• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch in januari prijs indexeren met 2%

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimlin1968

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2019
Berichten
45
Ik heb een excel bestand gemaakt waar ik bedden verhuur. Ik kan de omzet per bed per maand uitrekenen. Maar is het ook mogelijk dat ik deze ieder jaar met 2% ophoog. Afhankelijk van het jaar waar de indexatie in gaat.

In dit voorbeeld mag er pas vanaf 01-01-2022 in de maand januari met 2% worden geïndexeerd

De variabelen heb ik ingegeven in een tabblad Variabelen.

De output probeer ik weergegeven in het tabblad basisgegevens.

Hoop dat de bijlage duidelijk is.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Indexering.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 23
Allereerst, wat een vreselijk ingewikkelde en overbodig lange functie om een maand bij een datum op te tellen, gebruik:
Code:
A2: =ZELFDE.DAG(A2;1)
Dan voor het echte probleem:
Code:
B2: =ALS($A2<Variabelen!$B$9;0;Variabelen!$B$3*(Variabelen!$B$4*52)/12)*ALS(A2<Variabelen!$B$6;1;(1+Variabelen!$B$5)^(JAAR(A2)-JAAR(Variabelen!$B$6)+1))
Heb aangenomen dat de indexering altijd op 1 januari van het jaar plaatsvindt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Indexering (AC).xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Indexering

Ik had de eerste formule staan omdat de start niet altijd op de eerste dag van de maand is en de volgende maand wel altijd moet starten op de eerste dag van de maand.

De code voor mijn echt probleem is echt geweldig. Werkt perfect. Is het mogelijk dat u beschrijft wat u deed. Kan ik deze misschien in de toekomst ook zelf opzetten.

Stel dat de indexering niet altijd op 1 januari is maar bijvoorbeeld op 1 juni?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan