelde wedstrijden zijn meegeteld. Je hoeft niet aan alle wedstrijden mee te doen.

Met de VO-formule lukt het mij niet goed om dit voor elkaar te krijgen?
Code:
=EN(ISGETAL(D2);
    KLEINSTE(ALS.FOUT(($D2:$J2)-KOLOM($D$2:$J$2)/1000;0);MIN(4;AANTAL($D2:$J2)))<=D2-KOLOM(D2)/1000)

Of ik krijg geen 4 laagste warden, of ik krijg juist de grootste?
Zie ook de bijlage.

Bijlagen

PHP:
=AND(D2<>"";D2<=SMALL($D$2:$J$2;4))

Probeer het hier eens mee.
Enige probleem is als nr 4 en 5 gelijk zijn dan kleuren er 5 vakjes.

Inderdaad bij gelijke waarden gaat het dus fout. Overigens moest ik wel iets aanpassen voor de hele tabel.
Code:
=AND(D2<>"";D2<=SMALL($D2:$J2;4))
Maar daarom zit die truk erbij met kolom(D2)/1000 zodat er verschil ontstaat tussen gelijke waarden.
Maar het werkt dus helaas nog niet.

Wel dank voor je snelle reactie.
Ferry

Code:
=EN(ISGETAL(D2);KLEINSTE($D2:$J2;MIN(4;AANTAL($D2:$J2)))>=D2;AANTAL.ALS($D2:D2;D2)=1)

@HSV,
Helaas kan deze nog niet goed omgaan met gelijke waarden. Dan wordt deze wel meegeteld in het aantal maar krijgt geen achtergrondkleur. Dus bij bv twee gelijke waarden kleren er slechts 3 van de 4 laagste op?
Toch bedankt voor het meedenken.

@Iedereen.
Via een andere weg heb ik een oplossing gevonden. Omdat dit forum uiteraard ook bedoeld is om anderen op de goede weg te helpen, hierbij een oplossing die voor mij nu helpt.
Code:
=EN(ISGETAL(D2); OF(D2=KLEINSTE(FILTER($D2:$J2;ISGETAL($D2:$J2));1); D2=KLEINSTE(FILTER($D2:$J2;ISGETAL($D2:$J2));2); D2=KLEINSTE(FILTER($D2:$J2;ISGETAL($D2:$J2));3); D2=KLEINSTE(FILTER($D2:$J2;ISGETAL($D2:$G2));4)))

Ook met dubbele (kleinste) waarden wordt de achtergrond nu meegekleurd.
Iedereen weer bedankt voor het helpen naar een voor mij geschikte oplossing.

Omdat dit forum uiteraard ook bedoeld is om anderen op de goede weg te helpen, hierbij een oplossing die voor mij nu helpt.

Om dezelfde reden dus:

Ik was ook net aan het kijken toen je zelf met een oplossing kwam. Maar hoe zeker ben je dat je de werkende vo-formule hier geplaatst hebt? Bij mij doet die gewoon niets. Dat is niet zomaar een vaststelling maar ook gebaseerd op 'onderzoek': als ik de formule op het werkblad zet en ze kopieer zou ik WAAR en ONWAAR moeten krijgen, maar ik krijg overal fouten, nl. #WAARDE en #GETAL.
Als je écht zeker bent dat het werkt (en ik gelóóf je!) wil je hier misschien, om elke twijfel weg te nemen, je bestand eens zetten?

Maar zoals gezegd: ik was ook net aan het kijken, en het feit is dat ik de laatste puntjes ook (nog?) niet op elke i kreeg, en dacht je te vragen of het ook zonder v.o. mocht, dat zou het voor dit soort uitdaging een stuk eenvoudiger maken. Het kan uiteraard nog altijd, dus in voorkomend geval: shoot!

@Enigmasmurf
In de bijlage de werkende versie met de formule. Want aan twijfel hebben wij allemaal voordeel.
Weet dat je dus 4 scores moet hebben ingevoerd, en dat dan de kleuren in beeld komen. Dit mogen dus nu ook dezelfde waarden zijn.
Ook ik gebruik 'onderzoek', vandaar dat in de meest rechterkant van het werkblad delen van de formules uitgeprobeerd worden (tekst met eronder de werking van een formule-deel.

Maar ik sta alsnog open voor jouw aanbod om dit zonder V.O. voor elkaar te krijgen, maar hoe je dan de achtergrond gekleurd krijgt?
Ook een oplossing met VBA is mij zeer welkom, want ik houd niet zo van al die "OF" voorwaarden in één formule. Liever via een Loop-statement (Case, DoWhile o.i.d).

Ik hoop dat dit positief bijdraagt aan dit Forum.
Groet Ferry

Bijlagen

Hier een oplossing met VO en dat als nr 4 en 5 gelijk zijn er toch maar 1 van die 2 gekleurd worden.
Dus maximaal 4 cellen in 1 rij gekleurd.

Bijlagen

• Leuk
Waarderingen: HSV
Hallo Ferry,

Eerst en vooral: in je nieuwe bijlage is het mij meteen gelukt om tot alle 7 getallen van een kleurtje te voorzien, dus dat zit nog niet goed.

Maar niet getreurd, want leuk om te merken dat we in grote mate op hetzelfde spoor zitten👍
Wel, zonder v.o., dat impliceert automatisering, en dan kom je al gauw bij VBA terecht, in dit geval met een code die je niet expliciet moet starten maar die spontaan wordt uitgevoerd als je iets wijzigt in de range waar de scores worden genoteerd, m.a.w. er is ook hier geen enkele tussenkomst vereist van de gebruiker.
Bekijk het maar eens, en als de code niet voor zichzelf spreekt zal ik er met plezier nog wat commentaar aan toevoegen.
Veel plezier ermee!

Edit: of anders met die van popipipo die mij één ogenblik voor was...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Enigmasmurf

Na de macrobeveiliging te hebben weggenomen, krijg ik een fout op de regel:
Code:
Set arr_lst = CreateObject("System.Collections.ArrayList")

Ik kijk of ik het kan oplossen, anders.......

@popipipo
Duidelijk, met 7 hulpkolommen die de uitslagen met die factor 0,001 per kolom verminderen. En die waarden dan gebruiken als v.o. om de echte uitslagen wel/niet te kleuren. Vindingrijk !
Dank, het werkt als ik heb gevraagd, top.
Geweldig hoe dit forum de diverse creatieve oplossingen van het prachtige Excel weet te delen.

Alle anderen ook dank.
Ferry

@Ferry
Laten we bij het simpelste beginnen: kijk eens of er in het vba-menu onder 'Extra' bij 'Verwijzingen' iets als ontbrekend wordt aangeduid. Zo ja mag je dat aanvinken. In het andere geval, of als dat je niet vooruit helpt, zoeken we verder naar een verklaring. Laat dan eventueel ook even weten welke foutmelding je krijgt.

Terug
Bovenaan Onderaan