samba en rechten

Status
Niet open voor verdere reacties.

brutus

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Berichten
781
Daar was ik alweer te zeuren.

Ik heb een klein thuis netwerkje met 2 pc. Op de ene draai ik Win98se en RH8 op de andere alleen Win98se.
Nu heb ik RH8 samba zover gekregen dat ik vanaf de win98 pc mappen kan delen op mijn dualboot (dus RH8) pc.
Nu was het de bedoeling dat twee van windows partities van de dualboot pc bereikbaar zijn voor de win98 pc. Dit is in zoverre gelukt, dat ik de mappen wel kan bekijken, en ik kan er ook bestanden afhalen, maar ik kan er niet op schrijven.
De Windows D partitie heb ik linux gemount onder /mnt/windocs en de windows E partitie heb ik gemount onder /mnt/winmedia.
In mijn smb.conf heb ik het volgende:

[WinD]
comment = Documenten op PC 1
path = /mnt/windocs
read only = no
public = yes
writable = yes
browseable = yes

en voor de E partitie hetzelfde, maar met een ander pad (/mnt/winmedia) en een andere omschrijving. Read only staat dus uit en writable staat aan. Toch kan ik niet schrijven op de windows partities.
Ik heb de rechten van de mappen eens bekeken en het bleek dat alleen de owner, in dit geval root, er op mag schrijven. Dit heb ik geprobeerd te veranderen (als root) maar dat lukt niet.

Wat doe ik fout??
 
nee, vanuit Nautilus, terwijl ik ingelogt was als root

[edit]

Heb het net nog geprobeerd met chmod.
Ik krijg dan de foutmelding:
bewerking niet toegestaan

[/edit]
 
Laatst bewerkt:
De -R had ik niet geprobeerd. Nu wel, maar zonder succes. Hij loopt dan alle bestanden langs en geeft bij ieder bestand: bewerking niet toegestaan.
 
ja.
Daar komt nog bij dat ik ook alleen maar bestanden kan opslaan op mijn windows partities als ik als root ingelogt ben.
 
Er is iets erg vreemds aan de hand als je als root je eigen rechten niet kan veranderen... probeer eens nog een keer chmod zónder dat de Win98 pc de twee shares gemount heeft. En in single user mode opstarten, mounten en dan proberen?
 
Ik heb samba nu uitgezet en toen nog een keer met chmod. Wederom zonder succes.
 
Ik gebruik debian, dus ik weet niet voor 100% hoe dit in Red Hat gaat, maar als het goed is start de pc op, dan zie je boot: staan, of boot: linux of iets dergelijks. Dan moet je normaal op enter drukken. Maak je hiervan boot: linux single, dan start hij in een soort veilige modus op, dan kan je alleen met het root wachtwoord inloggen, de schijf mounten en daarop de rechten veranderen. Het zou ook kunnen dat je bij het opstarten de shift ingedrukt moet houden, dat je dan bij de boot: regel komt.
 
Wanneer ik de pc opstart krijg Grub te zien. Hier kan ik dan kiezen tussen windows of linux. Tijdens het opstarten van Linux kan ik dan nog kiezen voor interactief, maar dat schiet ook niet op.

Ik heb op de site van redhat wel gezien dat het mogelijk is om op te starten in single user mode, maar dan moet ik zoveel kunstgrepen uithalen dat ik dat eigenlijk niet aandurf.
Maar het moet toch ook anders kunnen.

Ik heb etc/fstab ook al eens onder de loep genomen. Maar daar staan beide windows partities in als rw, dus read/write. Toch is root de enige die er op mag schrijven.

[EDIT]

HET IS OPGELOST. UMASK=000 MOEST NOG TOEGEVOEGD WORDEN AAN ETC/FSTAB.
Nu ben ik dus blij, maar om een of andere reden mag ik hier geen smilie neerzetten.
Lekkere Kwal: BEDANKT VOOR HET MEEDENKEN! (wat een naam heb jij trouwens)
[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan