Kunnen er meer thuisgroepen op een netwerk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haaikneuter

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2004
Berichten
93
Ik werk voor een klein museum, we hebben daar een netwerkje van PC's met allemaal verschillende OS van XP tot W10. Binnen dat netwerk hebben we een thuisgroep voor een tweetal PC's die met elkaar bestanden kunnen delen, mijn PC zit niet bij die thuisgroep. Ikzelf zit met een collega op twee PC,s waarop we registratie van museum objecten doen. Voorheen hadden we XP Pro en konden we mappen delen die we daar voor geschikt hadden gemaakt. Dat lukte altijd prima, zoals gezegd wij maken geen deel uit van bovengenoemde thuisgroep. Nu hebben we sinds kort twee PC's met W10. Het delen van bestanden lukt nu niet meer ondanks dat we de mappen die we willen delen via eigenschappen weer op delen hebben gezet. Ik zie de betreffende map van de ene PC wel op de andere PC maar kan er niks mee want krijg een melding dat ik machtigingen moet instellen. Zover ik weet heb ik dat al gedaan via eigenschappen-delen van de map en instellen machtigingen.
Eerste vraag is kunnen of moeten we een extra thuisgroep aanmaken om de bestanden van deze twee registratie PC's te kunnen delen? Zou dat het probleem al kunnen oplossen?
Bij mij thuis heb ik een soortgelijke situatie met een PC met W7 en de andere met W10 en dat werkt vlekkeloos maar ik heb daar maar een thuisgroep. Zit daar het probleem?
Jullie zullen vast wel meer info willen en dat zal ik proberen zo goed mogelijk naar kunnen aanvullen.
Alvast bedankt.
 
Je zou hier kunnen kijken, maar noteer wel eerst de huidige instellingen voordat je gaat ingrijpen in de registry etc.
Overigens zijn alle genoemde registerwaarden van het type REG_DWORD, dus in XP maak je die in de juiste registersleutel met Bewerken -> Nieuw -> DWORD-waarde in regedit.exe en in Windows 10 met Bewerken -> Nieuw -> DWORD (32-bit)

Het koppelen van verouderde besturingssystemen met nieuwere is altijd een beveiligingsrisico, want de nieuwere gebruiken andere protocollen en beveiligingsinstellingen. Het verlagen van beveiliging en het inschakelen van oudere protocollen is nooit aan te bevelen...

Tijs.
 
Tijs bedankt voor de reactie.
Maar voor de goede beeldvorming, het gaat hier om twee PC's met beide W10 als OS, die mappen moeten kunnen delen. De andere PC's in het netwerk doen niet ter zake.
Als ik het goed begrijp verwijst jouw link naar een PC met XP en de andere naar W10 maar dat is bij ons niet het geval.
 
Ik zie (nu) inderdaad dat je bedoelde een W10 <-> W10 netwerkje, dus niet een XP <-> W10 netwerkje.
Vervelend is dat in hetzelfde netwerk er maar 1 Thuisgroep mag zijn, dus als er nu al eentje is in dat netwerk, dan kan je er niet nog een aan toevoegen. Zie (bijv.) hier

Nu zijn een paar dingen van belang:
a. Heb je in Netwerkcentrum de netwerkverbinding op Thuisnetwerk staan? (dus niet op Openbaar netwerk etc.)
b. Heb je de lokale groep Gasten rechten gegeven in het Machtigingen tabblad? Mogelijk is dat het probleem waar je nu mee zit.
c. Heb je aangegeven dat er geen wachtwoord nodig is voor het benaderen van gedeelde mappen?
d. Waren die W10 computers ooit lid van een thuisgroep? Indien ja, dan eerst uit die thuisgroep verwijderen.

Tijs.
 
Tijs wederom bedankt ik ga het aanstaande donderdag uitproberen wanneer ik weer op het museum ben. Hopelijk kom ik er uit met jouw tips. Ik moet nog wel even erachter zien te komen wat je bedoelt met punt b en hoe ik daar bij kan komen om dat te checken.
 
Tijs ik heb de zaken nagelopen die jij hebt aangehaald echter zonder resultaat.

Ik heb nu een tussenoplossing gevonden die wel niet helemaal voldoet aan wat we bij XP gewend waren maar het is in ieder geval werkbaar.
Ik heb de desbetreffende map kunnen delen als volgt:
Met rechtermuisknop via eigenschappen naar tabblad Delen.
Daar geklikt op Delen, in volgend venster toegevoegd 'Iedereen' en Lezen en schrijven toegewezen en vervolgens Delen geklikt.
Daarna weer bij tabblad Delen geklikt Geavanceerd delen en daar geklikt op Machtigingen en vervolgens bij 'Iedereen' Volledig beheer, wijzigen en Lezen aangevinkt.
Dit bij beide PC's
De mappen zijn nu te benaderen en te wijzigen zoals bij XP.
Geen ideale situatie, immers 'Iedereen' is ook iedereen die via het netwerk in onze mappen kan. Maar het is werkbaar.
Wat ik niet kan begrijpen is dat wanneer ik ingelogd ben op de ene PC met mijn eigen gebruikersnaam in dit geval 'Jos' en met wachtwoord ben ingelogd ik mijzelf niet kan toevoegen in plaats van 'Iedereen' als hierboven omschreven.
Voor de goede begripsvorming ik log bij beide PC's in met mijn eigen gebruikersnaam 'Jos' en wachtwoord natuurlijk. Als ik dan ga proberen mijzelf toe te voegen voor het delen van de map en machtigingen wil toekennen dan lijkt dat goed te gaan maar als ik dan van de ene PC (waar ik ingelogd ben met mijn eigen gebruikersnaam 'Jos') probeer bij de andere PC de gedeelde map te benaderen dan krijg ik de mededeling dat ik niet de vereiste machtigingen heb.
En dat begrijp ik nou niet waarom gaat het goed met het toevoegen van 'Iedereen' en waarom niet wanneer ik het probeer met mijn eigenste gebruikersnaam waarmee ik ben ingelogd op beide PC's.
Dat lukte bij XP wel en voordeel was dat ik alleen in desbetreffend map kon en anderen niet die op hetzelfde netwerk zaten.
Als daar een verklaring voor te geven is dan zou het voor mij duidelijk zijn waar de schoen zou kunnen wringen.
Misschien kun jij daar nog wat van zeggen Tijs, of iemand anders.
En anders doen we het maar met de instellingen zoals het nu werkt dus met 'Iedereen'.
Ik ben ten zeerste benieuwd of iemand dit nog kan invullen.
Alvast bedankt.
Jos
 
Is het wachtwoord van gebruiker "jos" wel gelijk op beide computers?

Overigens: Stel dat die wachtwoorden verschillend zijn, dan kun je via Referentiebeheer
[Windows-toets]+R toetscombinatie -> control /name Microsoft.CredentialManager -> icoontje Windows Referenties klikken -> klik op Windows-referentie toevoegen
opgeven in de 3 vakjes, respectievelijk:
de computernaam van de delende computer
gebruikersnaam op de delende computer
wachtwoord op de delende computer
en dan op OK klikken.
Je hebt dan een gebruikersnaam in Windows beschikbaar die (bij correcte ingevulde computernaam, gebruikersnaam en wachtwoord) toegang geeft op de gedeelde mappen (en gedeelde printers ook) waar <gebruikersnaam> op de delende computer rechten op heeft.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Kijk even terug naar mijn vorige posting: Ik heb er ondertussen een hoop bijgetypt. Probeer dus eens Referentiebeheer te gebruiken (ook al zijn de wachtwoorden gelijk), mogelijk werkt dat wel?

Tijs.
 
Tijs ik ga dat proberen maar ik kan dat pas weer volgende week donderdag wanneer ons museum geopend is.
Alvast heel erg bedankt voor alle tips, ik hoop dat het een keer gaat lukken met jouw hulp.
 
Tijs ik heb het nog kunnen uitproberen vanwege vakantiesluiting, ik probeer het volgende week uit.
 
Tijs, dankzij jouw aanwijzingen is het gelukt met Referentiebeheer.
Nou maar hopen dat met de nieuwe augustus update van Windows 10 de zaak blijft staan zoals we het nu geregeld hebben. Bij mijn thuis PC zette die update alles weer in standaardinstellingen inclusief het delen van mappen.
We wachten het maar af, in ieder geval hartelijk dank voor de support.
Dit topic kan afgesloten worden nu.
 
Hallo Haaikneuter,

Lang na de laatste activiteit op dit topic, maar hij staat nog open.

Ik heb geen idee of er wat budget is, maar is een kleine NAS misschien een idee? Ik zat met dezelfde problemen met gedeelde mappen in Win10.

Heb nu een NAS en daar kun je mappen op aanmaken en deze toegang geven / blokkeren aan wie je wilt. Bijkomend voordeel van een NAS (moet er dan wel één zijn met 2 schijven) is dat je bestanden ook nog eens veilig staan.

Ik kan in mijn netwerk nu vanaf elke pc/laptop/tablet/telefoon bij mijn eigen mappen.

Het kost wel wat maar maakt het erg simpel en ook nog eens veilig. En niemand anders op hetzelfde netwerk kan dan bij jou mappen. Eenmalig via 'deze computer' de netwerk map plaatsen met jouw inloggegevens die je op de NAS hebt ingesteld en dat werkt prima. Zelfs mijn outlook bestand staat op de NAS, zo heb ik overal waar ik inlog mijn eigen mail en agenda.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Mvrgr.

Nossie
 
Hallo Nossie, bedankt voor jouw bijdrage maar het is al gelukt via referentiebeheer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan