Niet toegewezen ruimte niet bruikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pukkiee

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2013
Berichten
116
Hallo iedereen,


Na lang niet op het forum geweest te zijn, toch de weg terug gevonden. Uiteraard door een probleempje die ik niet kan oplossen.


Ik heb losse onderdelen samen gepuzzeld tot een werkende computer. Echter blijft me iets niet lukken, ik heb 1 HDD van 3Tb zitten. Deze wou ik partitioneren als volgt;

220Gb C:\ => om windows op te installeren, samen met andere programma's
de rest D:\ => om foto's, video's, documenten etc op te slaan.

Tijdens de installatie van Windows heb ik enkel de C:\ schijf gepartitioneerd en de rest ging ik na de installatie wel toewijzen. Echter krijg ik nu deze situatie:


Schijf partities.PNG

Waarom kan ik die overige +-800Gb niet gebruiken? ik kan ze niet toevoegen aan de andere schijf, alles staat grijs...

Iemand die me hiermee kan helpen? Er staan nog niks belangrijks op de computer, kan dus alles gerust formatteren en opnieuw installeren indien nodig!


Alvast bedankt voor de hulp!


Pukkiee
 
Je kan toch rechtsklikken, en dan een nieuwe partitie ervan maken?
 
Update: heb afbeelding hier ook toegevoegd van de situatie (grijs)

Dat lukt me niet, alles is uitgegrijsd.. Ik kan niet nog een partitie aanmaken en ik kan dit deel ook niet toevoegen bij een andere partitie..


Anders had ik de vraag hier niet gesteld denk ik :thumb:

partities uitgegrijsd.png
 
Laatst bewerkt:
Dag, Je kan een partitie niet toevoegen aan een andere schijf, wel kan je van partities in schijfbeheer van Windows (rechtsklikken op Start) de schijfletter wijzigen.

Je hebt nu een logisch station gemaakt in de uitgebreide partitie en deze heeft geen schijfletter. Nergens voor nodig, gewoon een primaire partitie maken van "TeamHuubs" en deze kan dan worden vergroot door de niet toegewezen ruimte er bij te betrekken. Zelf zou ik nog een partitie daarvan maken. Een handig shareware partitioneer programma is: MiniTool Partition Wizard 10 en die is hier op te halen: https://www.dropbox.com/s/u72xvbuoxvza8br/pw10-free.exe?dl=0 Niet updaten naar versie 11, omdat die dan niet meer kan kopiëren.
 
Beetje rare uitkomst van een installatie. Heb je niet toevallig een moederbordje verzameld met een BIOS die nog max. 2TB partities ondersteund. Lijkt het namelijk sterk op.


Zo te zien werkt rechtermuisknop en de optie "uitbreiden" niet. Gooi de Huub partitie eens weg en maak een nieuwe met alle beschikbare lege ruimte. Dat zou het probleem moeten oplossen. Wel nog een driveletter toevoegen via schijfbeheer als dit niet automatisch gebeurt.
 
Dag, Je kan een partitie niet toevoegen aan een andere schijf, wel kan je van partities in schijfbeheer van Windows (rechtsklikken op Start) de schijfletter wijzigen.

Je hebt nu een logisch station gemaakt in de uitgebreide partitie en deze heeft geen schijfletter. Nergens voor nodig, gewoon een primaire partitie maken van "TeamHuubs" en deze kan dan worden vergroot door de niet toegewezen ruimte er bij te betrekken. Zelf zou ik nog een partitie daarvan maken. Een handig shareware partitioneer programma is: MiniTool Partition Wizard 10 en die is hier op te halen: https://www.dropbox.com/s/u72xvbuoxvza8br/pw10-free.exe?dl=0 Niet updaten naar versie 11, omdat die dan niet meer kan kopiëren.

Goeiemorgen Alfred,

Ik heb de tool even opgestart en geprobeerd wat je aangeeft. Ik heb Teamhuubs primair gemaakt, als ik deze dan wil vergroten, dan kan ik enkel afnemen van C:\ (dus niet van de niet gebruikte ruimte).

Als ik gewoon nog een extra partitie wil maken, naast TeamHuubs, dan krijg ik de melding "There are no free MBR slots on the disk".

Bedankt om mee te denken en voor de info!
 
Beetje rare uitkomst van een installatie. Heb je niet toevallig een moederbordje verzameld met een BIOS die nog max. 2TB partities ondersteund. Lijkt het namelijk sterk op.


Zo te zien werkt rechtermuisknop en de optie "uitbreiden" niet. Gooi de Huub partitie eens weg en maak een nieuwe met alle beschikbare lege ruimte. Dat zou het probleem moeten oplossen. Wel nog een driveletter toevoegen via schijfbeheer als dit niet automatisch gebeurt.

Goeiemorgen RogerS,

Bedankt voor het meedenken!

Kan ik dit ergens te weten komen of het aan mijn moederbord ligt?

als ik de Huub partitie verwijder, dan krijg ik twee aparte niet toegewezen ruimtes, ene van 1833Gb en ene van 746gb. Als ik dan een nieuwe wil maken kan ik max 1833gb gebruiken (of minder natuurlijk).


Zou het iets met die MBR te maken kunnen hebben?
 
Zou het iets met die MBR te maken kunnen hebben?
Ja..... want MBR kan geen complete 3TB schijf aan...een 3TB MOET je als GPT schijf formatteren om er volledig gebruik van kunnen te maken. Zeker als je al 4 partities hebt en met de verborgen partities van Windows zit je daar heel snel aan als je zelf er ook nog een paar extra maakt. En je hebt er nu 4.... dus je moet naar GPT om een partitie er bij te maken of er een groter te maken dan die nu is.
Je loopt nu dus keihard tegen de MBR-beperkingen aan.

Via Google vond ik dan ook nog ff toevallig dat er dan een 746GB rest kan blijven die dus niet toegankelijk is als je per se bij MBR wilt blijven of dit per ongeluk gedaan hebt.
https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/3tb-drive-shows-746gb.html
Met tips hoe je het op kunt lossen met Partition Wizard, waar een vrij versie van is.
 
Laatst bewerkt:
Ahzo!

Tot deze morgen dus nog nooit gehoord van GPT. Blij dat ik iets bijgeleerd heb!

Nu goed, ondertussen al verschillende zaken geprobeerd om MBR om te zetten naar GPT, maar lukt niet. Ik krijg telkens de melding "Disk layout validation failed for disk0".


Ik ga even proberen tijdens een clean install van windows, daar is blijkbaar ook een manier voor. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Naar GPT: Je kunt dat lijkt me niet doen vanuit een draaiende Windows waar op de schijf zelf Windows draait...
Maak een bootable Windows PE oid USB stick en zet daar bovenstaande partitie manager op, boot vanaf en dan omzetten naar GPT.

Of gebruik 1 van deze op de stick (weet niet welke het eenvoudigste GPT aanmaken kan)
Hard Disk Tools – Partition Tools
AOMEI Partition Assistant v9.2.1
Macrorit Partition Extender v1.5.0
Macrorit Partition Expert v5.6.1
DiskGenius v5.4.2.1239
EaseUS Partition Master v14.5

Edit: Zorg wel dat al je data al geback-upt waren....
 
Laatst bewerkt:
Tis geen UEFI systeem en waarom wil je het dan omzetten terwijl dat helemaal niet kan, tis een MBR systeem, heb mijn eerdere tip maar weer weggehaald, wordt toch geen gebruik van gemaakt.

Mea Culpa Lange pier, blijkbaar wat lange tenen ook..

Ik denk dat ik je tip over het hoofd gezien heb. Kan gebeuren toch?


Anyway, het is me gelukt. MBR omzetten naar GPT vanuit Windows zelf is niet gelukt, wel tijdens het opnieuw installeren (had er nog geen gegevens opgezet dus backup hoefde ook niet). Maakt het makkelijk om opnieuw te beginnen.

Heb tijdens het installatieproces van Windows10 de stappen in dit filmpje gevolgd: https://www.youtube.com/watch?v=f81qKAJUdKc&ab_channel=Geek%27sLesson

Eenmaal ik uitkwam bij het scherm waar ik partities moest aanmaken is het wel gelukt om ene te maken van 250Gb en de rest op een andere.

Probleem opgelost, alle opslagruimte wordt gebruikt en Windows draait ook soepel.


Bedankt voor het meedenken iedereen, heb terug iets bijgeleerd! (MBR en GPT!)


Vele groetjes,


Pukkiee
 
Ja, ik dacht dat het GPT gepartitioneerd was en ik kon de grote afbeelding niet toonbaar maken. Fijn dat het gelukt is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan