• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: Een na laagste getal selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

marco_k

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Berichten
224
Hallo,

In Excel wil ik graag het een naar laagste getal van een rij te weten komen. In een ander topic ( http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=93904) wordt worden we de twee laagste getallen eruit gehaald en van het totaal afgehaald, en dat bood wel mogelijkheden.

Tussen mijn rij getallen staan soms ook open plekken, en daar houdt hij geen rekening mee. Het is me nl. wel gelukt om die macro's daar een beetje om te bouwen zodat hij het een na laagste en twee na laagste getal gaf. Hem zo ombouwen dat hij die lege velden oversloeg is niet gelukt.

Weet iemand dan ook toevallig een macro die wel uit een rij het laagste getal kan uitzoeken, ook als er open plekken tussen staan? Googelen bood ook niet echt oplossing.

Alvast bedankt.
 
Kleinste waarde in A1:C20: =min(a1:c20) of =kleinste(a1:c20;1)
Op 1 na kleinste: =kleinste(a1:c20;2)
 
Nee, dat werkt niet. Als je die formule invoert geeft hij al aan in zo'n geel vakje: =MIN(Number1;Number2;...). Je kan daar dus alleen getallen op geven. Bij =MIN(A1:C20;1) is de kleinste waarde 1 als alle waarden groter dan 1 zijn.
 
De functies zoals in mij vorig bericht vermeld, werken in ieder geval in Excel 97; Excel 2000 en Excel XP (op andere (vroegere) versies weet ik niet). Ik gebruik die al vele jaren.
Kennelijk werk je met een Engelstalige versie, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
De functie Min is hetzelfde in Engelse en Nederlandse notatie en Kleinste = Small. Wel opletten of je als scheidingsteken ; of , moet gebruiken.
 
hmm... ik zocht ff in de help en zag dat daar idd een SMALL worksheet function is! Dat ik die niet gevonden heb :(

Maar zoals het er nu uitziet moet dat gaan werken! Tof, bedankt! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan