• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Plaatje invoegen met een macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

kabebanaan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jun 2001
Berichten
1.204
Hallo,

Wie kan me vertellen welke commando's ik moet invoeren in een macro, om een "Afbeelding" in te voegen in een Excel-dokument.

Ik wil dus een macro starten, en als het ff kan, de macro zo laten lopen, dat ik op het desbetreffende bestand kan klikken om het te openen.

Iemand enig idee ?
 
Een kant en klare macro heb ik niet voor je maar ik weet wel dat er in excel een macro recorder in zit.
Als je deze start, en daarna datgene uitvoerd wat jij de macro wilt laten doen, wordt de macro automatisch voor je geschreven.
 
Met die recorder had ik al geprobeerd, maar als je dan in de verkenner komt, kun je de macra niet stoppen.

Dus dat zal niet de oplossing zijn.
 
maar als je dan in de verkenner komt, kun je de macra niet stoppen.
Hoe bedoel je dat? Tijdens opnemen of bij het runnen van een opgenomen macro.
 
Okee.

De macro recorder blijft binnen excel actief totdat jij hem stopt. Ga desnoods met alt/tab terug naar excel, maak je stappen af en stop dan de recorder. Moet lukken.
 
Om een plaatje te kunnen invoegen d.m.v. een macro kan je dit gebruiken;

Sub Macro3()
ActiveSheet.Pictures.Insert( _
"C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\globe.jpg" _
).Select
Range("I25").Select
End Sub

Je begrijpt denk ik wel dat je het pad moet aanpassen in het pad van waar jouw plaatje zich bevindt.
De macro kan je starten bv. d.m.v. van een knop.
Succes.
 
@ Piepoeh .... helaas het lukt niet om de macro dan af te maken .... ook niet met Alt/Tab

@ Huijb ....... inderdaad is het mogelijk om op die manier een afbeelding in te voegen. Maar dan moet je van tevoren weten hoe het bestandje heet.

Voor alle duidelijkheid......ik wil dus de mogelijkheid hebben om te bladeren, afbeelding selecteren, en dat daarna de macro wordt voortgezet.
 
Had iets gevonden dat een aardig eind in de goede richting komt.
Volgnde ingevoerd in "Virtual Basic"

Sub t()

fileToOpen = Application _
.GetOpenFilename("JPEG-Afbeelding (*.jpg), *.jpg")

End Sub

Dit geeft als resultaat dat ik kan bladeren tussen de jpg-files.
Enigste probleem is nu nog dat de file niet wordt geopend.

Wie kan me helpen om het nu zo te krijgen dat dit jpg-bestandje wordt afgebeeld op het werkblad van Excel?
 
Maak er eens dit van;

sub t()
ScreenUpdating = False
fileToOpen = Application _
.GetOpenFilename("JPEG-Afbeelding (*.jpg), *.jpg")
If fileToOpen <> False Then ActiveSheet.Pictures.Insert(fileToOpen).Select
end sub

Succes.
 
Schitterend Huijb .... werkt prima. Bedankt !!!

Heb nu nog twee kleine dingetje ......






Hoe kan ik nu die afbeelding, die dus op het werkblad staat, in de MACRO verplaatsen????
Zal de locatie toch moeten bepalen van de afbeelding ?


En het andere geval ...... als ik de macro start, staat er in de checkbox standaard een vinkje.
Hoe krijg ik het zo, dat er geen vinkje komt te staan?
Zodat ik weer kan kiezen tussen aanvinken/niet aanvinken?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, begrijp ik het goed dat jij de macro start met een checkbox?
Ik start de macro met een knop.
 
Geplaatst door huijb
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, begrijp ik het goed dat jij de macro start met een checkbox?
Ik start de macro met een knop.

Als ik de macro start, komt er eerst een checkbox.
 
Daar heb ik geen last van. Is het mogelijk om het bestandje hier te neer te zetten.
 
Dit is wat er o.a. instaat omtrent die checkbox:


Private Sub CheckBox1_Click()

Application.CopyObjectsWithCells = True


If CheckBox1.Value = True Then

Range("z6:ab6").Copy _
Destination:=Range("z14")

End if
 
Als je die checkbox nergens voor gebruikt kan je deze code
Private Sub CheckBox1_Click()
Application.CopyObjectsWithCells = True
If CheckBox1.Value = True Then
Range("z6:ab6").Copy _
Destination:=Range("z14")
End if
toch verwijderen.
 
Ja ik wil wel gebruik maken van een checkbox.
Wil namelijk als ik 'm aanvink, dat er een aantal cellen gekopieerd worden, en als ik 'm niet aanvink dat dit kopieeren niet gebeurd.
 
Aha ik snap het, moet geen probleem zijn lijkt mij. Ik zal het morgen proberen uit te werken voor je. M'n wekkertje gaat weer vroeg morgen. :(
 
Om standaard geen vinkje in de checkbox te krijgen;
Ga naar de eigenschappen van de checkbox ga dan naar de eigenschap "Value" en verander dat in False.

Positie bepalen van het plaatje kan je zo doen, het plaatje wordt altijd ingevoegd daar waar de cel is geselecteerd. Je moet er dan rekening mee houden dat als bv. cel a1 is geselecteerd dat het plaatje wordt ingevoegd vanaf dat punt. Je krijgt dan dit,
Range("d6").Select
ScreenUpdating = False
fileToOpen = Application _
.GetOpenFilename("JPEG-Afbeelding (*.jpg), *.jpg")
If fileToOpen <> False Then ActiveSheet.Pictures.Insert(fileToOpen).Select

Het is volgens mij niet de juiste manier, maar het werkt wel. Een andere oplossing weet ik even niet.
 
Laatst bewerkt:
Huijb .... dat met die afbeelding dat gaat lukken.

Alleen de checkbox werkt nog niet zoals ik wil.
Had de "value", zoals je had voorgesteld, op False gezet. De eerste keer dat je dan de macro start, is het vakje inderdaad leeg.

Zal hier ff de gegevens neerzetten (is gewoon ff wat test/pruts werk)

Private Sub CheckBox1_Click()

If CheckBox1.Value = True Then
Range("a1").Copy _
Destination:=Range("a2")

End If

End Sub

Private Sub CommandButton1_Click()
Unload Me
End Sub
__________________________________________

Maar nu komt het ....... ik start de macro .......als ik het vakje aanvink in de checkbox, dan blijft deze wit (maar de formule die ik heb ingevoerd wordt wel uitgevoerd), klik ik daarna nogmaals in het vakje, dan komt het vinkje er te staan en in mijn "ControlSource" A10 komt dan "Waar" te staan.

Iedere keer als ik de checkbox aangevinkt verlaat, dan wordt bij de volgende keer dat ik deze makro gebruik, de checkbox opgestart MET een vinkje.

Denk dan toch dat er iets in de eigenschappen niet goed staat, maar kan er niet achter komen wat??
Zal ff laten zien wat de eigenschappen zijn:

Eigenschappen%20Checkbox_21220418345_226950.JPG


Ik hoop dat je begrijpt wat het probleem is .... en of je de oplossing weet. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan