nieuwste lenteupdate

Status
Niet open voor verdere reacties.

hendricus

Verenigingslid
Lid geworden
4 mrt 2002
Berichten
2.973
Het lijkt alsof win10 anders reageert na de nieuwste (vertraagde) may-update.
De pc start extreem langzaam op en laat daarna pas nog later de taakbalk picten zien.
De upstart is normaal via hijack.
De pc werkt snel als altijd en ook het afsluiten gaat normaal snel.
Wie weet raad?
 
Dag Hein en we roken niet,
Op de volgende site staan enkele goede antwoorden.
https://www.easeus.com/partition-manager-software/how-to-fix-windows-10-slow-boot-after-update.html
Hier kan ik alleen aan toevoegen dat veel fabrikanten BIOS updates uitbrengen om naadloze overgang op Windows 10 veranderingen mogelijk te maken. Controleer daarom of deze BIOS updates er voor jou computer zijn. Wat mij ook nog te binnen schiet dat is dat er onvoldoende vrije ruimte kan zijn na alle download en tijdelijke bestanden. Daarbij geldt ook dat Automatisch defragmenteren wel aan zal staan en zijn werk probeert te doen samen met de Search Indexing service, wat beter uitgeschakeld kan worden, want zoeken naar bestanden wordt nauwelijks versneld door het steeds indexeren.
 
Laatst bewerkt:
Defragmentatie heeft vaak geen zin meer en is zeker bij een SSD amper of niet zinvol.
Het stamt uit een tijd dat schijven veel kleiner waren en het vaak best lastig was om voldoende ruimte over te houden voor het OS. Als de beetjes ruimte dan gefragmenteerd is ...dat zet zoden aan de dijk.
Ben een intensieve PC gebruiker en heb al zeker 10 jaar geen defragmentatie gedaan.
Wat is doe als een systeem traag wordt: ik zet de laatste goede image terug en draai daarna de updates. Daarmee werden tot nu toe altijd alle problemen mee opgelost. Tja, er is wel actie vooraf voor nodig, anders werkt die tip niet of je moet hem helemaal herinstalleren.

Verder: ik gebruik vrijwel altijd de sluimerstand via de powerknop. Supersnel starten tot desktop waarbij ik terugkom waar ik gebleven was, ook dat laatste is tijdwinst.... (sluimersstand met alle progs uitgezet is iets sneller maar dan moet ik eerst alles opstarten.... dus feitelijk duurt het dan veeel langer...)
 
Het was mij niet opgevallen maar een SSD schijf moet je niet defragmenteren!

Leeg zoveel als toegestaan wordt de tijdelijke map Temp van Windows.

Als Windows de Automatische defragmentatie aan heeft staan (vreemd dat dit nodig is) dan is deze sneller klaar wanneer je daarvoor opdracht geeft en wacht tot het klaar is. Automatische defragmentatie doet steeds een gedeelte.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp gaat dit zuiver over het booten.

De pc start extreem langzaam op en laat daarna pas nog later de taakbalk picten zien.

Als die eenmaal is opgestart: (dan worden de services geladen)
De pc werkt snel als altijd en ook het afsluiten gaat normaal snel.

Dus volgens mij is defragmentatie en Search Indexing helemaal niet aan de orde.

Hier nog een leuk artikel over de fenomenale perfecte (automatische) updates, service en klantgerichtheid van Microsoft.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan