• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gemiddelde en totaal berekenen adhv een variabel aantal

Status
Niet open voor verdere reacties.

hotpop

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2005
Berichten
39
Hallo,
Ik heb al een een stuk in het forum gekeken maar vind helaas niet de juiste oplossing voor mijn vraag.
Ik heb een overzicht van 15 jaar uitgezet in kolommen
Nu wil ik van elke rij waarin getallen staan het gemiddelde en de som hiervan berekenen
Op zich is dat natuurlijk geen probleem als je het totaal aantal jaren gebruikt maar ik wil dit ook over een andere hoeveelheid jaren berekenen
Het begint altijd bij het eerste jaar en afhankelijk van het aantal jaren wat je ingeeft wordt hiervan het gemiddelde en het totaal berekend
Ik hoop dat e uitleg bij het bestand duidelijk genoeg zijn.
Alvast bedankt voor jullie hulp
 

Bijlagen

  • test bestand.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 17
Zoiets? maar ik denk dat je zelf niet goed weet wat je wil.
 

Bijlagen

  • som met verschuiving.xlsx
    11 KB · Weergaven: 17
Beste Emields,
Ik weet op zich precies wat ik wil maar wellicht is het mij toch niet gelukt om het goed te omschrijven
Ondanks dat heb je mij perfect geholpen.
Jouw oplossing doet bijna wat ik bedoel. Ik moest alleen de kolommen eentje opschuiven om te krijgen wat ik wilde. Heb ook nog even in de helpfunctie van Excel gekeken naar deze functie om het beter te begrijpen.
kende de term verschuiven nog niet maar ben blij weer wat geleerd te hebben.
Dank voor je oplossing en het leermoment
Groet
 
graag gedaan, en als er geen vervolgvragen zijn vergeet dan niet de vraag, in uw eerste post, als opgelost te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan