• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Problemen met sorteren en custom lists

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Mijn Excel 2016 wil plots niet meer sorteren, noch custom lists tonen bij de opties, noch reeksen zoals prod1 - 2 -3 of jan-feb-mrt maken.
In geen enkel bestand. Open ik die bestanden in 2013 (2 versies van Office om professionele redenen) is er geen enkel probleem.
Geen idee hoe ik het kan oplossen.
Probleem van de Custom Lists heeft zich ook eens bij een klant gesteld, IT verantwoordelijke heeft toen profielen verwijderd en terug geïnstalleerd. Hier heb ik absoluut geen kaas van gegeten, weet niet hoe het te doen.Weet ook niet of dit van toepassing is op een privé PC en of het een oplossing zou kunnen bieden?
 
Doe eerst eens een diagnose uitvoering.
 
In de opties van Excel → Informatiebronnen → Diagnose uitvoeren.
 
Ok, ga dit verder onderzoeken.
Vind die optie wel niet terug in versie 2016.
Maar vond ondertussen dat je in veilige modus kunt opstarten (CTRL indrukken). En daarmee is het probleem gedeeltelijk opgelost, kan wel niet naar de opties gaan, maar sorteren en reeksen jan-feb... maken gaat weer.
Morgen uitzoeken waar de boosdoener zich schuil houdt...

https://support.microsoft.com/nl-be...crashing-and-not-responding-issues-with-excel
 
Als ik Excel in Safe mode start kan ik weer sorteren en "smart fill" gebruiken.
Nu heb ik alle add-ins afgevinkt (Power Pivot, Solver, Analysis Toolpack) en Excel in de normale modus gestart. Heb het probleem opnieuw :evil:
Iemand een idee wat ik verder nog kan doen?
 
Ik denk dat het verstandig is alle customlists te verwijderen.
Het lijkt me een vergelijkbaar probleem als met de beperkte capaciteit van een validation lijst die niet naar een gebied in een werkblad verwijst.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het verstandig is alle customlistst te verwijderen.
Het lijkt me een vergelijkbaar probleem als met de beperkte capaciteit van een validation lijst die niet naar een gebied in een werkblad verwijst.

Ik weet niet eens of ik wel custom lists heb :)
Als ik het wil openklikken in de opties verschijnt er gewoon niets zelfde fenomeen als bij de klant waar ze de profielen hebben verwijderd en terug geïnstalleerd. Dus ik zou ze niet eens kunnen verwijderen (tenzij misschien met VBA?)
Maar zelfs simpele dingen als de reeks prod1-prod2 of jan-feb maken werkt niet, noch tabellen met 3 rijen sorteren.
 
Wat gebeurt er met:

Code:
Sub M_snb()
    Application.AddCustomList Split("aa bb cc")
End Sub
 
fout 1004 "Application defined error"
Heb ook nooit de ingebouwde lijsten verwijderd (dat gaat trouwens niet)
Het programma loopt ook vast na jouw commando, kan niets selecteren, geen Alt F11, sluiten via takenbalk zegt dat ik programma niet kan verlaten omdat er een dialoogvenster openstaat.
Eergisteren is Excel ook vastgelopen nadat ik via een macro een sorteeropdracht had gegeven. Deze macro werkt zonder problemen in mijn 2013.

In mijn 2013 excel krijg ik 16 custom lists (klopt, ingebouwde inbegrepen), en creëert jouw commando wel degelijk een nieuwe custom list
 
Ik heb nu de PC herstart met alle opstartprogs UIT
https://support.microsoft.com/en-us/help/929135/how-to-perform-a-clean-boot-in-windows

Bij het opstarten van Excel krijg ik een melding dat de personal.xlsb ADD IN een probleem geeft, met de vraag om die uit te schakelen bevestigd). Nog nooit gehoord van die ADD IN, de personal.xlsb blijft gewoon zichtbaar in de VBA editor.

Ik had trouwens eerder al alle add ins uitgeschakeld.


Maar de vermelde problemen in Excel doen zich nog altijd voor...
 
Kijk eens in de startdirectory van Excel.
Verplaats daar ieder bestand (zodat je ze later weer een voor een terug kunt zetten).

Code:
Sub M_snb()
  With Application.FileDialog(3)
    .InitialFileName = Application.StartupPath
    .Show
  End With
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Code toont C:\Users\Renée\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART (normale plek) en toonde enkel de personal.xlsb
Ik heb die tijdelijk ergens anders gezet, excel herstart, personal was natuurlijk niet te zien in editor
Terug geplaatst en herstart: personal nog altijd niet te zien
Personal terug verplaatst, nieuwe personal gemaakt (en de code van de originele hierin gekopieerd)
Maar de personal nog altijd niet te zien

En de problemen nog niet opgelost, integendeel, ben nog verder van huis want nu kan ik die code niet meer gebruiken...
Gelukkig wel in 2013, dus is geen ramp voor mij persoonlijk, maar als ik met mijn eigen Pc een opleiding moet geven over sorteren, custom lists en personal.xlsb heb ik wel een probleem...
 
Je moet die verplaatste personal.xlsb niet terugplaatsen, maar een macro opnemen en aangeven dat je die in personal.xlsb wil opslaan.
Dan heb je een 'verse' personal.xlsb.
Kijk dan eens naar het aantal customlists.
 
Ik heb een verse personal gemaakt (en uiteraard bewaard, is te vinden in de XLStart) maar die is dus niet te zien in de VBE als ik Excel herstart
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan