• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

keuzelijst met invoervak in een form

Status
Niet open voor verdere reacties.

rocknroadie

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
184
hello,

kan ik een keuzelijst met invoervak maken in een form in excel?

de bedoeling is dat de gebruiker in een form een "zaal" uit een lijst moet kiezen, alleen bevat de lijst zo ongeveer 500 items op dit moment.... zou dus makkelijk en interessant zijn moest het kunnen dat als de gebruiker een naam van een zaal begint te typen, de lijst korter wordt en de mogelijkheden weergegeven worden. en om het helemaal moeilijk te maken.... als ze naar "de boerderij" zoeken en ze geven "boer" in dan zou "de boerderij" ook moeten getoond worden.

de gekozen naam moet in een ander werkblad in een andere cel ingevuld worden.

als de naam niet in de lijst voorkomt, moet er een melding gegeven worden dat de naam niet in de lijst voorkomt en moet de vraag gesteld worden aan de gebruiker of hij de naam wil toevoegen aan de lijst. indien ja, dan moet er een ander "tabblad" getoond worden waar een aantal gegevens mbt die naam worden ingegeven.


in bijlage een voorbeeld bestand

in het tabblad lijst zalen staat de lijst van de zalen met de bijhorende gegevens
in het tabblad zaaldetail worden de gegevens ingevuld van de zaal die gekozen wordt uit de lijst.

als de ingegeven naam niet in de lijst staat en de gebruiker aangeeft dat hij de nieuwe zaal wil ingeven, dan moet het tabblad gegevensblad getoond worden.

kan dit via vba in excel?

Bekijk bijlage voorbeeldlijst.xlsx
 
kan dit via vba in excel?
Ja dat kan:)
Is meer een vraag voor het forum "Maakmij" i.p.v. Helpmij.:confused:
Maar goed, ik ben niet te beroerd om een voorzet in elkaar te prulllen.
(je moet wel een paar dagen geduld hebben.)
 
Zie eens of het zoiets is dat je in gedachten hebt?
 

Bijlagen

  • Zalen beheren.zip
    149,2 KB · Weergaven: 58
Tweede versie, In de eerste waren wat foutjes ingeslopen.
 

Bijlagen

  • Zalen beheren.zip
    145,1 KB · Weergaven: 101
Philiep..... ik weet niet goed wat zeggen...... dit is ronduit f a n t a s t i s c h ..... ik heb het bekeken en dit overtreft mijn verwachtingen heel heel ver.... ik had echt niet gedacht dat dit mogelijk was.....

ik heb de code al eens vluchtig bekeken en ben tot de vaststelling gekomen dat een heel groot stuk "chinees" is voor mij. nu ben ik iemand die dingen graag begrijpt. ik ga de komende dagen proberen om er wijs uit te geraken en dit na te maken. niet klakkeloos copy-pasten maar echt proberen na te maken en te begrijpen.

ik ga je niet vragen om alles uit te leggen maar als ik iets niet begrijp en er niet uit geraak, mag ik het dan vragen om het ff uit te leggen?

alvast een hele dikke D A N K U W E L !
 
een heel groot stuk "chinees"
Neen, zeker niet, deze code is best te behappen.
Als je China code wilt, maak ik wel een paar aanpassingen:D.
Als er vragen zijn, ik hoor het wel.
 
Philiep

hier ben ik met mijn eerste vragen. ik heb opgemerkt dat de extentie van jouw bestand xlsb is en ik ben gaan opzoeken en gaan "bestuderen" wat dit is.

wat ik er uit heb geleerd is dat xlsb een binair formaat is en dat het de grootte van je bestand met*1/4de reduceert ten opzichte van het oude xls formaat. Dit formaat zorgt ook voor een tijdswinst bij het openen en opslaan van je bestanden m.a.w. het bestand wordt sneller. Door het gebruik van de xlsb extensie is je bestand wel minder compatibel voor externe applicaties. wat men met die externe applicaties bedoeld vind ik echter nergens terug. wordt hier open office mee bedoeld?

ik heb in het verleden geleerd van mijn opzoekingen op internet dat je je bestand moet opslaan als xlsm van zodra je met vba begint te werken. heb ik het juist dat je dus ook xlsb kan gebruiken en dat elke gebruiker die excel heeft dit bestand zal kunnen openen?

Ik werk in mijn bestand met een "opslaan" knop. dit is een knop die het bestand automatisch opslaat op een bepaalde locatie en ook automatisch de bestandsnaam (en ook de extensie) toekent. de reden hiervoor is dat ik de verschillende bestanden die aangemaakt worden door de verschillende gebruikers hetzelfde "format" wil geven. het bestand moet nadien door andere gebruikers kunnen geopend worden. welke extensie gebruik ik hier het best? xlsm of xlsb?

als ik het goed interpreteer, dan maakt het op zich weinig uit en is het enige verschil dat het bestand met extensie xlsb enerzijds minder ruimte in beslag neemt en anderzijds sneller werkt.

klopt dit?

alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Het klopt, xlsb start sneller op en de filesize is kleiner.
(detail:hier op het forum heb je upload beperkingen, met xlsb extentie kan je grotere voorbeelden uploaden)
xlsb kan niet gebruikt worden door excel 2003 en ouder.
Met externe applicaties bedoelen ze open office, libre office en google sheets. (misschien zijn er nog een paar?)
Xlsb of xlsm werken evengoed met macro's. (VBA code) daar is geen verschil.
Om het bestand op te slaan met een opslaan knop zal dit met xlsb en xlsm evengoed werken.
Ik zou zeggen aan u de keuze.
Werkt iedereen met excel 2007 en jonger zou ik zeggen gebruik xlsb anders xlsm.
 
Ik stuit op een "probleem" bij het opslaan als xlsb.

als ik mijn bestand dat momenteel is opgeslagen als xlsm wil opslaan als xlsb dan krijg ik de volgende melding van excel:

bestand.xlsm bevat functies die in deze versie van Microsoft Excel niet kunnen worden opgeslagen in een andere bestandsindeling. Wilt u doorgaan met opslaan in deze indeling en deze functies verwijderen?

de versie van office die ik gebruik is office 365


ik wil wel opmerken dat ik het bestand (onder een andere naam, gewoon om zeker te zijn) heb opgeslaan als xlsb en dat op het eerste zicht alles blijkt te werken maar er zitten zoveel formules etc in dat ik alles nog niet heb kunnen testen.....

nu vraag ik mij af hoe ik kan te weten komen over welke functies het gaat en hoe ik dit kan vermijden. is er ergens een instelling in excel die ik kan wijzigen om dit "probleem" te voorkomen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan