Wat gebeurd er toch met het Bureaublad

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Wat gebeurd er toch met het Bureaublad , zo'n 15 seconden na het opnieuw opstarten van Win11 24H2, Build 26100.4652
Alle iconen worden eventjes wit, om dan meestal na één of twee seconden weer terug op het Burueablad terug te keren en meestal in hun originele gedaante en kleur.
Maar lang niet allemaal....., want\die blijven wit.
Wordt er op dat moment een kopie van b.v. de Cloud op het Bureaublad weergegeven?
Of is het iets anders ?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Het probleem ken ik niet.
Mijn versie is 25H2 26200.5702.
In voorgaande versies ook nooit gezien.
Daarnaast is mijn bureablad op een klokje na, altijd leeg,

Lost een druk op de F5 toets het probleem op dat moment niet op?

Hallo @edmoor
Nee F5 geeft geen verbetering
Het enige dat snel en adequaat helpt is
--> Instellingen | Systeem | Beeldscherm, zodra het scherm Beeldscherm zich opent springt de achtergrond kleur van het Bureaublad spontaan weer in de standaard kleur.
Vreemd is dat wel

Vreemd inderdaad.
Helaas heb ik er geen oplossing voor, iemand anders misschien.

Laatst bewerkt:
Even goed bedankt

Dit is wat AI heir van vindt:
AI-overzicht

Het is normaal dat de Windows Verkenner zich even ververst en de pictogrammen even blanco worden wanneer je een bewerking uitvoert, zoals het kopiëren of verplaatsen van bestanden, of wanneer Windows een hersteloperatie uitvoert. Dit komt doordat het besturingssysteem de weergave moet bijwerken om de nieuwe situatie te tonen.

Waarom gebeurt dit?
  • Weergave-update:
    Wanneer je een bewerking uitvoert in de Verkenner, moet de weergave van de bestanden en mappen worden bijgewerkt. Soms kan dit resulteren in een korte verversing waarbij de pictogrammen even verdwijnen en opnieuw worden geladen.
  • Systeemherstel:
    Als Windows bezig is met een systeemherstel of een andere onderhoudstaak, kan dit ook leiden tot een verversing van de Verkenner.
  • Videodrivers:
    Verouderde of beschadigde videodrivers kunnen ook problemen veroorzaken met de weergave van pictogrammen, wat resulteert in een verversing.
  • Malware of virussen:
    In sommige gevallen kan malware of een virus de oorzaak zijn van dit probleem.
Wat je kunt doen:
  • Wachten: Meestal verdwijnt de verversing vanzelf en is er geen actie vereist.

• F5 (Vernieuwen): Druk op F5 om de Verkenner handmatig te verversen.

• Systeemherstel: Als de verversing vaak voorkomt of erg lang duurt, kan het raadzaam zijn om een systeemherstel uit te voeren om problemen met systeembestanden op te lossen.

• Videodrivers bijwerken: Zorg ervoor dat je videodrivers up-to-date zijn.

• Malwarescan: Voer een volledige scan uit met je antivirusprogramma om malware of virussen uit te sluiten.

• ShellExView: Probeer de tool ShellExView om te kijken of invoegtoepassingen het probleem veroorzaken.

Die "Weergave-Update" van het Bureaublad gebeurd al binnen 20 seconden na een Reboot en zelfs zonder enige tussenkomst of verwerking van mijn persoon.
Door die "Weergave-Update" verandert ook de kleur van het Bureaublad een paar tinten (het wordt iets geler)
Dat heb ik geprobeerd te ondervangen door te zorgen dat de laatste drivers voor de desbetreffende Videokaart aanwezig waren.
(Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen, dat de videokaart al enigszins "bejaard" is n.l. een Gigabyte GTX 1050 TI 4GB, en daarom heb ik ditzelfde ook getest met een modernere MSI GT710 2GB kaart overigens met hetzelfde resultaat)
Zelfs, nadat ik een Kleurprofiel voor de norm. gebruikte Videokaart geinstalleerd had, bleef dit fenomeem aanwezig te blijven.
Een Malewarescan gaf ook geen uitkomst.
Nee, ik houd het op een bug in de "Weergave-Update"
Nogmaals bedankt voor de moeite die je je getroost hebt, om dit probleem op te lossen.

Wanneer bureaubladiconen wit worden in Windows, kan dit duiden op een probleem met de pictogramcache of een conflict met de thema-instellingen. Hier zijn een paar stappen die je kunt proberen om dit op te lossen:
1. Opnieuw opstarten van de Verkenner:

Druk op Ctrl + Shift + Esc om Taakbeheer te openen.
Zoek naar "Windows Verkenner" of "explorer.exe".
Klik met de rechtermuisknop en selecteer "Opnieuw opstarten".

2. Pictogramcache wissen en opnieuw opbouwen:

Sluit alle geopende vensters.
Navigeer naar de map C:\Users\<UwGebruikersnaam>\AppData\Local.
Verwijder het bestand IconCache.db.
Maak een nieuw leeg bestand met dezelfde naam IconCache.db. Zorg ervoor dat dit bestand alleen-lezen is ingesteld.
Start de computer opnieuw op.
Verwijder het kenmerk 'alleen lezen' van het bestand IconCache.db.
Ververs het bureaublad door er met de rechtermuisknop op te klikken en "Verversen" te selecteren.

3. Thema-instellingen controleren:

Klik met de rechtermuisknop op het bureaublad en kies "Personaliseren".

Selecteer "Thema's".
Controleer of de instellingen voor bureaubladpictogrammen correct zijn ingesteld en of de optie "Sta thema's toe om bureaubladpictogrammen te wijzigen" is uitgeschakeld,
Pas de thema's aan of kies een ander thema om te zien of dit het probleem oplost.

4. Videokaartdrivers controleren:

Witte pictogrammen of een wit scherm kunnen soms worden veroorzaakt door problemen met de videokaartdrivers.
Controleer of er nieuwe videokaartdrivers beschikbaar zijn en installeer deze.

Mijn dankt @femke98
Ik heb alle 4 de punten afgewerkt, en ben benieuwd hoe mijn PC zich gedragen gaat.
En dus of de "Witte" iconen wegblijven.
Alléén, het verkleuren van het Buraublad ten gevolgen van de Weergave-Update, zo'n 10 - 20 seconden na een reboot is hiermee natuurlijk nog niet verholpen.

Omdat je overal je vraag stelt, hier een antwoord wat je gekregen hebt op het MS forum:

De beste eerste optie is om naar de ondersteuningspagina voor uw pc op de website van de fabrikant te gaan en daar de versie van de grafische drivers die zij voor uw systeemmodel leveren, te downloaden en opnieuw te installeren (niet te updaten).

Als u de ondersteuningspagina niet kunt vinden, klikt u op de startknop, typt u gewoon 'msinfo' en drukt u op Enter. Maak een screenshot van het venster 'Systeeminformatie' dat verschijnt.

Verder lees ik nog op Reddit het volgende van iemand die dit ook had, maar gebruik maakt van een Dynamic theme app. Geen idee of jij ook zoiets gebruikt.

Ik heb een vergelijkbaar probleem meegemaakt waarbij mijn achtergrond willekeurig veranderde, wat behoorlijk vervelend was. Na wat onderzoek ontdekte ik dat dit veroorzaakt kon worden door apps van derden. In mijn geval was het de Dynamic Theme App. Dit is wat ik deed om het te verhelpen:

1. Ga naar de Dynamic Theme App.
  2. Achtergrondinstellingen: Navigeer naar Background &gt; Customize your background.
  3. Instellen op Systeeminstellingen: Wijzig de instelling naar System Settings.
Dit heeft het probleem voor mij opgelost. Hopelijk helpt dit iedereen die met hetzelfde probleem te maken heeft!

Normaal stel ik wel vragen in Microsoft Community, maar aan de opbouw daarvan is het één en ander gewijzigd.
Verder wil ik nog vermelden, dat mijn PC geen ondersteuningspagina kent, want het is een zgn. "zelfbouw"
Maar een screenshot van de Systeeminformatie heb ik reeds gemaakt.
Ik gebruik ook geen Dynamic Theme app. Dat die verkleuringh minstens irritant is, is zeker.
In iedergeval wél bedankt, dat je hierin bent gedoken.
MVG
Dukkel

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad eerder ook dezelfde vraag over de verkleuring van het Bureaublad gesteld in Windows Community. Maar daar werd ik verwezen de vraag te stellen in Microsoft Ignite. (wat dat inhoud weet ik niet)
En op dát forum heb ik inderdaad desbetreffende antwoorden ontvangen, maar nog steeds niet een adequate oplossing.
Het kan toch niet zo wezen dat ik de enige Win11 24H2 gebruiker ben, die dit irritantie verschijnsel tegen komt en zich er aan stoort.
Te meer omdat slechts bij slechts 1 van de 2 PC die ik dagelijks gebruik, dit irritante verschijnsel optreedt.
De 2 PC's zijn op het ogenblik praktisch identiek, op de Videokaart na, en die afwijkende videokaart wordt komende week ook nog vervangen door een exemplaar, dat exact gelijk zou moeten zijn aan de Videokaart in de enige goede PC (qua verkleuring dan).

Laatst bewerkt:
Ik heb dit verschijnsel al op veel pc's gezien en mijn huidige pc heeft dat ook, maar het hindert me niet. De desktop/icon reset gaat in een fractie van een seconde, dus ik heb er geen hinder van.

Hallo @srpchulp
Ja, de Desktp/icon reset heb ik nu onder de knie. Dat is een kwestie van een Vinkje weghalen in zie bericht#8 quote:"
Selecteer "Thema's".
Controleer of de instellingen voor bureaubladpictogrammen correct zijn ingesteld en of de optie "Sta thema's toe om bureaubladpictogrammen te wijzigen" is uitgeschakeld,
Pas de thema's aan of kies een ander thema om te zien of dit het probleem oplost."
En deze instelling werkt perfect, de iconen worden nu blijvend correct getoond.
Nu blijft nu dus nog de verkleuring van het Bureaublad over. (wat ook ong. gelijk met die desktop/irom reset optreed)

Weet je, omdat je zo veel loopt te kl@@ien met je systemen, weet ik gewoon niet wat je allemaal hebt gedaan of niet hebt gedaan.
Dat is gewoon het probleem. Of je herinstalleert de boel maar zonder dat je daadwerkelijk het probleem aangaat, of je doet dingen die je amper kan omschrijven.

Dus ja, het is gewoon heel moeilijk om te zoeken voor je naar een oplossing. Maak eens een filmpje over die verkleuring, want ik kan mij er helemaal geen voorstelling van maken.

Okay, maar weet jij dan hoe ik dit verkleuringsprobleem moet aanpakken.
Niemand, maar dan ook niemand kan mij de oorzaak van dit probleem aangeven, ook jij niet.
De meeste doen maar gewoon alsof het er helemaal niet is, enof gissen naar de oorzaak.
En daarmee is voor hùn dan de kous af.
Van de week, als ik die andere Videokaart binnen krijg, liggen de kaarten weer anders.
En missschien moet ik dán althans bij die ene onwillige PC inclusief die nieuwe Videokaart wel weer een schone installatie doen. Om het één en ander uit te sluiten.
Zolang ik geen argumenten aangereikt krijg, zoals dit en dan moet je doen om dit probleem uit ete sluiten, blijf ik zoeken.

Laatst bewerkt:
Okay, maar weet jij dan hoe ik dit verkleuringsprobleem moet aanpakken.
Niemand, maar dan ook niemand kan mij de oorzaak van dit probleem aangeven, ook jij niet.
De meeste doen maar gewoon alsof het er helemaal niet is, enof gissen naar de oorzaak.
En daarmee is voor hùn dan de kous af.
Ja, dat zijn geen nette opmerkingen. Uit alles in deze topic blijkt dat helpers alle problemen serieus nemen en proberen te helpen. Dat zaken soms niet eenvoudig zijn, mede omdat ze niet reproduceer zijn en/of heel weinig voorkomen kan gebeuren.

Ik dacht dat jij had aangetoond dat het niet aan de videokaart kan liggen want je had een andere geprobeerd. Kan het niet aan het beeldscherm zelf liggen?

Als het besturingssysteem goed loopt en je brengt wijzigingen aan of die worden door updates of programma's/apps aangebracht worden meestal herstelpunten gemaakt of je maakt ze zelf. Je kunt bij ingrijpende zaken ook zelf een systeemkopie maken. Nu gaat er iets fout of ontstaan onduidelijke, moeilijke problemen dan zet je een herstelpunt terug of je herstelt de systeemkopie en de zaak is opgelost. Of het probleem moet hardwarematig zijn.

Kijk @Senso
Voor overleg overeen probleem ben ik altijd te vinden, en dat de opmerking aan femke98 miet helemaal netjes is, dat weet ik en daarvoor m'n excuses. Die opmerkingen zijn gekomen door irritatie.
Men moet het niet voorkomen met een air van wij weten alles als dat duidelijk niet het geval is. En helemaal als men er ook eigenlijk geen raad mee weet, en dat dat zich bij mij opkropt moet men ook kunnen gegrijpen, en ga dan het probleem samen met mij analiseren.
B.V. zoals jij nu doet, dat is tenminste een positief standpunt innemen, en de koe bij de hoorns vatten.
Dus wat dát betreft genoeg hierover.
Dat met die herstelpunten heb ik allemaal in een vroeger stadium reeds uitgeprobeerd, gaf geen goed resultaat. Ook was het zo, dat ik dit kleurverschijnsel in een eerder stadium nog niet bemerkt had.
Maar inderdaad heb ik een andere Videokaart (een MSI GT710 2 GB) in deze computer (PCnr2) getest, en daarbij kreeg ik ook die verkleuring van het Bureaublad na ong. 10 -15 seconden.
Hierbij dringt zich de vraag op, waarom heeft PCnr1 met een Gainward GeForce GTX 1050 TI 4GB dit irritante verschijnsel dan niet??
Nu heb ik voor PCnr2 een andere Gainward GeForce 1050 GTX 1050 TI 4GB bedoeld om die daar in te bouwen, en zo mogelijk te experimenteren
Na inbouw zijn allebei de PC's dus volledig identiek uitgedost, te weten
(INTEL I5 13400 CPU, MSI PRO 760M-P Moederbord, Win11 24H2, Build 26100.4652, IIyama XUB2497HBU (Monitor)
Daarna zal ik voor mijn zekerheid bij PCnr2 opnieuw een schone installatie doen, zodat ik alle aspecten hetzelfde ingesteld heb.
En dan daarna kijken of de verkleuring zich niet weer vertoond.

Laatst bewerkt:
Niet elke pc is identiek, er is altijd wel iets anders dan de andere. Maar ik vermoed altijd bij zo'n probleem dat het de videokaart is.
Dus dat je nu gaat testen met een andere videokaart, is alleen maar goed.

Hebben beide pc's dezelfde monitor? Zo niet, dan kan het ook de monitor nog zijn. En staat de schermresolutie wel goed?

Beeldschermkalibratie:

Als je een meer precieze controle wilt over de kleuren, kun je het beeldscherm kalibreren via Instellingen > Beeldscherm > Beeldschermkleur kalibreren.

Achtergrond en thema's:

Via Instellingen > Persoonlijke instellingen > Achtergrond kun je de bureaubladachtergrond wijzigen of een ander thema selecteren, wat invloed kan hebben op de algehele kleurstelling van je bureaublad.

Controleer op problemen:

Als de verkleuringen plotseling of ernstig zijn, kan er sprake zijn van een kritieke fout in het besturingssysteem, defecte stuurprogramma's of hardwareproblemen, meldt AVG.com. In dit geval kan het nodig zijn om specifieke stuurprogramma's bij te werken of professionele hulp in te schakelen

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de kabel tussen de monitor en de pc de veroorzaker was van "gekke" beelden. Maar het kan ook de aansluiting zijn waar die kabel aan vast zit. Dus van alles proberen.
Daarom is het handig om van elk computeronderdeel minstens één reserve te hebben.

Terug
Bovenaan Onderaan