• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over functie indirect

Status
Niet open voor verdere reacties.

bascas

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2006
Berichten
441
Beste helpers,

Met jullie hulp snap ik sinds vandaag een beetje de functie indirect. Maar hoe krijg ik nu de som van de getallen van tabblad 5 in tabblad 'totaal' in E5. Een som in de formule had bij mij niet het gewenste resultaat.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Bas
 

Bijlagen

  • Helpmij.xlsx
    11,9 KB · Weergaven: 35
Wat wil je precies? Je vraag is niet bepaald duidelijk.
Maar hoe krijg ik nu de som van de getallen van tabblad 5 in tabblad 'totaal' in E5.
De som van een tabblad zijn een hele hoop cellen....
Om een oplossing te doen voor je huidige kolom:
PHP:
=SOM('5'!C:C)
 
Probeer het zo eens.
 

Bijlagen

  • Helpmij.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 36
Beste VenA,

In mijn voorbeeld werkt het, maar in mijn originele sheet krijg #NAME. Zie zo even niet waar dat aan kan liggen.
 
Zonder het bestand zie ik het ook niet...

Taalproblemen? NL vs EN?
Spaties in tabblad naam?
Haakjes/apostrofs verkeerd?
 
Als jij het niet ziet hoe kunnen wij het dan zien zonder voorbeeld
 
Helpers, ik had in de haast vanmorgen gereageerd, zonder voorbeeld idd niet handig. Dus bijdeze.

Op tabblad "totaal kasverschil" in D4 moet de uitkomst komen van de som van tabblad "1" C7:C10
Op tabblad "totaal kasverschil" in D5 moet de uitkomst komen van de som van tabblad "2" C7:C10
Op tabblad "totaal kasverschil" in G4 moet de uitkomst komen van de som van tabblad "1" C13:C16, enz, enz

Uiteindelijk komen er 52 tabbladen vandaar de formule "indirect" zodat het makkelijk kopiëren is.

Groet Bas
 

Bijlagen

  • VKA Resultaten 2.0.xlsx
    37,7 KB · Weergaven: 31
er moet een spatie staan tussen (a4 &

dus niet INDIRECT(A4&"!C12") maar INDIRECT(A4 &"!C12")
 
Onzin @emields.

Beter is om je dit aan te leren.

Code:
=SOM(INDIRECT([COLOR=#ff0000]"'"[/COLOR]&A4&"[COLOR=#ff0000]'[/COLOR]!C13:C16"))
Dan maakt het niet uit hoe het blad benoemd is; speciaal voor tabbladen met spaties in de namen.
 
Even los van spaties in de namen van de tabjes, die zijn er niet, wordt de formule niet vertaald in mijn Engelstalige versie. Dus er is nog iets anders aan de hand. Maak ik van SOM() SUM() dan werkt het gewoon. In een Nederlandstalige versie is een druk op <F2> + <Enter> voldoende om de formule wel te laten werken. Waarschijnlijk staat er ergens een onzichtbaar leesteken waardoor het in eerste instantie niet werkt.
 
Geen problemen hier. Maar je zoekt geen SOM, maar een SOM.ALS. Je wilt immers het kasverschil per kassa per week. Als je K1 t/m K8 verandert in de cijfers 1 t/m 8 kun je deze gebruiken:
Code:
=ALS.FOUT(SOM.ALS(INDIRECT($A4&"!A6:A30");C$2;INDIRECT($A4&"!C6:C30"));"-")
Is door te trekken naar rechts en onder. Zie ook bijlage.
 

Bijlagen

  • VKA Resultaten 2.0 (AC).xlsx
    39,1 KB · Weergaven: 26
INDIRECT functie heeft 1 heel belangrijk nadeel, hoe vaker je hem gebruikt hoe trager de sheet wordt.
Ik kan niet inschatten of het in deze sheet problematisch gaat worden

Maar het is duidelijk dat elke week een apart blad heeft, maar de indeling steeds hetzelfde is.
je hoeft niet steeds alle formules opnieuw te tikken. Je kunt ook de zoeken en vervangfunctie gebruiken om het weeknummer te vervangen.

Je kopieert dan steeds de formules van de regel erboven naar de nieuwe week.
Daarna selecteer je die regel en zet je in het zoek vak '1'! en vervang vak '2'! en daarna alles vervangen.
Dan heb je op bijna net zo snelle methode als de INDIRECT functie maar zonder de nadelen.
 
Geen problemen hier. Maar je zoekt geen SOM, maar een SOM.ALS. Je wilt immers het kasverschil per kassa per week. Als je K1 t/m K8 verandert in de cijfers 1 t/m 8 kun je deze gebruiken:
Code:
=ALS.FOUT(SOM.ALS(INDIRECT($A4&"!A6:A30");C$2;INDIRECT($A4&"!C6:C30"));"-")
Is door te trekken naar rechts en onder. Zie ook bijlage.
Alex, bedankt voor je uitleg en voorbeeldbestand, maar hoe werkt het dan in kolom L t/m Q aangezien daar tekst staat en geen getal?
 
De zegels wil je kennelijk niet per kassa, gezien je voorbeeld. Dan kun je weer terugvallen op de eerdere oplossingen.
Code:
L4: =ALS.FOUT(SOM(INDIRECT($A4&"!G6:G30"));"-")
 
Dat wil ik wel. Voor k1 is er een opmaakperiode , voor k2 4, 3 en 4 maar 1 en 5t/m 8 en 20 elk 4 opmaakperiodes.Ook voor zegels dus
 
Dan zul je volgens mij je tabel uit moeten breiden. Er komen dan 8 kolommen bij voor zegels, en net zoveel voor de andere artikelen die je wilt analyseren.
Als voorbeeld de eerste in bijlage. Rest kun je zelf uitbreiden neem ik aan. Sheet wordt wel heel traag met zoveel INDIRECT-functies...
 

Bijlagen

  • VKA Resultaten 2.0 (AC2).xlsx
    40,9 KB · Weergaven: 23
Grappig Alex, ik zit het me net te bedenken dat die sheet idd niet klopt dan, bedankt voor je voorzet, ik red het verder. Denk ik:d
 
Als voorbeeld hierbij nog een "platte tabel" met bijbehorende draaitabel. Werkt veel sneller dan alle INDIRECT functies bij elkaar. De platte tabel bevat maar 65 regels met data, maar er staat hetzelfde in als jouw tabellen. De draaitabel is volledig naar wens aan te passen qua opmaak en weergeven van data. Het voorbeeld bevat maar 2 tabbladen: de database en de draaitabel.
 

Bijlagen

  • VKA Resultaten 2.0 (AC3 met draaitabel).xlsx
    31,2 KB · Weergaven: 23
Alex, draaitabel s handig, maar niet als de data nog ingevuld moet worden lijkt mij. Ik denk dat ik er serieus over moet nadenken hoe ik het werkblad zo kan maken dat de medewerkers het gewoon kunnen invullen en ik het op een totaaloverzicht kan plaatsen. Zonder al teveel werk. Ik gebruik zelf vaak vert.zoeken voor dit soort dingen maar ik zie even niet hoe ik die sheet zo ingedeeld krijg dat het gaat werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan