Aangeleverd radio/tv signaal Ziggo erg zwak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
470
We zijn al zo'n 16 jaar zeer tevreden klant van Ziggo. Toen ik destijds mijn huidige woning betrad viel het mij op dat het radio/tv signaal van Ziggo vrij zwak aangeboden werd. (tv bij de meterkast goed signaal, maar bij tv 15m verderop beeld (blokjes) storing bij digitale ontvangst. Ik heb destijds een antenneversterker (foto 1) aangeschaft tezamen met een antenne splitter van Hischmann (foto 2)
Dat heeft 16 jaar zonder enige storing op elke tv (digitaal) in huis zonder storingen gefunctioneerd. Tot enige weken geleden, toen verschenen op elke tv in huis de blokjes storingen weer. Moet ik nu vrezen voor een defecte antenneversterker of is de antenne splitter de boosdoener?
Als ik een tv bij de meterkast zet dan is het signaal daar storingsvrij maar is het blijkbaar niet sterk genoeg voor mijn gehele woning.

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
 

Bijlagen

  • Foto 1.jpg
    Foto 1.jpg
    726,9 KB · Weergaven: 51
  • Foto 2.jpg
    Foto 2.jpg
    974 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Versterking zou volgens Ziggo nodig kunnen zijn bij kabels langer dan 10 meter. Ze spreken dan natuurlijk over kwalitatief goede kabel. Het is al weer even geleden dat ik kabel had maar weet nog dat de mantel van de kabel het belangrijkste was voor het hebben van signaal en deze mantel wordt nou juist doorgesneden bij het strippen van de kabel en wordt ook snel minder sterk door corrosie. Verder moet de mantel goed onder de klemmetjes zitten. De aansluitingen zouden dus moeten worden gecontroleerd. Als u ruim binnen de 10 meter nog zwak signaal heeft dan zit het pijnpunt in het deel wat de verantwoordelijkheid is van Ziggo. Zij moeten dan in het kastje op straat kijken. Je zou eventueel in het aansluitpunt thuis kunnen controleren hoe de kabel daar in vast zit maar niets aanraken. Misschien is het handig om aan buren te vragen of zij ook zwak signaal hebben. Neem dan contact op met klantenservice van Ziggo.

Van versterkers en versterkende splitters heb ik geen hoge pet op. Ik denk dat het moeilijk is om iets te vinden wat werkt. Wanneer er ergens een slecht contact gemaakt is met de mantel of een goedkoop type kabel is een bottleneck dan gaat een versterker niet helpen. Misschien kan u de sterkte van het signaal ergens aflezen, in de instellingen van de decoder?
 
als je op het forum van ziggo deze aansluitingen laat zien dan krijg je als eerste te horen dat de kabels niet goed zijn aangesloten.
Je ziet te veel mantel buiten de f connectoren komen.
Ook de aansluiting op de versterker is van het verkeerde soort.
Toen men dattegen mij vertelde verklaarde ik ze nog net niet voor gek.
Maa nadat ik een nieuw thuis aansluitpunt geplaatst had, zelf betaald.
En ik van ziggo nieuwe kabels had gekregen, tot een maximale lengte gratis, was ik de blokjes kwijt.

Ik moet zeggen het forum van ziggo heeft mij goed geholpen, vooral omdat zonder te vragen er kabels toegezonden werden.
Ik zou zeggen begin bij het forum en kijk waar het stopt.
 
Indien het eerst wel werkte lijkt het mij oxidatie op de kernen en in de in en uitgangen, de-installeren en beetje contactspray erop en erin, met een keukenpapier de kernen schoonmaken.
Zelfde probleem een poosje terug ook gehad en zo opgelost.

Versterker staat op max.?
 
Voor digitale zenders heb je de verkeerde versterker.... die van jou is voor de oude banden die een combi van analoog/digitaal signaal bevat.
Jouw versterker loopt maar t/m het oude UHF kanaal 68 en dat is 862MHz, die jouw plaatje, tnx daarvoor...

De nieuwe digitale kanalen vereisen een versterker die doorloop tot 1218MHz, incl de zgn hogere UHF banden. Ik had ook zo'n oude versterker die problemen gaf met de frequentie range die nodig is voor het digitale signaal.
Dus je als je een storingsvrij signal wilt hebben en ook de hogere kanalen goed wilt ontvangen heb je dus een nieuwe versterker nodig.
De monteur raadde mij deze versterker aan:
https://tweakers.net/overige-av-acc...-antenne-coax-versterker_p925978/vergelijken/
De ene is de kale versterker, de andere zitten er de nodig montage materialen bij als die er niet/onvoldoende zijn.
En echt je komt er niet om heen als er 15 m kabel aan zit en zelfs op 4m hadden wij problemen, puur omdat de oude versterker totaal niet geschikt meer was.

Als je zelf een beetje handig bent kunt wellicht hier wat aan hebben (wat ik met iemand gedeeld heb):
Toen wij ca 2 jaar geleden digitale TV kregen, was het beeld ook niet meteen goed. We hebben geen internet van Ziggo. Ze hebben bij de aanleg de muurplaat uit 1982 compleet met inhoud ervan vervangen door een nieuwe en die aangesloten op de TV beneden direct al een goed beeld. Aangezien ik in 1982 meteen al een kabelnetwerk met versterkertje boven ook al bekabeld had op de knutselzolder en werkkamer, bleek daar het beeld nu ook slecht. De monteur vroeg of hij dat ook moest doen. Dat deed ik liever zelf rustig, maar ik kreeg wel een erg nuttige tip voor een prima, geschiktere versterkertje.

Na alles aangepast (versterker, stekkers nagelopen of ze nog goed waren) te hebben, is er overal een perfect beeld, Langste kabel is zeker bijna 20 m lang.

Bij analoge TV bevat bij lange kabels het beeld in het ergste geval iets ruis, maar bij digitale TV heb je of beeld of niet… en hooguit op de grens afwisselend beeld en blokjes. En dat ben ik nu helemaal kwijt. Echt slechte stekkers kunnen zeker voor de hogere kanalen ook al bij kortere kabels tot storingen leiden.

Het lag bij mij iig echt niet aan het Ziggo TV signaal dat binnenkwam.

De titel van jouw vraag is:
Aangeleverd radio/tv signaal Ziggo erg zwak
Het KAN nog steeds waar zijn, maar een ding is 100% zeker ... de huidige installatie incl versterker voldoet totaal niet meer aan de huidige eisen voor digitale TV.
Pas als je dat aangepast hebt kun je opnieuw naar je vraag kijken.
De connectoren moet correct gemonteerd zijn, maar daar zijn al opmerkingen over geplaatst.
Vervang ook de "muurplaat" als dat nodig is, dat doet Ziggo gratis.

Succes met de klus....
 
Laatst bewerkt:
Heb hier een oude Dresco antenne versterker en Ziggo, werkt gewoon prima en bij de TS heeft het goed gewerkt.
 
Ik had never problemen met ca 20 m kabel en direct na de omschakeling wel.

Het kan ook zijn dat er in de Dresco, ken ik niet, een veel minder sterk cut-off filter zit dan in de versterker die ik had.
Als daar 10-20 dBm verschil in zit kan dat de oorzaak zijn. Eventueel icm met een andere UHF-transistor. (ik zou het nog na kunnen kijken welke transistor er in zat, als het leesbaar is. Heb hem er nog wel liggen, vermoed ik)

Bij mij heeft het in de oude situatie ook altijd uitstekend gewerkt.

Dus dan heb je geluk gehad dat het goed werkt. Fijn ! Scheelt weer.:thumb:

Maar als verder de connectoren goed zijn zou ik het niet als norm durven te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie vele snelle reacties!! Echt geweldig want een tv uitzending volgen is door de momenteel niet mogelijk omdat het geluid ook geregeld weg valt. En de bestaande installatie heeft tot enige weken geleden storingsvrij gefunctioneerd. Er is bij ons in huis tussentijds ook niets aan de bekabeling en apparatuur gewijzigd. Zonder de huidige versterker krijg ik sowieso geen beeld op de tv's in huis omdat deze allemaal meer dan 15m van de hoofdaansluiting zitten. Maar blijft dus bizar waarom e.e.a. plotseling niet meer functioneert. Ik ga dus jou advies opvolgen door een Ziggo gecertificeerde versterker aan te schaffen Route66 en kijken of dit wel storingsvrij werkt. Mocht dit niet functioneren dan kan deze altijd weer retour. Nogmaals dank en ik houdt jullie op de hoogte.
 
Zorg wel dat alle connectoren ook (erg) goed zijn (aangelegd)!
Succes!
En de muurplaat is die wel goed? DE koppeling waar het signaal binnen komt?
Ik heb geen internet, geen modem, kan zijn dat de constructie dan anders is.
 
Laatst bewerkt:
Waarom volg je mijn tip dan niet op?

Sorry Lange Pier, dat heb ik zojuist alsnog gedaan bij alle aansluitingen. Alle connectors los gedraaid, de kernen bekeken en toch even gereinigd, ingespoten met contactspray en terug gemonteerd maar heeft de storing helaas niet verholpen.
Ook heb ik de afscherming verder onder de connectors gedraaid. Ook dit zonder succes. Ik herinner me dat ik een soortgelijke storing een aantal jaren geleden ook heb gehad terwijl er niets in huis gewijzigd was. Heb toen met Ziggo gebeld waarbij de klantenservice aangaf dat ik het probleem in de bekabeling moest zoeken. Deze tip kreeg ik vlak voordat ik op zomervakantie ging. 3 weken later bij terugkomst was de storing verdwenen. Mja.. kan nu niet op vakantie hè... ;-) Ik verdenk in dit geval dus ook weer wijzigingen bij Ziggo en wacht toch maar even met bestellen van een nieuwe antenneversterker. Kijken via Ziggo Go op mijn tv is een tijdelijke optie om toch te kunnen kijken.
 
Laatst bewerkt:
Zorg wel dat alle connectoren ook (erg) goed zijn (aangelegd)!
Succes!
En de muurplaat is die wel goed? DE koppeling waar het signaal binnen komt?
Ik heb geen internet, geen modem, kan zijn dat de constructie dan anders is.

Ja de connectoren zijn allen goed aangelegd route66. De muurplaat van Ziggo betreft de standaard male steekconnector welke ik ook gereinigd en met contactspray behandeld heb. Ook dit zonder succes.
 
Heb je al het allernieuwste binnenwerk van die muurplaat?
Bij mij is het oude binnenin helemaal weggehaald.
Ik heb de 1e situatie compleet nieuw: https://www.asat.nl/Files/2/43000/43161/Attachments/Product/2KCn453aS567s960sVRz4k43075796Y6.pdf
En dat is alleen in de woonkamer met daarop dus ook de Braun Telecom RTV splitter POA 1 IEC-NL

Die Braun Telecom RTV splitter POA 1 IEC-NL heeft een werkbereik tot 2GHz en kan probleemloos dus die 1218MHz (1,218GHz) aan.
Het binnenwerk, het Braun signaalovernamepunt, heeft ook die 2GHz als karakteristiek.
 
Laatst bewerkt:
Nee bij mij zit de eerste originele muurplaat welke 15 jaar geleden door Ziggo geplaatst is nog in de meterkast. Maar ook hiermee heeft alles tot een aantal weken geleden storingsvrij gefunctioneerd dus zie geen aanleiding deze te laten vervangen. Daarbij zit deze muurplaat nog bij legio klanten van Ziggo. Dan zou dat al lang voor een énorm klachtenregen en grote vervangingsactie hebben geleid als dit de daadwerkelijke oorzaak is.
Overigens heb ik geen Horizon box van Ziggo want daarvoor is plaatsing van een nieuwe muurplaat wel vereist.
Bekijk bijlage 356727
 
Laatst bewerkt:
De muurplaat van mij was wel van 1982... (was al vermeld).
Dan is het iig zaak om het hele traject na te lopen.

Iig wel een fysieke controle vd muurplaat of er toch iets te zien is.
Als het verder niet duidelijk is dan is mijn ervaring: Snij er een klein stuk van de aanwezige kabels af en verbindt de connectoren opnieuw. Ik heb me ook er wel eens over verbaasd dat dit toch hielp en ik echt dacht dat het goed zat.
Soms komt het ook door een mechanische belasting van de kabel omdat die juist in de meterkast zit waar veel mensen toch wel meer zaken plegen neer te zetten.... ;)
Bij mij was het vermoedelijk het terug plaatsen van de TV kast waar alles alles uit het zicht pleegt te liggen, maar toch niet altijd mechanisch spanningsvrij dan gebeurd was. Onze muurplaat waar de kabel ons huis in komt, zit in de hoek van de kamer onder een hele brede vensterband bij het raam uit het zicht.
Dat de versterker vervangen moest worden lag daar niet aan.
Het nieuwe signaal met een kabel van 3-4 m rechtstreeks op de TV gaf direct nadat het nieuwe signaal er was al problemen. Met de nieuwe muurplaat was dat zonder versterker beneden wel goed maar boven al helemaal niet niet meer.

Succes verder met de puzzel....
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie Route99 maar aangezien alles enkele weken geleden nog goed functioneerde en ik nu op advies van Lange Pier alle connectoren heb gereinigd en behandeld met contactspray, verwacht ik niet meer dat de storing in mijn installatie zit. Heb zojuist iemand in mijn buurt gesproken en ook zij hebben sinds enkele weken signaalproblemen. Ik ga dus eerst met Ziggo bellen.
 
Heb zojuist iemand in mijn buurt gesproken en ook zij hebben sinds enkele weken signaalproblemen. Ik ga dus eerst met Ziggo bellen.
Dat is idd wel een belangrijke aanvulling....
Wel... als er andere mensen nog naar info gaan zoeken die wel een probleem in hun installatie hebben.. dan zijn er richtingen hier geplaatst waar ze naar kunnen kijken....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan