CDA-bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Berichten
1.252
Ik heb Nero 5.5.9.17 en het branden van MP3, WAV, VCD, SVCD is allemaal geen probleem. Nu wil ik van bestaande CD's verschillende nummers branden en heb ze even op de harddisk geparkeerd. Je krijgt dan de bestanden te zien met extensie CDA. WMA zegt deze extensie wel te ondersteunen, maar 'm niet af te kunnen spelen, Winamp herkent wel de lengte van de song, maar kan 'm niet afspelen.
Als ik de bestanden wil gaan branden in Nero krijg ik de volgende foutmelding:

Nero kan niet vaststellen welk SCSI/Atapi-apparaat bij deze stationsletter hoort.

Redenen hiervoor kunnen zijn:
- .cda van een niet ondersteunde recorder gelezen
- het bronstation ondersteunt het lezen van CDDA niet
- het bronstation leest CDDA te traag
- de Nero-driver is niet geïnstalleerd of werkt niet goed

Ik kan hier weinig mee. Wie weet raad?
 
Je zult eerst de muziekbestanden van de cd moeten converteren naar mp3 om ze zo weer als compilatie cd te branden
 
Daar denkt de Nero Helpfunctie heel anders over. Die heeft het over het compileren van de bestanden, maar is verder te onduidelijk om mij verder te helpen. Ik ben het met je eens, dat conversie naar MP3 een uiteindelijke, maar omslachtige noodoplossing is. Easy CD-creator kan het wel, maar die kan niet samen met Nero op één systeem.
 
CDA-bestanden kan je niet vanaf de audio-CD naar de HD kopieren. Het kopieren gebeurt wel, maar dat zijn slechts 'links'. Als je kijkt in de verkenner zie je ook dat ze maar 1 kb groot zijn.
Je moet met NERO, het maken van een CD kiezen. Je selecteert de nummers, die je wilt kopieren en je bent klaar om te branden.
 
Dat is helaas geen optie, want je kunt maar van één CD tegelijk branden. Ook hier zegt de Nero Helpfunctie, dat je de CDA-bestanden eerst naar de harddisk moet kopieëren.
 
Dit stukje uit de Nero Helpfunctie zal jullie mijn twijfel duidelijk maken, temeer daar dus Easy CD-Creator er - voorzover ik mij dat kan herinneren - geen moeite mee had.
____________________________________________

Audiobestanden branden vanaf de vaste schijf
Als de audiobestanden die u wilt branden al op de vaste schijf staan, kunt u deze stap overslaan en verdergaan met stap 2.
Als de audiotracks die u wilt branden nog niet op de vaste schijf staan, voert u de volgende stappen uit.

kopieer de tracks eerst naar de vaste schijf met Windows Verkenner als het WAV-, MP3-, VQF- of andere audiobestanden zijn en u de bestanden niet naar een andere indeling wilt converteren. Of:
sla de tracks op de vaste schijf op als het audio-cd's zijn en de bestanden al de CDA-indeling hebben of als u de audiobestanden wilt comprimeren. In het hoofdstuk Audiotracks opslaan wordt uitgelegd hoe u dit moet doen.
Plaats een lege cd-r in de cd-recorder.
Start een nieuwe compilatie door op de betreffende knop of op de opdracht Nieuw in het menu Bestand te klikken.
Klik op het pictogram Audio-cd. Het tabblad Audio-cd is actief. Gebruik de tabbladen om de kenmerken van de compilatie op te geven, zoals de titel van de cd, bepaalde eigenschappen en beperkingen.
Op het tabblad CDA-opties kunt u aangeven hoe Nero moet omgaan met CDA-bestanden die op een muziek-cd staan. Dit tabblad is echter niet van toepassing voor het branden van bestanden die op een vaste schijf staan.
Als u de instellingen hebt opgegeven, klikt u op de knop Nieuw aan de rechterzijde. Het lege compilatievenster voor de cd wordt nu weergegeven.
 
Cdex

CDA files zijn geen digitale muzieknummers maar audio-tracks zoals die op een cd staan.
Om deze nummers op de harde schijf te kunnen zetten, moet je ze eerst "rippen".
Dit kan je o.a. doen met Cedex.Download hier: http://cdexos.sourceforge.net/index.php?pg=main het programma en installeer het. Dit programma maakt mooie MP3-tjes.
Piel een beetje met de instellingen, zodat je weet waar de nummers worden neergezet op je harde schijf en rip nummer voor nummer naar de harde schijf.
Hierna met Nero een audio-cd branden.
 
Óf het zit verkeerd in m'n geheugen, dat Easy CD-Creator daar geen problemen mee had óf de Nero Help-functie loopt onzin te verkopen. Het lijkt mij de verkeerde kant uitgaan om URL's te gaan sturen voor MP3-encoders, want die weet ik wel. Het gaat mij er om om CDA-files via HD op CD te krijgen. Ik heb voor de zekerheid bij iemand anders 2 CDA-files op z'n PC gezet en die wist mij een dag later exact te vertellen welke songs ik erop had gezet. WMA meldt, dat die CDA-files kan herkennen, dus het móet kunnen.
 
Heb een de antwoorden op je vraag bekeken. Echter, als je de nummers eerst gaat omzetten naar mp3, gaat er kwaliteit verloren. Op 320Kb is het verlies weinig, maar toch..... we willen een goede cd, is het niet?

Wat je beter kunt doen, is de cda bestanden (die op een cd staan) om te zetten naar wave, en deze op je hd plaatsen. Het omzetten gaat zeer eenvoudig met CDex! (Het WWW hiervan staat volgens mij een paar antwoorden hierboven).

Hierna kun je met een brandprogramma een AUDIO-cd maken.

Succes!!
 
Dit is het antwoord, waarop ik zat te wachten. Hartelijk bedankt!

Blijft natuurlijk de vraag hoe iemand anders een tweetal CDA-files op z'n PC heeft kunnen beluisteren......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan