DVD rippen, beeld vergroot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrEeZeR

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Berichten
12.877
Hey,

Ik was zonet even een DVD van Blade 2 aan het rippen en ik ging na een minuutje rippen even zien hoe de kwaliteit was. Het beeld is heel erg vervormd (is een 16:9 film en is nu 4:3 grootte :confused:)

M'n instellingen in DVDx 2.0 staan wel goed (zie plaatje)

rippen.jpg


Weet iemand hoe ik dit kan verbeteren?

Klein stukje van de geripte film -> http://members.lycos.nl/breezert/forums/ neem aan dat zo'n klein stukje geen probleem is ;).
 
Geplaatst door excelsior


Je ben dan wel reactielid maar is dit wel legaal dames en heren van de redactie van helpmij.nl

Zucht, zulke reply's had ik dus al verwacht
sleephappy.gif
.

Ik vraag gewoon hulp bij een programma en aan het DVD rippen zelf is niks illegaals.
 
Ja dit is toegestaan.

backup maken in NL is nog altijd toegestaan.

heb daarom je niet terzake doende bericht ook maar verwijderd.
 
Bij deze topic weer open onderstaande komt uit wetboek strafrecht / auteurswet 1912.

Het verveelvoudigingsbegrip in de Auteurswet 1912 omvat het
reproductiebegrip uit de richtlijn, zoals nader omlijnd door artikel 5, eerste
lid van de richtlijn. Onder het Nederlands recht worden echter ook als
verveelvoudigingen aangemerkt vertalingen, muziekschikkingen, verfilmingen,
toneelbewerkingen en in het algemeen alle bewerkingen of
nabootsingen in gewijzigde vorm die niet als een nieuw oorspronkelijk
werk worden aangemerkt (zie artikel 13 Auteurswet 1912). Reproduceren
is beperkt tot de «één-op-één» kopie, direct of indirect, tijdelijk of duurzaam,
geheel of gedeeltelijk, ongeacht de middelen of vorm. Niettemin is
er aanleiding tot verduidelijking van het verveelvoudigingsbegrip door
daarin te verwerken de regel van artikel 5, eerste lid, van de richtlijn, dat
een verplichte beperking van het reproductierecht bevat ten behoeve van
technische, functionele kopieën. In de Wet op de naburige rechten is een
aanpassing van de definitie van het reeds in de wet omschreven begrip
«reproduceren» vereist. Dat heeft ook tot gevolg dat de in ieder geval
schijnbare verschillen tussen het reproductiebegrip in de Auteurswet 1912
en de Wet op de naburige rechten zijn verdwenen.

de rest is na te lezen via onderstaande link.

http://www.ivir.nl/wetten/nl/KST63038.pdf

bij deze hoop ik dus dat het gezeur over is.

En excelsior bij deze krijg je dus een officieele waarschuwing.
de antwoorden die jij gaf richting Breezer raakte echt kant nog wal.

ps.

heb alle onzin berichten gewist die hier stonden.
 
Laatst bewerkt:
Je resolutie staat op 352x288, als je dat op je rekenmachientje in tikt kom je op een 4:3 verhouding uit... Veranderen dus naar een 16:9 verhouding.
 
Hoi Breezer,

Ik weet niet welk progje jij gebruikt, maar ik gebruik Dvd 2 svcd om mijn dvd te backuppen. Indien je hierover een goede guide zoekt, kijk dan eens op de doom 9 site . Deze geeft een ZEER goede kwaliteit.
Staat in jou programma nergens geen instelling zoals: 16:9, borders added encoded as 4:3 ? Bij deze instelling lukken al mijn svcd's perfect, want dit is trouwens de meest universele instelling voor zowel breedbeeld als 4:3 tv's...

Hopelijk helpt dit je op weg.
 
Geplaatst door ojan
Hoi Breezer,

Ik weet niet welk progje jij gebruikt, maar ik gebruik Dvd 2 svcd om mijn dvd te backuppen. Indien je hierover een goede guide zoekt, kijk dan eens op de doom 9 site . Deze geeft een ZEER goede kwaliteit.
Staat in jou programma nergens geen instelling zoals: 16:9, borders added encoded as 4:3 ? Bij deze instelling lukken al mijn svcd's perfect, want dit is trouwens de meest universele instelling voor zowel breedbeeld als 4:3 tv's...

Hopelijk helpt dit je op weg.

Die instelling ben ik nergens tegen gekomen. Heb vannacht Blade 2 geript dmv een andere handleiding, maar het beeld valt me toch weer tegen. (+ dat er geen geluid bij zit.. foutje van mijn kant denk ik)

Ik zal jou handleiding eens proberen :) Tnx

Je resolutie staat op 352x288, als je dat op je rekenmachientje in tikt kom je op een 4:3 verhouding uit... Veranderen dus naar een 16:9 verhouding.

Mm, wiskunde is niet m'n sterkste kant.. wat is de 16:9 verhouding dan? :eek:
 
4:3 betekent 4 staat tot 3, dus als de verdeling wodka op sinaasappelsap 4 delen wodka op 3 delen sinaasappelsap hebt, wil dat zeggen dat voor elke 4 glazen wodka je er 3 glazen sinaasappelsap aan toevoegt.

Om op de resolutie terug te komen: als je de 4:3 verhouding gebruikt, heb je dus voor elke 4 pixels in de breedte er 3 in de hoogte nodig (dat het niet andersom is weet je doordat een normale 4:3 tv (niet breedbeeld) breder is dan hoog. Daarmee kom je op een factor 4/3 = 1 1/3 breedte pixels per hoogte pixel.

Welnu, de volledige resolutie voor PAL/SECAM (het formaat dat de meeste Europese tv's gebruiken) is 768 x 576. Dit is precies in 4:3 verhouding (1 1/3 * 576 = 768). Als je de resolutie halveert zou je vervolgens op 384 x 288 komen. Dit is dus het volle oppervlak van het tvbeeld (teletext uitgezonderd). Echter, omdat de officiële resolutie voor PAL beeld 352x288 of een veelvoud daarvan is voor optische media (lees: dvd), komen dus de meeste dvd-rips in die resolutie of een veelvoud daarvan.

16:9 daarentegen is een veel bredere verhouding (16/9 = 1 7/9), vandaar de naam breedbeeld. De meeste films na de jaren 50 zijn in ongeveer die verhouding gefilmd, en zo komen ze dus meestal op dvd, en dus ook op de dvd-rips.

De meeste dvd's hebben echter ook voor de eigenaren van 4:3 tv's meestal ook een 4:3 versie van de film op de dvd staan, die doormiddel van pan&scan of anamorphic is omgezet (dit natuurlijk gepaard gaande van kwaliteits- en beeldoppervlakverlies).

Om een lang verhaal kort te maken: óf je ript de film in een 16:9 verhouding, óf je zet hem om naar 4:3 en dan krijg je de bekende zwarte balken die je ook krijgt als je op een 4:3 tv naar een 16:9 uitzending kijkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan