+1 in SQL

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennisa

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2001
Berichten
302
Heey,

Ik ben met een database in Access bezig, alleen heb ik een probleempje met een query. Wat ik wil is het volgende: een query die gegevens invoert met het INSERT INTO commando, één van die gegevens moet het maximum van de gegevens in een kolom zijn en daarbij één opgeteld. Maar ik krijg dit niet voor elkaar. Dit heb ik tot nu toe:

PARAMETERS [Typ de naam van het album:] Text ( 255 ), [Typ de naam van de artiest:] Text ( 255 ), [Typ het genre:] Text ( 255 );
INSERT INTO albums
VALUES (***, [Typ de naam van het album:], [Typ de naam van de artiest:], [Typ het genre:]);


Bij *** moet uit de kolom id die in de tabel albums staat, het maximum worden gekozen en er moet daarbij één worden opgeteld. Dit is mij nog niet gelukt.

Als iemand weet hoe je de autonummering gewoon verder laat gaan (id is ingesteld als autonummering), bij het invoeren van gegevens met deze query zo ik het ook graag weten :D

Alvast bedankt,

Dennis
 
Als je in access een nieuz record toevoegt en je id is ingesteld op autonummering zou hij dit automatisch moete aanvullen. Dus probeer je eerste veld in je SQL-statement eens open (dus gewoon de komma plaatsen) te laten

Ik ben zelf wel niet zeker dat ie dit gaat doen
 
Ik weet niet wat het verschil is tussen MySQL en SQL, maar in MySQL kan het zo:
PHP:
$query = mysql_query("SELECT id FROM tabel ORDER BY id DESC"); // Id's uit de tabel halen, sorteren op id, hoogste bovenaan
$output = mysql_fetch_assoc($query); // Het eerste resultaat in een array zetten
$id = $output['id'] + 1; // 1 bij de hoogste bij optellen
$query2 = mysql_query("INSERTO INTO tabel (id, veld1) VALUES ('$id', '$veld1')"); // De gegevens inserten
 
In MySQL kun je ook gewoon in de query zelf + 1 doen... Je doet dan gewoon UPDATE of whatever en je doet veldnaam = veldnaam + 1. That's all. Voorbeeldje:

PHP:
<?php

$query = mysql_query("UPDATE tbl_cijfers SET rapportCijfer = rapportCijfer + 2 WHERE leerling = 'Jan'");

?>
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan