ADSL op ISDN met huiscentrale

Status
Niet open voor verdere reacties.

marco_k

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Berichten
224
Hallo,

Ik probeerde vandaag ADSL te installeren met ISDN, maar dat bleek toch wat lastig te zijn.

De situatie is als volgt (zie bijlage). De lijn gaat de NT1 (S4) in, waarvan alleen de blauwe draad (met wit) er in gaat, en de rest naar de huiscentrale (om de analoge telefoons nog te kunnen gebruiken). Hij wordt daar dus gesplitst.

In de handleiding (waar ze niet van een huiscentrale uitgaan) is netjes een RJ-11 plug in de linkerpoort van de NT1 gestoken, maar dat is hier dus niet het geval.

Op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/699413 staat wel een vergelijkbaar probleem, maar bij mij is de situatie volgens mij net iets anders.

Wat ik wil doen, is wat Kaaskoekje ook zei. Kan ik die blauwe (en witte) kabel loshalen en daar een RJ 11 plug aanhangen en in de linkerpoort steken (A)? Of werkt de telefoon dan niet meer? OF moet ik hem nog voor die blauwe afknippen?

Mijn dank is groot!
 

Bijlagen

  • isdnschema.gif
    isdnschema.gif
    10,8 KB · Weergaven: 68
Ik kan natuurlijk alleen vertellen hoe het hier aangesloten zit. Heel eerlijk gezegd herken ik dat niet in je verhaal.

Op de kabel die het huis binnen komt zit een wil kastje. Hieruit komt een kabel die naar de ADSL splitter gaat. Uit deze (zwarte) splitter komen twee kabels. Één gaat naar de ADSLmodem en één gaat naar het NT kastje. Hieruit komen ook weer twee kabels. Één gaat naar de PC (ISDN-kaart) en de ISDN telefoon (handig voor als door stroomuitval de centrale niet meer werkt) en één gaat naar de telefooncentrale waarop analoge toestellen zijn aangesloten. Hopelijk kan je hie wat mee.
 
Ik kan er op zich wel wat mee. Zo had ik mij ISDN ook wel voorgesteld, en ik vind het ook een beetje raar aangelegd allemaal.

Die kabel van buiten (die van na de splitter dus) gaat zeker naar punt A, en niet naar B? Die twee kabels (een voor pc, een voor telefoon) komen dan zeker uit de plaatsen die nu ook vol zitten (rechts op de NT1)?

Weet iemand hoe je zometeen ook tegelijk kunt bellen? Waarop moeten die kabels dan aangesloten worden?

Bedankt iig Wim!
 
De kabel uit de splitter gaat helemaal links het NT kastje in (aan de onder kant helemaal achteraan), dat lijkt me A in je tekening. Iets verder naar voren en naar rechts zit er nog een opening. Die is niet in gebruik. Qua plaats is die vergelijkbaar met B.

De kabel voor PC (ISDN) en telefoon komen er inderdaad rechts uit.

Het tegelijk bellen wordt helemaal automatisch geregeld. Bij ons is er dus één ISDN toestel en de rest zit op de centrale. Het maakt niet uit welk toestel je pakt, de eerste twee die een buitenlijn gebruiken hebben hem (alle lijnen, 4 in de quattrovox en het ISDN toestel zijn gelijkwat betreft prioriteit). Het lijkt er op dat dat in het NT kastje wordt geregeld. NB de twee lijnen komen bovenop je ADSL verbinding.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat nog eens kritisch naar de tekening te kijken, maar waarom zit die B-C kabel er eigenlijk??

Ik kan:
-de buitenlijn in tweeen moeten knippen om daar die splitter tussen te zetten en dat met die blauw met witte kabel zo te laten

OF

-alle kabels (blauw, oranje, groen en de rest in die kabel) in een RJ11 plug knijpen en die op A aansluiten. Welke kleutjes zouden er dan in moeten? Vervolgens kan ik hem gewoon op de normale manier aansluiten.

Of klopt er iets niet? Die eerste lijkt me minder werk.
 
BC zit er bij mij niet. In de quattrovox zit alleen
1. Voedingskabel
2. Kabel uit NT kastje (die uit de rechterkant komt)
3. de telefoontoestellen die op poort 1 t.e.m. 4 aangesloten zitten.

Ik moe wel zo eerlijk zijnom te zeggen dat de ISDN er al een jaar of 3 tot 4 zit. De ADSL is ruim een jaar oud. Er kan in de tussentijd natuurlijk wel wat gewijzigd zijn.
 
Ik heb hier net ADSL aangelegd (het werkt nog niet, maar dat terzijde) en hier zit het zo. Line in, van de kpn, komt binnen en gaat de splitter in. Uit de splitter naar de linker poort van de NT1 (ook s4). De middelste poort (waar bij jou de pc aan zit) gaat naar de quattrovox.

In het installatieboekje voor ADSL staat hoe je de zaak moet aansluiten als je een grijze NT1 S1 of S2 hebt. Dat moet wèl met zo'n vage b-c draad. Is het een idee om de hele zaak los te halen en het op de "normale" manier te doen?
 
Geplaatst door meelman
Is het een idee om de hele zaak los te halen en het op de "normale" manier te doen?

Mjah, het gaat denk ik wel lukken. Het is idd niet logisch aangelegd allemaal, maar ik ben zo bang dat het helemaal niet meer werkt joh. Dat risico wil ik iig beperken. Als het nou voor mezelf is dan is het natuurlijk wat anders.

Ik ga gewoon eerst die oranje en groen lostrekken en kijken of het werkt. Moet wel lijkt me. Als dat zo is dan trek ik die blauwe los en knip ik daar een RJ11 aan. Dan is het verder een kwestie van normaal aansluiten.

Die A en B in mijn tekening blijken technisch hetzelfde te zijn.
 
Ik snap eigenlijk niet waar jullie het allemaal over hebben maar ik kan jullie wel vertellen wat ik weet.
Normaal komt in een huis een ptt kabel binnen. Deze is vieraderig en heeft de kleuren rood, blauw, oranje en wit.
Rood en blauw is je telefoonlijn. Als je geen ISDN hebt zijn de andere twee aders spare.
De splitter tussen ASDL en het telefoongebeuren sluit je aan op rood en blauw en deze aders pak gelijk waar hij je huis binnenkomt. (dus niet ergens halverwege) Vanaf je splitter ga je naar je computer en naar je telefoon c.q. telefooncentrale.
Het ASDL staat los van het telefoonverkeer daarom hoort de splitter gemonteerd te worden op de plaats direct waar de lijn binnenkomt.
 
Woei! Het werkt!

Die oranje bleek nog wel een telefoon te zijn, die groen zat er voor Jan *** volgens mij. Er werd gewoon gebruikt gemaakt van de andere kabeltjes uit 'de hoofdkabel'. Moet je net ff weten.

Die stekkertjes erop knippen is wel errug minder. Had er voor 3 verbindingen 10 nodig :mad:

Maar verder :thumb: allemaal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan