structuur Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

brutus

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Berichten
781
Hallo,

Weet iemand een of meerdere sites waar de opbouw van Linux wordt uitgelegd. Ik ben met name geinteresseerd welke mappen op welke partitie staan en hoe linux in elkaar zit. Dus hoe het zit met de kernel, de modules etc.

Ik heb al gezocht met google, maar het enig wat ik kan vinden is welke partities je moet hebben om Linux te kunnen installeren.
Aangezien ik al een Linux installatie heb is dit niet zo interessant meer voor mij. Wat wel interessant is, is om te weten in welke mappen ik zorgeloos bestanden kan opslaan zonder dat de betreffende partitie meteen zonder ruimte zit.

Verder vind ik het gewoon interessant om te weten hoe een besturingssysteem als linux werkt.

Groeten,

Brutus
 
In principe kunnen /boot /etc /home /var /usr etc. gewoon op 1 partitie staan. Je swap partitie is gewoon hetzelfde principe als de swapfile in windows. Je kan wel elke dir op een andere partitie zetten, dan kan je dus zelf kiezen wat je voor elke partitie uit wilt geven.

Een intressante howto om eens te lezen is de bootdisk howto, daar wordt uitgelegd hoe je een linux bootdisk kunt maken en dus eigenlijk een soort mini-linux kunt bouwen. http://www.linux.org/docs/ldp/howto/Bootdisk-HOWTO/index.html

Verder heb je nog linuxfromscratch, waar je verteld wordt hoe je je eigen distributie vanaf de grond kan opbouwen: http://www.nl.linuxfromscratch.org/lfs/intro.shtml
 
Oke, thnx voor de info. Dat lfs is best interessant. Heb ik wel aardig wat leesvoer aan.

Maar nog even over de partities. Hoe kan ik zien welke mappen op welke partitie staan? Ik heb al wel gezien welke partities ik heb. Dit zijn een aantal ext3 partities en een swap partitie. Deze partities heeft redhat automatisch aangemaakt.
 
Als je het commando "mount" geeft op de console geeft hij dat als het goed is weer.

Bijv:

/dev/hda1 on /home type ext3 (rw)
/dev/hda2 on /var type ext3 (rw)

etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan