lavrec probleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruimeltje

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2001
Berichten
115
Ik heb (voor mijn video-bewerking) lavrec gedown, en ook geinstalleerd. Maar als ik nu het betreffende commando geef (lavrec -f A -i P -d 2 record.avi) geeft ie als foutmelding /dev/video no such device, terwijl er wel een /dev/video bestaat. Er staat alleen een @ achter. Weet iemand misschien of dat een bepaalde betekenis heeft, en zo ja wat ik er aan moet doen? Ow ja, mijn videobewerkings kaart is een Miro DC10+ van Pinnacle, die wel herkend wordt in de hardwarelijst.
 
video4linux

hmzzz, ik heb de video4linux module niet geinstalleerd, iemand enig idee hoe ik dit kan doen zonder opnieuw een kernel te hoeven compileren, dat gaat me nog net iets te ingewikkeld
 
Waarschijnlijk heb je die module al. Veel distributies leveren alle modules mee met de kernel. Dus bekijk de directory /lib/modules/< kernelversie >/kernel/drivers en alle subdirectories daarvan eens (< kernelversie > moet je vervangen door de versie van de kernel die je gebruikt (gebruik 'uname -r' (zonder de ') om achter de kernelversie te komen als je die niet weet)).
 
video4linux

Als ik lsmod doe, zie ik niets wat op video4linux lijkt. Heb ook even gekeken naar de kde-kernel-configurator, maar daarin staat video4linux wel op enabled. Wordt vervolgt.

Kruimeltje
 
Ik ben niet bekend met de kde kernel-configurator.
Maar wil enabled niet zeggen dat hij in de kernel is gecompileerd ipv als module?
 
tja....

Tja.... da's een goeie vraag. Er zijn in de kde-kernel configurator 3 mogelijkheden mbt modules. Een groen vinkje is enabled, een rood vinkje is disabled, en een 'tandwieltje' (of iets wat daar op lijkt) is compiled module. Hmzz, moet me eerst maar eens verder verdiepen in die kernel configurator. Wordt nog steeds vervolgt.
 
Ik heb 's ff rondgesnuffeld in mijn kernel-configuratie (make xconfig), en daar mijn video4linux op 'enabled' gezet, en toen mijn kernel (2.4.19) opnieuw in elkaar gezet, en idd video4linux staat nu standaard op enabled. Maar er is nog een optie die ik erbij wil doen, en dat is MIRO-DC10+ support, maar die kent maar 2 mogelijkheden, te weten 'disabled' en 'loadable kernel module', de opie 'enabled' kan ik niet aanvinken (grijs). Onderin bij de KDE-Kernel-configurator staat (ongeveer):

CONFIG_VIDEO_ZORAN_DC10, say Y to include DC10+ support. Hij staat dus nu op 'loadable', maar hoe kan ik hem dan 'loaden' ?
 
Door middel van 'modprobe < modulenaam >'. < modulenaam > moet je vervangen door de naam van de module. Die kan je vinden in /lib/modules/< kernelversie >/kernel/drivers/media/video.
 
zucht..... Het werkt nog steeds niet. Ik heb de benodigde modules ge-'modprobe'd, maar ik krijg nog steeds de foutmelding /dev/video, no such device. Ik begin te vermoeden dat het ergens anders aan ligt, maar waaraan? Ik zou het niet weten. Misschien moet ik het maar ff laten rusten, of zou een nieuwe kernel de oplossing zijn?
 
Ga anders een in de /dev/ directory en typ daar (als root) './MAKEDEV video' (zonder de '). Het lijkt er namelijk op dat /dev/video@ niet hetzelfde is als /dev/video. Het MAKEDEV-script maakt de benodigde video devices aan.
 
helaas

Helaas, hij geeft aan : mkdir: error creating directory video: is a file and i won't delete it.
 
Hernoem anders het bestand /dev/video@ eens naar iets wat niks met video te maken heeft. En probeer dan nog eens MAKEDEV video.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan