vcd of svcd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Berichten
2.006
Hallo,
ben wat aan het experimenteren met studio 8 en premiere 6.5 ... Wil wat korte filmpjes op cd branden zodat ik ze in een dvd speler af kan spelen. Nu heb ik al wat verschillende opties geprobeerd.

In premiere als vcd en svcd.. hier wordt het beeld erg blokkerig...

In studio als svcd, ook erg blokkerig en als vcd wordt het erg korrelig..

Is die kwaliteit niet beter te krijgen denk? Of moet ik bij de instellingen nog wat wijzigen zodat ik een mooier beeld krijg???
 
Een PAL VCD heeft een resolutie van 352x288 , dus niet echt mooi om op een p te kijken. Als het redelijk staat ingesteld is de kwaliteit op tv te vergelijken met een vhs cassette. Je zit echter wel met een bepaalde bitrate (1150kbps). Voor standaard films voldoet dat wel maar als er veel beweging of scenewisseling in je film zit dan krijg je blokkerig beeld. Dit omdat het met de beschikbare bitrate dan niet meer mogelijk is om elle info in je beeld te verwerken.
Svcd heeft een hogere bitrate, maar ook weer een hogere resolutie waardoor het effect netto hetzelfde kan blijven.
Zelf maak ik van mijn montage eerst een dv AVI in hoge kwaliteit en laat er dan MpgEnc op los. Daar kun je een hogere bitrate instellen voor een vcd dan standaard is en dat geeft een mooier beeld.
Ik hou voor mijn speelfilms rond de 2000 - 2300 kbps aan en stel dat zo in dat er precies 2 cd's gevuld zijn.

Nico :)
 
nuttig

Dit zijn nuttige tips... en waar kan ik mpgenc vinden? is dat gratis?
 
2 vraagjes

1. kan niets veranderen in tmpgenc... de bitrate die ik wil verhogen is grijs. Ligt dit aan de manier waarop ik het weggeschreven heb (microsoft dv avi)??

2. Is het een 30 dagen probeer versie???
 
Je moet als je TmpgEnc gebruikt de Project Wizard niet gebruiken. Als je dat doet en je kiest voor vcd dan zet hij inderdaad alle waarden vast op VCD standaard.

Probeer eens gewoon de wizard te sluiten en dan via FILE -> NEW.

Vervolgens klik je op Video Source en selecteer je de AVI.

Stel de output filename in

Als je nu op Settings klikt zul je zien dat je alles kunt instellen. Selecteer daar MPEG1 en stel de bitrate bv eens in op 1800 (even experimenteren) en kijk wat de uiteindelijke kwaliteit wordt in verhouding tot de grootte. Je moet nl niet zover gaan dat je wel een mooi beeld hebt maar dat er maar 10 minuten film op een cd gaan :D

Nico
 
branden

en als je het dan brandt met Nero? Dan kies je wel voor layout VCD? en dan sleep je dat MPEG gedeelte naar links en dan branden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan