kabel:maakt dat uit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wdekreij

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 dec 2001
Berichten
1.029
maakt de ide kabel voor de harde schijf uit kwa snelheid?

Dus als ik een oudere kabel heb, is dat nadelig voor de snelheid? (Western Digital 80 GB 8 mb cache 7200 rpm)
 
Laatst bewerkt:
Zo tezien heb je een ATA-133 HD. Daar heb je wel een ATA-133 kabel voor nodig. Wanneer je daar een oude kabel van bv. 2 jaar oud voor gebruikt werkt het niet of niet op volledige snelheid.
 
Als je een kabel hebt met 40 conductors (aders, dikke draden in de kabel) kan je schijf maximaal in UDMA33-modus werken, en dan heb je wel wat snelheidsverlies.

Maar bij elk moederbord, en elke retail versie van een schijf, krijg je een 80-conductor IDE-kabel (heeft dus 80 aders, en een blauwe, zwarte en grijze connector). Deze ondersteunt ook UDMA66, 100 (max van jouw schijf) en 133.

Goede schijf trouwens, heb 'm onlangs ook gekocht.
 
Geplaatst door RGTMO
Zo tezien heb je een ATA-133 HD. Daar heb je wel een ATA-133 kabel voor nodig. Wanneer je daar een oude kabel van bv. 2 jaar oud voor gebruikt werkt het niet of niet op volledige snelheid.

Deze schijf ondersteunt maximaal UDMA100.. Maar dat maakt toch niks uit voor de snelheid, UDMA133 is hoofdzakelijk marketing :thumb:
 
dus als het een 80 aderige kabel is kan ik het wel doen?

het probleem is namelijk dit:

nu zit een kabel naar mijn hd en een kabel naar mijn brander

de brander zit in het bovenste 5 1/4 geval :)p) en nu doe ik een cd-rom speler in het onderste 5 1/4 geval (totaal 3). Maar de kabel die naar mn brander gaat die kan niet bij mijn cd-rom komen, omdat de andere (lege en middelste) aansluiting op die kabel te laag komt. De kabel van mijn harde schijf is een stuk langer (deze werd bij mijn moederbord geleverd) en vandaar dat ik het om zou willen ruilen. Ik heb verder ook geen kabel meer die dienst kunnen uitmaken voor de cd-rom speler/brander...
 
Laatst bewerkt:
Geval = bay ;)

Ik zou gewoon naar de lokale PC-shop gaan en een lange IDE-kabel halen... Hoeft niet 80-aderig te zijn, CD en DVD drives kunnen toch niet hoger dan UDMA33.
 
Gewoon op de brander op de kabel van de harde schijf aansluiten, kun je ook geen conflicten krijgen tussen brander en cd-rom speler.
 
k zal ens kijken of die kabel daar lang genoeg voor is... geeft dat geen snelheidsverlies, want de data van de hd moet dan eerst langs de cd speler...

is dan namelijk zo:


moederbord-----------cd-rom speler(slave)------------hd(master)
 
Nee, zeker niet. Sterker nog: het is de bedoeling dat je de master (in dit geval de HDD) op de laatste connector aansluit.
 
ok bedankt! ik ga straks kijken of dat past en anders idd ff naar compushop..
 
en als het andersom is?

dus:

moederbord------hd (master) -------------cd-rom speler(slave)

?
 
Laatst bewerkt:
Kan, maar het is aangeraden de volgorde mobo-slave-master aan te nemen. Maar anders kan geen kwaad, ik heb het al een jaar op jouw manier draaien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan