vector bestand / snijlijnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Twin power

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jan 2003
Berichten
2
Om te beginnen de beste wensen.

Ik wil van een tekening een sticker laten maken, om dat te kunnen moet het een vector bestand zijn. En dan moeten er snijlijnen van gemaakt worden:confused: en daar zit mijn vraag , hoe krijg ik een afbeelding omgezet tot snijlijnen ????:8-0:
 
Als je iets afdrukt op je printer ben je gebonden aan A4 of folio formaat.
Stikkers ed kun je in diverse afmetingen laten drukken.
Deze worden niet op een los vel, maar groot vel gedrukt en dan gesneden tot de gewenste afmeting.
Hiertoe dient de snijlijn.
Je dient dus op je plaatje aan te geven waar gesneden moet worden.
Maw je plaatje wordt iets kleiner, omdat de snijlijn een paar mm binnen je tekenvlak valt.
Het voordeel hiervan is, dat je plaatje tot de stikkerrand doorloopt.
Anders zou je wel eens een blanko randje kunnen krijgen.

Sites:
http://www.printnet.be/werking/opmaak.html

Snijstrepen zijn aanwijzingen voor de drukker die aangeven waar de in continudruk
vervaardigde zegelbanen gesneden moeten worden
Snijlijnen dienen om aan te geven waar de zijranden van de vellen moeten worden afgesneden.
Snijlijnen lopen in de lengte van de papierbaan.
Het verwijderen van dit overbodige papier wordt schoonsnijden genoemd

zie verder http://www.collect-a-rom.nl/sgcar/filency_soorten.htm


:cool:
 
de snijlijnen geven een rechthoek net buiten de grootste afmetingen van de sticker aan. Ze staan dus alleen op de 4 hoekpunten.

Als je Illustrator gebruikt kun je ze automatisch maken door alles te selecteren, en dan 'Create Trim Marks' te kiezen, Illustrator zet ze dan zelf neer..... :thumb:
 
De Man Die Het Weet!

Hoi, ik ken het probleem. Als beletteraar van reclameborden en auto's heb ik vaak hetzelfde probleem.

Je kan met illustrator, freehand of coreldraw het plaatje importeren en handmatig overtrekken, nadat je de jpeg/gif/bmp e.d. hebt geimporteerd.
Je kunt het ook automatisch doen door Streamline 4.0 (Adobe) of CorelTRACE (Corel/Procreate). Let wel: Hoe hoger de resolutie van de bitmap hoe nauwkeuriger het programma hem overtrekt. Dan kun je het resultaat opslaan als ai. of eps. enz. Het liefst in versie 7.0 wat betreft .ai omdat beletteringssoftware nog wel eens problemen kan geven met bv. Iluustrator 9 of 10 bestanden.

Succes en laat effe weten hoe de stickers zijn geworden!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan