Hoe schakel je EMS is

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bruce The Boss

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 aug 2002
Berichten
1.945
We hebben hier op het werk een computer die draait onder W98.

Op deze computer draait een programma onder Dos.

Nu kunnen we niet printen in dit programma en volgens de "deskundigen" komt dit doordat het Expanded memory (EMS) niet is ingeschakeld.

Als ik kijk bij de instellingen staat er: Deze computer is niet geconfigureerd voor expanded memory in MS-Dos sessies

Hoe schakel ik EMS wel in ?

Jacco
 
Doe je dit voor een computer met W95 op dezelfde manier ?

Jacco
 
Volgens mij wel, en zeker als je naar de link van mij kijkt die ik eerder gaf, daar staat al windows95 in. win95 en win98 komen heel erg overeen. Proberen kan geen kwaad, je kunt je config.sys altijd weer aanpassen, ook onder DOS

Groetjes, Tanja
 
Ik heb hetzelfde probleem met een spel "bureau 13" en wilde dit proberen maar ik snap er niet zo veel van (waar staat config.sys?). ik hoop dat er nog iemand op reageerd.
 
Ikzelf heb winxp. Maar als het goed is staat hij gewoon in de Windows map. Anders rechtsklikken op start, dan zoeken intikken en dan config.sys intikken en op C laten zoeken.

Anders even wachten tot Jaccor reageert. Die heeft Win98.
 
Laatst bewerkt:
heb het bestand gevonden maar als ik er dubbel op klik staat er: openen met..... en eronder een hele waslijst van programma's. Welke moet ik kiezen?
 
Ok nu heb ik config.sys geopend en de regels toegevoegd maar als ik het wil opslaan staat er: Het bestand c:/config.sys bestaat al en is een alleen lezen bestand gebruik een andere bestandsnaam.
 
Ik heb onderhand toch het bestand opgeslagen (bij eigenschappen alleen lezen uitgevinkt) en nU? Spel doet het nog steed niet
 
Welke Windows heb je? Welke versie van DOS? Laat de inhoud eens zien van je config.sys-bestand.

Groetjes,
Bennie
 
Ik heb windows 98 en ik heb geen idee welke versie van dos.

Dit staat in config.sys:
Device = C:\Windows\Command\Btccdrom.Sys /D:Mscd
Device = C:\Windows\Command\Display.sys con=(ega,,1)
Country= 031,850,c:\windows\COMMAND\country.sys

En dit heb ik er bijgevoegd:
device=c:\windows\himem.sys
device=c:\windows\emm386.exe RAM
dos=high,umb
 
Vul daar dit in:
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS

In plaats van:
device=c:\windows\himem.sys
device=c:\windows\emm386.exe RAM
dos=high,umb

De versie van DOS kan je achterhalen door bij de DOS-prompt ver in te tikken.

Groetjes,
Bennie
 
Bedankt alleen me spel doet het nog steed niet. De melding van expanded memory is weg maar die staat er dat ik 500,000 van core memory moet hebben.
 
Die melding zet mij niet zoveel. Kan je achter NOEMS, NOVCPI plaatsen. Dus:
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS NOVCPI

Groetjes,
Bennie
 
Toen ik dat erachter had gezet is me melding van expanded memory weer truggekomen. Dus toen heb ik dat weer verwijderd wat ik erbij had gezet maar de melding van expanded memory is weer trug samen met de melding van core memory.
 
Maak (als je die nog niet hebt) een opstartdiskette in Win98 via het configuratiescherm\software. Kopieer config.sys (met onderstaande regels erin) naar die diskette.

DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS

Start met die diskette de PC op (zonder CD-rom-ondersteuning). Probeer dan het spel te spelen.

Groetjes,
Bennie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan