win 2000 detecteert cd-rom en brander niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

JPeetje

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2002
Berichten
2.540
hey helpmij-ers
mijn zus zei tegen mij dat haar CD-speler geen CD's meer pakte, dus dacht ik: ff de master en slave verwisselen, misschien dat hij het dan doet.
maar vanaf het moment dat ik dat deed, heeft windows 2000 ze niet meer kunnen herkennen.
ik heb de brander boven de cd-speler gezet en andersom, de master & slave verwisseld maar hij pakte ze niet
ik heb toen de cd-speler er apart ingezet, zonder brander maar deze pakte hij ook niet
hetzelfde met de brander gedaan, maar ook dit leidde tot niets.
het kan zijn dat ik iets met de instellingen moet doen, maar ik heb echt geen idee wat
weet iemand wat ik kan doen om ze wel weer te laten werken, want mijn zus staat op het punt om mij heel hard te slaan :eek:
heel erg bedankt
 
ja idd :D
ik zal ff kijken naar die link, kijken of het in mijn situatie past
alvast bedankt
en de driver gevonden worden is het tweede probleem
tijdens het opstarten geeft hij CPU weer, dan RAM en dan een seconde een zwart scherm en dan gaat hij gelijk door met een tabelletje voor IRQ enzo instaat
in detecteren staat niet bij :confused:
ik heb bij apparaatbeheer gekeken, en de sectie "CD-ROM" staat niet eens bij...vaag he ? :)
 
waarschijnlijk staat dan in de bios de "autodetect" van de ide devices op manual en door wijzigen van master/slave worden ze bij opstarten niet meer gevonden.

herstel de originele configuratie en als je bij het opstarten de disk drives niet ziet dan zal je toch de bios in moeten .

pe.
 
ik zal alle standaardinstellingen van de BIOS gebruiken
misschien dat hij hem dan pakt
ik post zometeen wat het resultaat is
 
ok niet gelukt
windows detecteert ze nog steeds niet en het bij het opstarten zie ik ook nog steeds gene Primary slave en master :confused:
en die link probeer ik nu uit :thumb:
 
de link had geen effect
nog steeds detecteert hij het niet
moet ik misschien iets bij de instellingen veranderen of zo ?
 
Heb je de jumpers wel goed staan (dus op slave als hij slave is en op master als hij master is)?
 
heeft naar mijn idee niets met windows instellingen te maken.

eerst moet de bios de ide apparaten detecteren.

dat lukt schijnbaar wel met de harddisk.

als de bios geen cd-rom vind dan doet windows dat ook niet.

jij hebt de master/slave setting gewijzigd vandaar het idee van de autodetect setting.

gokje:

de cd en brander zitten beide op de 2de ide.

zet 1 van die 2 eens als slave op de eerste ide.

dit gaat echter steeds verder weg van het eigenlijke probleem.

eerst bios detectie en dan windows geldt wel.

zorg dat de hardware zichtbaar wordt bij het opstarten.

gebruik eventueel de pause toets als het te snel gaat.

enter toets vervolgt het opstarten.

pe.
 
nou op het moment heb ik alleen de brander erin zitten om in ieder geval één v/d twee apparaten te laten functioneren, en deze jumper staat op master

de brander en CD-Rom zitten idd op de 2e IDE kabel en de HD op de 1e
en dan kan ik idd wel één v/d twee apparaten met de HD gaan delen, maar dan heb ik die andere kabel alsnog nodig voor het andere apparaat en dat ene apparaat is nu ook al aangesloten op één kabel en die werkt ook alsnog niet
 
misschien is het 2de ide kanaal defect .

harddisk/master cd-rom/slave en opstarten.

kan best zijn dat een hardware defect oorzaak is van je zusje's oorspronkelijke klacht.

als dat zo is dan ben je nog wel even bezig om dat te verhelpen.

pe.
 
kan ik dat testen ?
en ervan uitgaande dat dat niet het probleem is, wat kan ik nog meer doen ?
 
moet je de harde schijf even op dat kanaal zetten :D als hij dan nog opstart doet je 2e IDE kanaal het zo niet dan is er een kans dat het stuk is :(
 
harde schijf op de andere IDE kabel aangesloten, werkte niet, maar op die eerdere kabel ook niet
maar kep het probleem wel gevonden
bij de bios CMOS setup alle op auto zetten (blijkbaar was het zo dat bij de standaard settings hij niet op 'auto' staat), daarna alles weer aangesloten en hij werkt weer prima :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan