Windows 10 kloon

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik heb dit onderwerp al eens eerder geplaatst maar 1 ding is me nog even niet helemaal duidelijk.

Het gaat om een laptop met een gewone HDD die ik ga vervangen/upgraden met een SSD.

De HDD is nu de C: met de Win10 installatie.
Kan ik gewoon vanaf deze laptop de kloon maken als ik de SSD tijdelijk in een USB behuizing doe of als ik een M.2 SSD in de laptop doe of moet ik alles op een andere pc aansluiten?

Ik hoop dat het gewoon met alleen de laptop kan want dan hoef ik alleen de SSD te wisselen of de opstartschijf aan te passen in de BIOS.

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Ik denk dat je wel de juiste termen moet gebruiken zodat er geen misverstanden ontstaan:
Ik zou in dit geval de term: "OS migreren" gebruiken. Bij mijn weten hoeft dat niet hetzelfde te zijn als clonen. Als je ten minste partities cloned. Of dit ook geld voor HDD clonen hoor ik echter ook graag van meer deskundigen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat in die andere betreffende topic al zeer uitgebreid aan de orde geweest. Ik ga dat niet nog eens nakijken. Jij moet je eigen angst zien te overwinnen. Voordeel is dat je de risico's kunt beperken als je systeemkopieën/back-ups hebt op externe HDD's en een herstelschijf. Dan kan je weinig overkomen. Toen is geschreven dat je gebruik kunt maken van migratie software. Ik heb die van Intel gebruikt en dat is eigenlijk een beperkte versie van Acronis. Ik plaatst de nieuwe SSD in een USB-hub en migreerde Windows van de oude naar de nieuwe locatie (hub). Toen haalde ik de oude schijf uit de pc en verving die door de nieuwe. Toen ging het goed.

Ik hoop dat het gewoon met alleen de laptop kan want dan hoef ik alleen de SSD te wisselen of de opstartschijf aan te passen in de BIOS.

Bij mij ging die procedure vanzelf goed en ik heb niets in de BIOS hoeven aanpassen. Kan wel zijn dat je even een keer vaker moet opstarten. Je moet dus zoals Veng schrijft zoeken op migratiesoftware.
 
Laatst bewerkt:
Lenovo B50-70 model 80EU
Hoe kom je erbij dat er een M.2 aansluiting in zit?

En welke grootte heeft die SSD?

Met minitool kun je de boel klonen en de grootte van de partities aanpassen.
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Je dient de hele schijf te klonen, OS migreren is niet hetzelfde maar is ook niet aan te raden, kon "vrougah" prima maar met de huidige indelingen van de schijf eigenlijk niet meer.
 
In AOMEI staat onder Kloon Systeem Kloon > Kloon of migreer uw systeem naar SSD of andere disk. Dit is dan wel De PRO-versie. EaseUS Todo heeft ook een kloon functie. Echter wat Lange Pier e.a. schrijven is al lang allemaal uitgebreid uitgelegd. Probleem is dat de HHD groter is dan de SSD en dat dit met name problemen geeft. Volgens mij kan de software hier heel goed zelf mee omgaan. Vaak een kwestie van dit even in de handleiding opzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom je erbij dat er een M.2 aansluiting in zit

Dat weet ik nog niet, ik moet hem nog open maken.

Aanvulling: Net onder het schrijven van deze post bericht van Lenovo, kan geen M.2 SSD in, dus alleen de mogelijkheid om de 2.5 HDD te vervangen door een SSD.

Ja.... Ik ben inderdaad een beetje onzeker over dit. Het betreft de laptop van mijn dochter en daar staat software van/voor haar opleiding, bijbehorende documenten en andere opgeslagen gegevens staan sowieso al op een externe schijf.

Maar het is iets wat in één keer goed moet gaan want ze kan niet zonder. Als het een laptop of pc van mij zelf zou zijn zou ik niet zo onzeker zijn, ik kan best wel even zonder maar m'n dochter heeft hem gewoon dagelijks nodig.

Stel dat het mislukt om alles over te zetten blijft Windows en andere software op de originele schijf dan wel gewoon in orde?

Sorry dat ik jullie hier weer mee lastig val... Ik heb voor ik dit topic opende ook het vorige nog eens door zitten lezen en dit stukje miste ik.

Mvrgr.

Nossie
 
Zolang je verder alleen maar een kloon uitvoert gebeurt er niets met de huidige schijf.

En als je het helemaal veilig wilt doen, maak een image en zet die op een externe schijf, vergeet niet een opstartmedium te maken met dat programma, Aomei b.v.
https://www.aomeitech.com/aomei-backupper.html
Tis sowieso aan te raden regelmatig een backup te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan