prentje een beetje bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

MiekeDM

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2003
Berichten
20
Hey, hey,

ik ben momenteel een aantal bestaande gif-logo's een beetje aan het aanpassen zodat ze op mijn website passen. Ik heb al een aantal kleuren kunnen aanpassen én heb zelfs (eindelijk) gevonden hoe ik een transparante achtergrond kan instellen, maar nu zit ik toch met een probleempje.
Eén van die logo's bestaat namelijk uit een aantal kleurvlakken die niet 'effen' zijn, er zit dus zo'n beetje een fijne "texture" in, of hoe zeg je dat. Probleem daarbij is dat één van die kleurvlakken (het witte) transparant moet worden. Ik kan wit wel als transparante kleur instellen, maar dan krijg ik nog steeds een hoop witte puntjes in dat vlak. Ik heb dan geprobeerd om dat vlak opnieuw in te kleuren en zo via een omwegje toch dat vlak transparant te maken, maar dat lukt ook niet (van kleur veranderen lukt ook maar in puntjes). Weet iemand wat ik kan doen?

PS: Niet te moeilijk uitleggen aub! Absolute dummy here...
En nog eens PS: Ik pruts zo een beetje met Paintshop Pro (trial) en Paint. Photoshop heb ik niet (veeeeeeeel te duur)
En laatste PS: Ik zal het prentje mee doorsturen
 

Bijlagen

  • logojoepie2.gif
    logojoepie2.gif
    17 KB · Weergaven: 50
Probleem van het GIF formaat is dat deze niet alle kleuren ondersteund (max 256) en tussenliggende "kleuren" krijgen dus een korreleffect omdat deze uit diverse kleuren wordt opgebouwd.

Om dit te voorkomen kan je het JPG formaat gaan gebruiken, maar die ondersteund geen transparant.

Uit mijn hoofd heeft het PNG formaat beide nadelen niet. Dit zou je even uit kunnen proberen.
 
Kan je me dan ook even vertellen met welk bestand ik dan de transparante achterkleur kan instellen? In PaintShop weet ik niet hoe het moet, en Paint herkent het bestand niet meer als een afbeelding...

Kan PNG trouwens door de meeste computers bekeken worden? Want dat is wel nodig natuurlijk, als het om het centrale logo van een drukbezochte website gaat!
 
Paint kan het in, in PSP moet je aangeven welke kleur transparant moet worden, de hulpoptie helpt je wel op weg, zelf doe ik het nooit.

PNG wordt door de meeste browsers ondersteund. Ik heb jou plaatje als PNG bestand toegevoegd.

(Rechtermuisklik op link, opslaan als)
 

Bijlagen

  • logojoepie2.png
    logojoepie2.png
    17,6 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
In Paint kan ik geen PNG-bestanden openen ("formaat wordt niet ondersteund"), dus ben ik in PaintShop gaan zoeken. Volgens de Helpfunctie zou er een 'PNG Saver Dialog Box' en een 'Gif Optimizer Dialog Box' moeten bestaan en die dingen zien eruit alsof ze me wel kunnen helpen, maar.... Waar vind ik die??????
 
Onder "beeld" (in het menu) ?? Ik zal even een PSP fan vragen hier naar te kijken.
 
Ik heb het toch met een gif kunnen doen, door gewoon meer afwijking op de kleur die transparant moet worden toe te staan. Via View-Preview in Web Browser ben ik aan die Gif Optimizer en PNG Saver geraakt en daar heb ik een beetje geëxperimenteerd. Ik weet niet of dat de gebruikelijke weg is (ik heb in die browser gewoon op de beste resultaten geklikt en die opgeslagen), maar allez, 't is dan toch gelukt!

MAAR nu heb ik nog een ander prentje waar ik hetzelfde mee zou moeten doen en dat resultaat is niet zo mooi. Probleem is dat het op een donkere achtergrond moet komen en je ziet rond de afbeelding dus nog een korrelige witte rand, die ik niet weg krijg. Hoe los ik dat dan weer op?
 

Bijlagen

  • logorietgors2.png
    logorietgors2.png
    34 KB · Weergaven: 33
"Adobe vrijstaand" , mooi programma , verschrikkelijk duur.
Maar wel heldere plaatjes "vrijstaand" uitgeknipt.

Heb je natuurlijk weinig aan, maar ik ben nog zo'n gek,
die dan rustig alle witte particels gaat zitten inkleuren.

Mmm. In Coreldraw5 (en ook in PSP) zit een mogelijkheid
om beelden te "morphen".
Dus het ene beeldje in een ander (leeg) beeldje te transponeren.
Misschien kun je zo van de witte randen afkomen?

Anders inkleuren, maar dan is 't wat meer werk.

Groeten, Gimli :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan