Bijgeluiden bij het afspelen van mp3's

Status
Niet open voor verdere reacties.

fvds

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2003
Berichten
396
Bijgeluiden bij het afspelen van mp3's.
Laten we zeggen ca 5 keer per mp3, tikt het en kraakt het.
Ook komt het een enkele keer voor dat een kort fragment wordt overgeslagen.

Het lijkt niet aan de files te liggen (tikken, kraken en overslaan gebeurd niet steeds op dezelfde plek van de mp3).
Ook lijkt het niet aan de player te liggen (komt voor bij zowel winamp, windows media player en creative playcenter).

Wie weet raad ?


Alvast bedankt,
Frank
 
Komt dit voor bij gedownloade muziek .
of is het ook bij een zelf omgezete cd [ wav naar mp3 ]
Welke mp3 encoder gebruik je, heb je het wel eens geprobeerd met een andere encoder.
Hoe meer info je geeft des te beter kunnen we je helpen.
 
Hallo Speedtouch,

Bedankt voor je reactie !

Ik zal de gevraagde info verzamelen.
Om dat te kunnen doen heb ik eerst twee vragen:
- waar kan ik zien welke mp3 encoder ik nu gebruik
- welke goeie mogelijkheden zijn er er waar kan ik die halen ?

Alvast bedankt,
Frank
 
Sorry dat ik zo laat reageer, de mail is blijven hangen !

De encoder waar je naar vraagt is een encoder welke de WAV naar MP3 omzet.
Vandaar mijn eerdere vraag is het ook bij zelf omgezette cd's [wav > mp3 ]

Verder zou ik het eens proberen de mp3 af te spelen met DEZE speler
 
Ik ben inmiddels wel doorgegaan met verzamelen van zo veel mogelijk info, zoals je eerder aangaf.

Alsvolgt:
Bij het afspelen van geluidsbestanden (zowel mp3, wma, wav) zijn allerlei bijgeluiden te horen.
Laten we zeggen, ca 5 keer per geluidsbestand, tikt het en kraakt het.
Ook komt het een enkele keer voor, dat een kort fragment wordt overgeslagen of dat het geluid even blijft hangen (zoals bijv bij het afspelen van een 'slechte' muziek CD).
Ook komt het voor bij mpeg files. Bij 'overslaan van fragmenten' en 'blijven hangen', geld dat ook voor het beeld.
Verder komt het zowel voor bij gedownloade bestanden, alswel bij bestanden die ik zelf van CD heb omgezet.

Het lijkt niet aan de files te liggen (tikken, kraken, overslaan, blijven hangen, gebeurd niet steeds op dezelfde plek van het bestand).
Ook lijkt het niet aan de player te liggen (het komt voor bij zowel winamp, windows media player en creative playcenter).

Jouw aanbevolen player ziet er trouwens 'gelikt' uit.
Ik heb nog even gewacht met installeren totdat eerst het beschreven probleem is opgelost.

Groet,
Frank
 
Nu zijn er een paar opties voor je.

Probeer eerst nieuwe aspi-drivers je kan ze HIER downloaden.

Het gaat over WNASPI32.DLL je kan het eerst proberen met adaptec aspi drivers.

Een andere mogenlijkheid is je DMA instelling.

Als je DvD-rom of CD-rom deze ondersteuning heeft kan je ze beter inschakelen.
Als je niet weet wat DMA is of hoe je die kan vinden laat het dan effe weten, en geef dan ook gelijk door welk besturings systeem je draait.
Bij W2K is het weer anders dan bij W98 of XP.

Suc6 ; speedtouch.
 
Hallo Speedtouch,

Uiteraard probeer ik ook wat te leren van jouw aanwijzingen, dus ik ging er achteraan wat aspi drivers zijn en waarvoor die dienen.
Ik kwam op hetvolgende:
'ASPI stands for Advanced SCSI Programming Interface. Originally developed by Adaptec. It is a software layer that enables programs to communicate with SCSI and ATAPI devices(CD and DVD Drives and other storage peripherals).'

Wat ik nog niet goed begrijp is waarom je voor deze weg kiest.
De problemen doen zich immers voor, zonder dat er CD-/DVD drives actief zijn.
Kun je mij vertellen waarom je toch die richting op denkt ?

Verder spelen de geluidsbestanden wél normaal af als ik ze op CD zet en afspaal op mijn 'gewone' CD speler.
(Had ik nog niet genoemd, mijn fout).

Tenslotte, ..... ik werk met XP en ben niet bekend met DMA en hoe ik die kan vinden.


Groet,
Frank
 
In mijn bericht van vanmorgen, meldde ik dat het afspelen van de geluidsbestanden op mijn gewone CD speler geen problemen geeft.
Omdat het een tijdje terug is dat ik dat heb waargenomen, heb ik het zojuist nog even getest en je raad het al ...... ook problemen.

Bij het afspelen hoor ik een aanhoudende ruis die het geluid van de muziek ovestemt.
 
Hallo fvds;

Je hebt het inderdaad goed van de aspi drivers, deze zijn om een dvd-rom of andere hardware goed te laten communiceren met de software van diverse progamma's.

Deze optie had ik aangegeven omdat het niet echt duidelijk was vanwaar je de mp3 , wav ,mpeg file's speelde, het blijkt nu dat je dus rechtstreeks vanaf je HD de bestanden afspeelt.

Wat ik mij nog afvraag is , je hebt het nu ook over een cd in wav afspelen in je gewone cd speler , ik neem aan dat je hiermee een standalone speler bedoeld en niet de speler in je pc.

Graag een reactie hierover , dan kunnen we weer verder puzelen.

De speler welke je kan downloaden kan je rustig installeren op de pc.

Ik heb zelf ook meerdere spelers , deze zitten elkaar toch niet in de weg.

De DMA instellingen voor XP weet ik niet zeker ik neem aan dat deze hetzelfde zijn als bij W2000.

Bureaublad > Deze Computer [ re.klik] >Beheren >apparaat beheer >IDE ATA/ATAPI controllers >Primair IDE kanaal en /of secundair IDE kanaal > geavanceerde instellingen.
Op dit tabblad kan je zien of de overdracht modus DMA is of PIO.

Laat het effe weten hoe je de audio afspeelt , via de HDD of CD-ROM en evt aanvullende info.

Speedtouch.
 
Nee, bij XP kun je geen DMA vinden. Zit er volgens mij nu standaard ingebakken.
He, je hebt me iets nieuws geleerd. Omdat ik het niet zoals vroeger kon vinden dacht ik dat het foetsie was.
Mag ik 1 ding vragen. Horen beide ide kanalen op DMA te staan?
 
Laatst bewerkt:
Aan Elisa.

Je hebt 2 IDE kanalen een primair en een secundair.

Op een IDE kan je twee apparaten zetten [ bvb dvd-rom en een brander ] master en slave , maar dat wist je al waarschijnlijk.

Als een apparaat DMA ondersteuning aankan , dan kan je de optie inschakelen , bij wat oudere apparaten kan het niet , dan zet windows hem automatisch in PIO.

Dus als hij wordt ondersteund kan je hem alleen inzetten.

Als blijkt dat hij hem wel ondersteunt maar hij gaat er slechter op draaien ,kan je de DMA altijd weer uitzetten.

Dit heb ik zelf gehad met een dvd-rom van LG , deze draaide juist beter zonder de DMA.

Wat de DMA settings van XP zijn weet ik ook niet ,ik draai op W2K , ik heb wel eens gehoord dat XP-PRO deze settings wel heeft van XP-HOME weet ik het niet.

Speedtouch.
 
Dank je voor je uitleg.
Mijn brander is nieuw en zal die DMA hebben. ( primair ide kanaal)
De CDrom is al wat ouder en heeft nu dus PIO. Het punt is dat muziek van de schijf goed klinkt en via de CDrom niet. Hakkelig.
Ik ga die PIO maar eens even weghalen en DMA inzetten.

Verdorie Speedtouch !!!!!!!!!! Ik ben eindelijk van dat gekraak af!!!!! :love:

Bedankt hoor!
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Hallo Speedtouch,

De kern van het probleem lijkt wat beter in zicht te zijn.

Bij standalone afspelen van muziek komen de problemen niet voor (in de afgelopen periode stond er altijd wel iets te downloaden van Kazaa o.i.d.).

Duidt dat op conflicten ?
'Apparaatbeheer/Besturing voor geluid, video en spelletjes' bekeken, maar deze meldt echter dat er géén sprake is van conflicten.

Als ik het vraagstuk nu herformuleer met de kennis die ik nu van het probleem heb, dan kom ik op het volgende:
===> Hoe is de PC in te stellen, zodat naast het afspelen van muziek ook andere processen kunnen draaien.
Moet toch kunnen op een behoorlijke PC.

Nog even de waargenomen problemen op een rij:
- bijgeluiden en problemen bij het afspelen van geluidsbestanden op de PC ('slepen', tikken, kraken, slaat over, blijft even hangen)
- komt voor bij alle types geluidbestanden (mp3, wav, wma)
- komt voor bij verschillende players (Windows media player; Ultraplayer; Winamp; Creative Playcenter.)
- komt voor bij zowel gedownloade files als bij zelf geripte files
- komt ook voor bij mpeg files (beeld vertoont storing op de momenten dat het geluid het laat afweten)
- komt voor bij zowel afspelen van HD als van CD in de CD drive van de PC (in mijn vorig bericht vertelde ik dat afspelen op stand alone stereo toren, ook problemen gaf, maar dat blijkt niet juist (lag aan de CD). Dit gaat dus wél goed.)

Tenslotte over 'ultraplayer'. Ziet er strak uit en kent een behoorlijke set functionaliteit. Blijf ik zeker gebruiken.
Enige nadeel vind ik het kleine scherm voor het afspelen van video files.

Affijn, heb jij idee hoe te handelen om andere processen te laten draaien, naast het afspelen van geluid ?


Groet,
Frank
 
Dit is een geweldig overzicht , nu kunnen we weer verder puzzelen.

Ik denk dat we een andere richting moeten gaan zoeken .

Ik vermoed dat het probleem niet heeft voorgedaan toen de installatie er pas op stond , klopt dat !

Het lijkt erop dat je systeem vervuild is of je hebt problemen hebt met je werkgeheugen.

Om je geheugen te testen moet je DEZE trial maar eens downloaden en je geheugen effe testen .

Tevens moet je ook AD-AWARE eens draaien , ik weet niet ofdat je die al hebt, je kan hem anders HIER Downloaden.
Deze maakt je systeem weer lekker vrij van alle bugs , welke je ongewild krijg tijdens het surfen.

Laat het effe weten hoe het resultaat is.

Groet ; speedtouch
 
O' Ja vergeten te zeggen .

Bij ultra player moet je naar options gaan dan settings hier kan je aanvinken PLAY VIDEO IN EXTERNAL WINDOW. Als je nu een mpeg of avi of svcd afspeel krijg je gelijk een extern scherm, hier kan je ook weer op klikken met de rechter muis en kiezen voor een vol scherm.

Groet ; speedtouch,
 
Hoeveel intern geheugen heb je eigenlijk fvds?
Overslaan, hakkelen enz kwam toen bij mij n.l. ook voor toen ik maar 128 had.
Sinds ik een bankje van 512 er bij heb is alles over.
 
Ik heb mijn PC sinds november '02.
Tot aan een dikke maand geleden, hebben de beschreven problemen zich inderdaad niet voorgedaan.

(N.a.v. de vraag van Elisa): Ik heb 512 Mb fysiek geheugen (en 2,4 Mhz Processor).
Met het standaard Windows programma 'msinfo32.exe' heb ik verder de volgende info boven water gehaald:
- totaal virt geheugen: 1,72 Gb
- ruimte voor wisselbestand (=> c:\pagefile.sys): 1,22 Gb

Speedtouch, Ik heb ook inderdaad het gevoel dat de problemen zitten in de richting van:
a. vervuiling of
b. conflicten- cq delen- van resources

a. Vervuilen
Ik heb:
- het register geschoond (regcleaner),
- ad-adware gedraaid,
- memory gescrubd en
- de HDU's gedefragmenteerd.
Resultaat was dat de problemen zich gewoon bleven voordoen.

b. Conflicten/ delen resources
Met het eerder genoemde msinfo32.exe, kreeg ik de volgende info boven water onder de rubriek 'conflicten/ delen':

I/O-poort 0x00000000-0x00000CF7
- PCI-bus
- Controller voor directe geheugentoegang

I/O-poort 0x000003C0-0x000003DF
- SIS Processor to AGP Controller
- NVIDIA GeForce4 MX 440 (Microsoft Corporation)

IRQ 20
- Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI
- SiS 7001 PCI naar USB open host-controller

Geheugenadres 0xE7000000-0xE7FFFFFF
- SIS Processor to AGP Controller
- NVIDIA GeForce4 MX 440 (Microsoft Corporation)

Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF
- PCI-bus
- SIS Processor to AGP Controller
- NVIDIA GeForce4 MX 440 (Microsoft Corporation)

I/O-poort 0x000003B0-0x000003BB
- SIS Processor to AGP Controller
- NVIDIA GeForce4 MX 440 (Microsoft Corporation)

Ik heb niet de kennis om hier conclusies uit te trekken.
Zit hier iets scheef ?

O Ja, vergeet ik bijna ..... problemen doen zich TOCH ook stand alone voor.
Dit in tegenstelling tot mijn laatste bericht.



Groet,
Frank

P.S. Bedankt voor de schermtip van Ultraplayer
 
Hallo frank;

Zo te zien zijn er geen conflicten.

Het kan weleens dat je map temp. behoorlijk vol is

Dit is een verborgen map welke je onder local settings kan vinden.

Maak eerst de verborgen mappen zichtbaar , bij mapopties vakje aanvinken VERBORGEN BESTANDEN EN MAPPEN WEERGEVEN.

Bij W2K zit de map : Documents en Settings > Local Settings > TEMP + TEMP INTERNET FILES.
Ik neem aan dat je bij XP ook in die richting moet zoeken.

Kijk eens hoe groot deze mappen zijn , als de map temp. te vol is kan je ook problemen krijgen.

Deze map kan je rustig helemaal leeg maken , als er progamma's zijn welke hier nog gebruik van maken zullen ze zelf weer een bestand aanmaken in de map TEMP.

Groet : speedtouch.
 
'Temp' geschoond, daarna getest, help ons niet vooruit.
Het vraagstuk blijkt inmiddels hardnekkig !

Ik ben daarna maar eens wat gaan uitproberen.
Ik heb de pri verhoogd van:
- system timer
- Primary Ide kanaal
- Sec IDE kanaal
(in de registers bij HKEY_LOCAL_MACHINE\System\Currentcontrolset\Control\Prioritycontrol).

Bij UltraPLayer lijkt het goed te merken (= probleem doet zich nog steeds voor, maar in mindere mate).
Bij Winamp is het ook te merken, maar het resultaat is een stuk minder.

Vervolgens met 'prestaties' (start/ configuratiescherm/ prestaties) eens gekeken wat er gebeurd op de momenten dat het geluid in de problemen komt.
Met name piekt de memory dan tussen de 60.000 en 100.000 pageswaps. Overigens ligt deze waarde gemiddeld op ca. 50.000.
- Is dat normaal ?
- Is het geheugen -gebruik/ -toewijzing ergens in te stellen ?


Groet,
Frank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan